Jo, det finns ett minimibelopp som försäkringen kostar, just för att man gör själv, som man bara är tvungen att betala, men kan aldrig någonsin få ut något på försäkringen eftersom att man har gjort jobbet själv...
Precis så fick vi det, om jag minns rätt så var det ca 10.000 kr.

Heeelt sjukt...
 
Efter vad jag för tillfället erinrar mig, så har jag behövt exakt fem externa insatser för att huset ska bli "godkänt", dvs jag får ett färdigintyg (eller vad det heter) från kommunen:
1 En elektriker som beställer inkopplingen av elen från nätägaren. Han skickar egentligen bara in ett papper. Ingen har frågat efter någon annan del av elinstallationen.
2 En installatör från nätbolaget som kopplar en kabel mellan deras anslutningspunkt och mitt elskåp. (De här två punkterna bryr sig iofs inte kommunen om. Det är ju bara för att verkligen få el till huset).
3 Kommunens lantmätare satte ut huset.
4 Intyg från sotaren om skorstenen.
5 Intyg från inprovning av ventilationen

Sen skulle det gjorts en lägeskontroll när huset var klart, men jag lyckades slippa det. Däremot behövdes det inga andra intyg, inga faktura-kopior eller så.

Om man bygger utan eldstad och styrd ventilation borde an klara sig med enbart egenkontroller.

(Nu var detta med gamla PBL, det kanske är hårdare nu.)
 
Mikael_L
Jag var tvungen att ha en rörmokare för anslutningen till det kommunala VA't.

Men lite såhär i efterhand är jag lite undrande om jag verkligen behövt det, för när inkopplingen väl skedde så var det ingen alls som verkade bry sig om vem som gjorde vad. :)

Nåja, en 32mm PEM, med kommunalt vattentryck bakom, nedgrävd på 2 meters djup ...
På sätt och vis skönt att det finns någon annan att hänga om det händer nåt. ;)

I övrigt håller jag med andersmc om alla de där punkterna, de stämmer bra med mitt hus också.
 
Har snällt fått ge upp mina chanser att slippa undan denna skitförsäkring.
Har fått ett snällt mail ifrån kommunen att jag får gärna pröva att komma undan försäkring
men då får inte mitt bygge starta och det tar 2.5mån innan de kan ge svar på om jag får igenom att slippa undan eländet.

Har fått höra off the record att det inte finns en chans att jag kommer släppas igenom utan försäkringen.

Jaja det finns annat att lägga tid och energi på :)
 
Vissa problem kan uppstå, om Du nu är nybörjare, och inte riktigt vet hur det kommer att inverka framåt.
Det största problemet kan vara vid t ex brand eller stöld. Om alla kvitton också går förlorade vid en brand, så borde det ändå finnas i minnet var inventarierna är inköpta. eller vem som byggt upp det dyra badrummet, t ex.
När det kommer till taxeringen, så gör du en årlig sådan, även under byggtiden, och då får du ange x antal kronor som är nedlagt på bygget, vilket du får betala fastighetsskatt för. Det år du erhåller slutbevis får du även betala fastighetsskatt fram till den månad slutbeviset börjat gälla, och det är nu, myndigheternas intresse för fastigheten ökar, om t ex fastighetens ägare har skulder hos fogden, om fastighetens ägare inte deklarerar någon inkomst, o s v. Men i slutändan kommer ändå kallduschen (om någon bryr sig) när huset skall säljas, för då får man betala skatt (reavinst) på allt material man lyckats inhandla med bra rabatt, och alla kompisarnas nedlagda timmar på kåken....m a o, finns inga kvitton, blir avdragen minimala. Skattemyndigheten har koll på läget, så tro inget annat..........
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Har snällt fått ge upp mina chanser att slippa undan denna skitförsäkring.
Har fått ett snällt mail ifrån kommunen att jag får gärna pröva att komma undan försäkring
men då får inte mitt bygge starta och det tar 2.5mån innan de kan ge svar på om jag får igenom att slippa undan eländet.

