133 882 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
även här har jag sett skräck exempel,vi får ofta skade anmälningar från kunder som har felbyggda hus och först försöker anmäla skadan via oss.Mikael_L skrev:
men då gar bo har 10 års byggfels förs så är det dom som går in.men självrisken är i högsta laget vid sådant tillfälle.
därför är 2 års besiktningen viktig
(om det finns fel från slutbes såklart)
Vi har idag (elva dagar försenat) fått nycklarna till vårt hus. Lycka till till alla er andra! Lider med er som inget vet om vad som kommer att hända med ert hus!
Lite skvaller: Blir inte några besked om de hus, där arbetet inte redan är igångsatt, innan den 17:e.
Lite skvaller: Blir inte några besked om de hus, där arbetet inte redan är igångsatt, innan den 17:e.
momin skrev:
Jepp, kolla i kontraktet på lyftplanen där står fäljande.
"I inredningsleverans A ingår i förekommande fall kök, innerdörrar, inredning, listning, innertrappa och VVS."
Panna=del av VVS
Vi har inte fått pannan eller innerdörrarna samt blandare. Därför håller vi inne på utbetalningen till det lyftet.
Grattis, roligt att höra! Hoppas ni får det riktigt gött i ert nya hus d^_^blnbern skrev:
helt rätt,så länge lb inte fullgjort sina åtaganden så ska ni hålla inne motsvarande summatheswede78 skrev:Jepp, kolla i kontraktet på lyftplanen där står fäljande.
"I inredningsleverans A ingår i förekommande fall kök, innerdörrar, inredning, listning, innertrappa och VVS."
Panna=del av VVS
Vi har inte fått pannan eller innerdörrarna samt blandare. Därför håller vi inne på utbetalningen till det lyftet.
hmm.....Du är som ett eko, nybyggd, detta har vi talat om för länge sedan. Det är den rätt man har. Betalar man,= har man också godkänt........nybyggd skrev:
Detta kan då vara känsligt, om man skall överlåta pengarna till GAR-BO, vid en eventuell kk.....
Redigerat:
Vid kk måste man väl betala för det som är levererat?saturnus skrev:
Absolut,..... men vad menas med levererat, ingår inte då även montering/uppsättning av det som levererats?theswede78 skrev:
funderar man på att hålla inne pengar, för en icke avslutat entreprenad, om husfirman försätts i kk, då får man se över vad för kostnader som återstår för att kunna färdigställa husbygget som det var tänkt. Därför får man försöka vara noga när man skall hålla inne betalning, men det kanske inte är så enkelt för den enskilde byggaren att veta vad saker och ting kostar.
En anna sak jag tror vi missar, när vi talar om att hålla inne med betalningen, och vilket också kan ställa till problem i en kontakt med GAR-BO, är det olika priserna, som t ex LB betalar för en platta på mark, och det pris den enskilde byggaren får betala för den .
Helt klart är LB kostnad för en platta på mark med golvvärme och VVS pressad till max. Jag tror inte LB betalar mer än 300.000 för en komplett platta, och den enskilde byggaren får knappast loss en sådan under 350.000. Räknar man på detta sätt i hela entreprenaden, så kommer priserna att diffa väsentligt. Kanske något att tänka på.
Absolut, håller med. LB-hus har förmodligen rätt kraftig rabatt på det mesta av inredningen samt på jobben som görs av externa entreprenörer.saturnus skrev:En anna sak jag tror vi missar, när vi talar om att hålla inne med betalningen, och vilket också kan ställa till problem i en kontakt med GAR-BO, är det olika priserna, som t ex LB betalar för en platta på mark, och det pris den enskilde byggaren får betala för den .
Helt klart är LB kostnad för en platta på mark med golvvärme och VVS pressad till max. Jag tror inte LB betalar mer än 300.000 för en komplett platta, och den enskilde byggaren får knappast loss en sådan under 350.000. Räknar man på detta sätt i hela entreprenaden, så kommer priserna att diffa väsentligt. Kanske något att tänka på.
men här snackar vi 2 olika saker. 1.efter att lb är i rekonstruktion och inte färdigställer.då har man rätt att efter påstötning färdigställa med nya byggare.saturnus skrev:
2,självklart kommer gar bo överta fordran om dom färdigställer,det gör dom i samrådan med kk förvaltare.
eller tror du att gar bo gör klart ditt hus och du även får behålla pengarna ???
eller tror du att gar bo gör klart ditt hus och du även får behålla pengarna ???
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
näää, det vågar man väl inte drömma om........................
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
näää, det vågar man väl inte drömma om........................
Här finns en prioriteringslista som jag hittade på en husblogg:
1.Hus som har slutbesiktning inom tre veckor. Dessa hus ser vi till att färdigställa per omgående.
2.Hus som har slutbesiktning där 2:a leveransen kommer innan vecka 15. Även här är det beslutat hur dessa hus ska färdigställas.
3.Hus där 1:a leveransen är utförd. Husen är med andra ord stommonterade. En plan för dessa ska presenteras i slutet av denna vecka eller i början av nästa vecka.
4.Hus som är avropade och tillverkade, men som inte stommonterats än. En plan för dessa ska också presenteras inom kort.
