haavard skrev:
Kan funka. Men om kommunen "ser" en villa ger de avslag på ansökan om fritidshus.


Bygganmälan finns inte längre. Var står det att bygglov för ändrad användning inte medför krav om HC-anpassning?
Jag praktiserat det jag talar om utanför detaljplanerat område. Jag har länge fungerat som Kvalitetsansvarig men ej uppdaterat till Kontrollansvarig då jag upplever att jag blivit osams med byggare för att jag påtalat fel och jobbig hos min kommun av samma anledning. Jag gjorde senast en stombesiktning och anmärkte på att byggaren satt ihop takstolarna med 12 mm spånskivor (det går inte att göra en statisk hållfasthetsberäkning på takstolar hopsatta av spånskivor). Mig veterligen blev det godkänt av kommunen.
Det jag beskrivit här är en liten del av vad jag testat. Ni ska veta att kommuners byggavdelningar säger en massa saker som inte har stöd i PBL eller andra lagar. Jag har exempel på där min kommun gett avslag med hänvisning till "Boverkets ansvarige i tillgänglighetsfrågor" och personen aldrig varit anställd på boverket (protokollen finns på nätet).
Snälla vakna upp och ifrågasätt kommunernas byggavdelningar.
Min kommun sätter t.ex. bara upp "Stombesiktning och grundbottenbesiktning" i kontrollplanen på en villa medan andra kommuner har med upp till 25 relevanta kontrollpunkter på ett fritidshus. Är det möjligen för att slippa få in så många papper .... eller?
Inte undra på att "Fuskbyggarna" får uppslag till program.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Skulle TS (rent hypotetiskt) kunna teckna försäkringen, få ett intyg/försäkringsbrev och sedan ångra sig?
Dvs, få försäkringspengarna tillbakabetalda men ändå ha ett försäkringsbrev att visa upp för kommunen?
Bra tänk men just nu vågar jag inte reta upp dem mer. Har redan stämpeln "krånglig jävel som ifrågasätter" :)
 
oobum skrev:
Fast sen om elektrikern jobbar gratis är väl inte ett direkt problem? Det torde väl gå att försäkra ändå?
Det som jag har fskatt och jag har utfört ett arbete inom det området skall betala avgifterna till skatteverket, arbetsgivaravgifter och då.

Även när jag inte tagit betalt, den ska motsvara min normala ersättning.
 
charta77 skrev:
Det som jag har fskatt och jag har utfört ett arbete inom det området skall betala avgifterna till skatteverket, arbetsgivaravgifter och då.
Jo, men bara om du tagit ut lön. ...väl?
 
Nu blir det ju iofs väldigt hypotetiskt. Men en egenföretagare som gör jobb åt sig själv som ligger inom företagets arbetsområde skall rent hypotetiskt bokföra "eget uttag". Dvs han skall ta upp att han fått en förmån av sitt företag, och skatta för det.

I praktiken kan jag inte tänka mig att någon gör så, och har heller aldrig hört talas om att skattemyndigheten slagit ner på det.
 
Dom slår ned på svartarbete. Och hur bevisar man att man utfört ett arbete gratis. EDIT: Det där blev bara förvillande, om det var gratis och man kan bevisa det borde vara irrelevant.

Annars så är får snälla djur.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Vad jag försöker komma fram till är att t.ex Gar-bo inte kan erbjuda mig en byggfelsförsäkring då
jag inte tar in några entreprenörer.

Men mitt bygglov på gamla PBL säger att jag måste ha en försäkring.
(vill kort och gott slippa denna skitförsäkring)
Jag får alltså ingen försäkring som kommunen kräver av mig.




Jag slapp byggfelsförsäkringen då inte Garbo eller någon annan heller ville försäkra mitt självbygge... Östersunds kommun fick backa när jag visade upp papper på mina
ansträngningar att få köpa en försäkring. Inte för att jag ville ha en...;)
 
Björn i Jämtland skrev:
Jag slapp byggfelsförsäkringen då inte Garbo eller någon annan heller ville försäkra mitt självbygge... Östersunds kommun fick backa när jag visade upp papper på mina
ansträngningar att få köpa en försäkring. Inte för att jag ville ha en...;)
Ta emot premien brukar aldrig vara några problem för Garbo. Däremot att betala ut någonting.
 
Björn i Jämtland skrev:
Jag slapp byggfelsförsäkringen då inte Garbo eller någon annan heller ville försäkra mitt självbygge... Östersunds kommun fick backa när jag visade upp papper på mina
ansträngningar att få köpa en försäkring. Inte för att jag ville ha en...;)
Då är det bara att gratulera. Du har vettigt folk på din kommun.
För mig spelar det ingen roll nu. Hotet jag fick att hur jag än gör kommer det ta mist 2mån innan jag får svar på om jag slipper undan försäkringen gör att jag måste skaffa en jag har inte tid att vänta.
 
15% av min totala budget för bygget har lagts på administrativa kostnader.
Helt meningslösa sådana, byggfelsförsäkring, färdigställandeförs, KA, borrtillstånd, anslutningsavg el/va/tv/tele, bygglov, energibalansber, lägeskontroll. osv osv.

Det är kul att dom uppmuntrar till nybyggen.

Som sagts tidigare, lagen är inte till för att följas, utan att kringgås.
 
byggfelsförsäkring, färdigställandeförs,: Inte onödig, men det finns en förklaring till att den kanske försvinner.

KA,: En viktig del för att begränsa byggfusk. En bra KA är guld värd.

borrtillstånd,: Jag vet inte hur stora skadorna de blivit utan, men tanken är väl att det skall skydda ledningar, grundvatten, grannars brunnar och tunnelbanetåg?

anslutningsavg el/va/tv/tele,: Här får du en vara i utbyte. Alltså lika naturligt som att du måste betala för mjölk på Ica.

bygglov,: Nödvändigt om vi vill ha ett fungerande samhälle.

energibalansber,: Samhället skall spara energi - du skall spara pengar.

lägeskontroll: Tyvärr nödvändigt eftersom många tomter är så små att felplaceringar annars hade skapat problem.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
C
Om försäkring... Ja inga problem att försäkra....vi pratar nu om vanlig husförsäkring som "alla" har eller borde ha i alla fall..alltså en vanlig villahemförsäkring
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.