Har fått höra off the record att det inte finns en chans att jag kommer släppas igenom utan försäkringen.

Jaja det finns annat att lägga tid och energi på :)
Välkommen till underbara Sverige ... :D
 
Din Kommun borde läsa på Förvaltningslagen

Myndigheternas serviceskyldighet
4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.
Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Allmänna krav på handläggningen av ärenden
7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra.

Ring dom igen och hänvisa till lagen. Det finns väl ingen rimlig anledning att detta skulle ta två månader.
 
Mikael_L skrev:
Välkommen till underbara Sverige ... [bild]
Hade jag pengar och tid så hade de just skaffat sig sin värsta och mest envisa fiende
men nu lägger jag istället tid och pengar på att bygga istället.

Men det svider när mailet har det så otroligt tydligt skrivet mellan raderna vilken liten skit jag är och försöker jag mig på något utanför deras tankesätt då jävlar kommer jag sättas på plats.

mycke_nu skrev:
Din Kommun borde läsa på Förvaltningslagen

Myndigheternas serviceskyldighet
4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.
Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Allmänna krav på handläggningen av ärenden
7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra.

Ring dom igen och hänvisa till lagen. Det finns väl ingen rimlig anledning att detta skulle ta två månader.
Tyvärr så är lagen och verkligheten två olika saker. Det är personalbrist och så ser det ut i många kommuner sedan nya PBL kom. Dvs blir de riktigt trötta på mig kommer de bara hänvisa till hur pressad deras arbetssituation är. Dessutom så törs jag inte väcka för mycket uppmärksamhet för allt pappersmässigt är inte 100% när jag bygger och håller i allt själv. Finns säkert någon liten punkt som jag gjort fel på eller inte bygger som man ska :) Retar jag upp dem tillräckligt mycket kommer det helt plötsligt vara 5 pers från kommunen här på arbetsplatsbesök.

Lagen säger tydligt att försäkringen måste finnas så att de skulle göra ett undantag för någon jobbig jävel (läs mig) ser jag som väldigt liten. Jag fick ett sådant mailsvar ifrån dem samt att jag off the record fått höra att det ALDRIG kommer släppas igenom.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Retar jag upp dem tillräckligt mycket kommer det helt plötsligt vara 5 pers från kommunen här på arbetsplatsbesök.
Precis som befälen i lumpen, eller när man har med polisen att göra.
Det finns alltid "laglig" påtryckning.

Käftar man mot ett befäl så kan man alltid hamna på att putsa hela kompaniets kängor, hugga 5 kbm ved eller städa tvättrummet med tandborste.
Och Poliser kan alltid komma på att behöva göra flygande besiktning av bilen, ta in en på stationen för förhör osv.
Det är underbart med makt. :cool:

Som i boken "Populärmusik från Vittula". Där han blev uppmanad av sin far att bli kommunal tjänsteman, för då skulle han kunna hålla på och jävlas med de som deras släkt hade ett ont öga mot. :)
 
Gäller samma regler om man bygger i icke planlagt område.


pär
 
Jag är rätt övertygad om att MOMS skall inbetalas med beloppet 25% av det värde som arbetena skulle ha kostat vid normalt inköp från hantverkare - oaktat om Du fått jobbet gjort utan kostnad.

Sedan vill det också till att man inte på något sätt kan få "gratisarbete" till att vara en muta, dvs det handlar om vad Du har för jobb.

Sedan är det frågan om vad gratisjobbet skulle varit värt - SKV kan hävda att de som gjort jobbet agerat yrkesmässigt (genom omfattningen av arbetet) och därför borde haft firma, bokföring mm mm, och anmäler till åklagare för brott mot bokföringslagen. Givetvis får ingen av de som hjälper Dig ha uppburit bidrag för något under tiden. (Ålderspension är dock inte ett bidrag)

Om planen EGENTLIGEN är att ta in billig armstyrka från fjärran länder så får man nog också räkna med att det alltid är någon i omgivnignen som får ont i magen och rapporterar sådant.
Troligen räcker det med att någon sett 2 plattläggare ute runt huset några dagar i rad på slutet av bygget för att "hela trakten" skall "veta" att huset är byggt av polacker helt igenom...