5.Hus där vi skrivit kontrakt, men som ännu inte blivit avropade. En plan för dessa ska presenteras senast den 17:e februari samtidigt som vi lämnar in en preliminär rekonstruktionsplan till Tingsrätten i Kristianstad.
6.Sen finns det ytterligare kategorier såsom tex de hus som är slutbesiktigade, men där garantibesiktning (2-årsbesiktningen) inte genomförts. Detta berör inte någon av er så jag lämnar tågordningen här.
Själv tillhörde jag nr 5 men valde att häva avtalet i måndags och har skrivit på för Eksjöhus istället. Men ska bli spännande att se vad Tingsrätten säger nästa vecka.
1.Hus som har slutbesiktning inom tre veckor. Dessa hus ser vi till att färdigställa per omgående.
2.Hus som har slutbesiktning där 2:a leveransen kommer innan vecka 15. Även här är det beslutat hur dessa hus ska färdigställas.
3.Hus där 1:a leveransen är utförd. Husen är med andra ord stommonterade. En plan för dessa ska presenteras i slutet av denna vecka eller i början av nästa vecka.
4.Hus som är avropade och tillverkade, men som inte stommonterats än. En plan för dessa ska också presenteras inom kort.
5.Hus där vi skrivit kontrakt, men som ännu inte blivit avropade. En plan för dessa ska presenteras senast den 17:e februari samtidigt som vi lämnar in en preliminär rekonstruktionsplan till Tingsrätten i Kristianstad.
6.Sen finns det ytterligare kategorier såsom tex de hus som är slutbesiktigade, men där garantibesiktning (2-årsbesiktningen) inte genomförts. Detta berör inte någon av er så jag lämnar tågordningen här.
Själv tillhörde jag nr 5 men valde att häva avtalet i måndags och har skrivit på för Eksjöhus istället. Men ska bli spännande att se vad Tingsrätten säger nästa vecka.
Hej,
Jag tillhör skaran oroliga LB-hus köpare. Vi har en färdig platta och enligt LB-hus en stomme klar för leverans. Väntar med oro inför 17 feb då LB-hus framtid ska avgöras och det gör förstås många fler.
Av LB-hus har jag fått höra att de håller på att ta fram avtal för delad entreprenad. Jag ställer mig frågande till detta. Jag tycker inte jag har någon anledning att omförhandla nuvarande kontrakt med total entreprenad. Givetvis om alternativet är att LB-hus går i konkurs så måste jag väl ta ställning till detta igen.
Vad kan egentligen hända:
LB-hus(eller rekonstruktören?) går till tingsrätten 17 feb. Med sig har det ett förslag till hur LB-hus ska leva vidare. Så vitt jag förstår kommer detta förslag innehålla uppgörelse med mig och andra som förutsätter att kontrakten ska skrivas om.
-Hur kan de göra det utan att förankra detta hos kunderna?
Om jag inte vill ändra något i vår befintliga kontrakt, vad händer då:
-Sätter jag då LB-hus i konkurs?,
-eller blir det tillbaka till förslags-skrivandet igen och sedan försöka få ok för ett nytt förslag på kontrakt?
- I sådant fall: -kan LB hus bygga vidare med de kunder som accepterar utan att ha nått en uppgörelse med mig först?
-Har ni andra fått liknande information, vad tycker ni om att byta ut er total entreprenad mot delad entreprenad?
Vi har även varit i kontakt med en advokat. Han menade att jag självklart skulle stå på mig och kräva mitt nuvarande kontrakt. Jag är inte helt övertygad. Kan man undvika en tvist är det ju bättre.
mvh/hahe
Jag tillhör skaran oroliga LB-hus köpare. Vi har en färdig platta och enligt LB-hus en stomme klar för leverans. Väntar med oro inför 17 feb då LB-hus framtid ska avgöras och det gör förstås många fler.
Av LB-hus har jag fått höra att de håller på att ta fram avtal för delad entreprenad. Jag ställer mig frågande till detta. Jag tycker inte jag har någon anledning att omförhandla nuvarande kontrakt med total entreprenad. Givetvis om alternativet är att LB-hus går i konkurs så måste jag väl ta ställning till detta igen.
Vad kan egentligen hända:
LB-hus(eller rekonstruktören?) går till tingsrätten 17 feb. Med sig har det ett förslag till hur LB-hus ska leva vidare. Så vitt jag förstår kommer detta förslag innehålla uppgörelse med mig och andra som förutsätter att kontrakten ska skrivas om.
-Hur kan de göra det utan att förankra detta hos kunderna?
Om jag inte vill ändra något i vår befintliga kontrakt, vad händer då:
-Sätter jag då LB-hus i konkurs?,
-eller blir det tillbaka till förslags-skrivandet igen och sedan försöka få ok för ett nytt förslag på kontrakt?
- I sådant fall: -kan LB hus bygga vidare med de kunder som accepterar utan att ha nått en uppgörelse med mig först?
-Har ni andra fått liknande information, vad tycker ni om att byta ut er total entreprenad mot delad entreprenad?
Vi har även varit i kontakt med en advokat. Han menade att jag självklart skulle stå på mig och kräva mitt nuvarande kontrakt. Jag är inte helt övertygad. Kan man undvika en tvist är det ju bättre.
mvh/hahe