Lycka till, men räkna med att 1) det tar mycket längre tid än du kan drömma om 2) du förlorar vänner 3) det sista "göra färdigt" aldrig kommer att hinnas med inom ett antal dicipliner...
 
Men mitt bygglov på gamla PBL säger att jag måste ha en försäkring.
(vill kort och gott slippa denna skitförsäkring)
Jag får alltså ingen försäkring som kommunen kräver av mig.[/QUOTE]

förstår dig ingen vill betala för en försäkring som man aldrig kommer att få användning för.
Jag tror att håller man sig under ett visst belopp i kostnader så slipper man denna försäkring men jag vet inte om det är 50000 eller 200000 som är gränsen och då ska allt vara medräknat ända ner till sista spiken..
 
Intressant fråga. Brukar väl krävas en kontrollplan för bygget? Antar att den ansvarige finns angiven i bygglovet. Byte av tjänster har aldrig varit tillåtet. Finns väl en gråzon vänner och släkt i mellan? Våtrumsarbete utan kvitto kan vara svåra att få försäkrade. Elarbeten bör man ha kvitton på, åtminstone att någon med behörighet tar på sig ansvaret.
 
För byggfelsförsäkringen gäller Lag om byggfelsförsäkring SFS 1993:320 uppdaterad t.o.m. SFS 2010:1254

Byggfelsförsäkring
Tillämpningsområdet m.m.

1 § En byggfelsförsäkring ska finnas vid en nybyggnad eller ombyggnad som avses i 1 kap. 4 § plan- och bygglagen (2010:900), om byggnaden helt eller till övervägande del är avsedd att användas som bostad för permanent bruk. Lag (2010:914).

1 a § I fråga om en- eller tvåbostadshus (småhus) gäller i stället för det som sägs i 1 § att en byggfelsförsäkring ska finnas
1. vid en nybyggnad, och
2. vid en tillbyggnad eller åtgärd som är anmälningspliktig enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 § plan- och bygglagen (2010:900), om det finns behov av en sådan försäkring.

Trots första stycket behöver en byggfelsförsäkring inte finnas för åtgärder som enligt 9 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset. Lag (2010:914).

1 b § Den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom plan- och byggnadsväsendet (byggnadsnämnden) prövar behovet av en försäkring enligt 1 a § första stycket 2. Om ett småhus inte skall användas för permanent bruk, får nämnden trots bestämmelsen i 1 a § första stycket 1 besluta att någon byggfelsförsäkring inte behövs.
Vid behovsprövningen skall byggnadsnämnden särskilt beakta de beräknade kostnaderna för åtgärden och försäkringen samt risken för allvarliga fel och skador. Lag (2004:552).

1 c § Den som för egen räkning utför eller låter utföra ett byggnadsarbete (byggherren) skall se till att det finns en byggfelsförsäkring, om det krävs en sådan enligt denna lag. Lag (2004:552).


Jag har fått lära mig och som KA med framgång hävdat till okunniga byggnadsinspektörer att byggfelsförsäkring inte behövs när man bygger i egen regi.

Dessutom så kan kan man bara teckna byggfelsförsäkring för åtgärder där man har avtal och fakturor.

Gör Du allt själv med släkt och vänner så kan kunde det förr bara krävas byggfelsförsäkring för materialköpen (vad man nu skall ha det för)

Kommunen skall visa vad de stöder på att du skall teckna byggfelsförsäkring

Byggfelsförsäkring brukar bli billigast om man anlitar Bostads-Garanti i stället för Garbo
 
Notera att lagen om byggfelsförsäkringen ändrades 1 juli 2010 (SFS 2010:914) så att det inte behövdes försäkring för arbete som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.

Har ni bygglov som är äldre än detta datum så måste ju bygglovets villkor ändras med automatik efter det ju måste följa lagkrav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.