Daniel78 skrev:
Jag köpte en "giraff" för ett par år sedan, men har inte provat den förrän ett par dagar sedan.
Märkte direkt att motorn inte orkade med alls, idag slipade jag lite spackel drygt 10 minuter, sedan brann
motorn upp...
Så se upp för maskiner med för låg effekt, min var på 400W.

Som tur var så kunde jag fortsätta slipa efter en stunds klurande :)

Black & Decker to the rescue..
d^_^b Gilla!
Nöden är en lag, eller vad det nu heter...

Inte illa när en b&d borrmaskin faktiskt löser ett problem. ;)

skalman1 skrev:
Inte illa när en b&d borrmaskin faktiskt löser ett problem. ;)
Den maskinen köpte jag för 5-6 år sedan när vi köpte hus, det första uppdraget den fick var att tömma
en oljetank med hjälp av en liten gardena-pump som drivs med borrmaskin, den låg och körde i mååånga timmar.. och nu kom den till slut till användning igen.. jag har dock aldrig borrat ett enda hål med den, är det någon som vet ifall dom klarar sådant också? :)

Slipa väggar och pumpa olja sköter den alldeles förträffligt..

phl skrev:
Synnerligen kreativt! Dock ska man inte stirra på en effektsiffra, troligtvis säger det inget om den uppbrunna kinesmotorn. Originalet, Flex WS 702 har en ineffekt på 400W och påstås lämna 200W utgående. Den brinner inte upp efter några 10 minuter.
Okej, kan gå med på det :)
Jag får formulera om min varning till "Se upp för billiga Jula/Rusta maskiner på 400W"

De maskiner av denna modell som säljs nu för tiden är på högre effekt än 400W, både Powercraft, och Meecs maskiner ligger på 6-700W, min maskin tillverkades 2008, och är troligtvis inte den enda som brunnit upp..

Daniel78 skrev:
Den maskinen köpte jag för 5-6 år sedan när vi köpte hus, det första uppdraget den fick var att tömma
en oljetank med hjälp av en liten gardena-pump som drivs med borrmaskin, den låg och körde i mååånga timmar.. och nu kom den till slut till användning igen.. jag har dock aldrig borrat ett enda hål med den, är det någon som vet ifall dom klarar sådant också? :)

Slipa väggar och pumpa olja sköter den alldeles förträffligt..
Det är väl just att borra med som dom inte funkar så bra till, klena drev i dom verkar det som.
Jag hade en gammal grön till att slipa rost och liknande med i många år, men första 10mm hålet i metall så rensade jag dreven i den.

Ett verktyg kan väl aldrig vara för dyrt???d^_^bd^_^b

Det är ju både nöje- hobby och nödvändighetskontot som betalar.

Jag ska till Jula i helgen. Helt klart.

Redigerat:
Blindnit skrev:
För att återgåt till slipmaskiner så köpte jag denna för ett tag sen.

[bild]

Har egentligen använt den för lite för att kunna säga nåt vettigt om den.
Positiva är att den slipar ;)
Negativa är att den är tung att släpa runt på för en svag stackare.
Tyckte även att det ledbara huvet kunde var mindre fjädrande för som nu var det jobbigt att få den i vinkel mot taket.
Men tror nog jag kan ha stor nytta av den bara jag kommer på tekniken.
Har en del vägg,tak samt snedtaksyta att slipa framöver.
Inte vågat räkna på det än men med tanke på hur ofta jag bär upp nya gipsplattor på ovanvåningen är det kollosala ytor :O
Testade den lite för skojs skull på ett brädgolv som ska läggas över och det gick över förväntan så den bör funka som golvslip med.
Istället för handjagare då.Givetvis bör en riktig golvslip va bättre.
Nu har jag varit inne i Norrköping o tagit den sista de hade hemma.
Nu ska det spacklas resten av helgen o sen hoppas jag att den här maskinen är så kul som jag hoppas.Jag har redan tröttnat på att putsa för hand o då har jag bara gjort 100 m2 av närmare 1000 så det återstår en del.

Nu får jag snart ta semester från forumet, igen!
I morgon lär jag åka till jula och köpa både giraffslip och spikpistol helt utan att ha något direkt trugande användningsområde för dem, som vanligt.. :x

Jag är väl inte 100% belåten med mitt köp. Den funkar men det är inte så lätt att få bra resultat. Det är ju inte bara att lägga på slipen och sedan blir det slätt o fint. Man måste minsann vänja sig lite har jag märkt.
Jag har nu bytt från fint 180 papper till 100 papper. Ska se om det blir bättre.

Maskinen är ju inte så farligt tung men jag tror nog att jag skulle vara sugen på att prova den andra modellen som de hade på jula ändå. Vi får se om jag kan köra sönder den här så att jag får en anledning o prova en annan billig maskin. :)

Trevlig helg.

Min "giraff" från Jula har INTE brunnit upp trots flitigt användande! Jag köpte den efter att ha vänt i dörren hos uthyraren (Tidermans), det var ingen hejd på hyreskostnaden med slippapper och försäkring och tillägg och jag-vet-inte-vad... I efterhand är jag glad att jag tog det beslutet, jag har ju slipat snart hela huset med den: väggar, tak, t.o.m golv. Men där är nog en riktig golvslip betydligt bättre. Om man inte har en hög slippappers-budget och ett enormt tålamod förstås... :| En sådan här maskin är precis vad varje hushåll behöver!

Jag tycker vår giraff är helt värdelös. Antingen så slipade den inte alls eller så slet den med kartongen på gipset så att vi fick spackla om. Helt omöjligt i taken. Vi har återgått till handslipning i vårt hus. Bara tre rum kvar nu...

Gav upp att slipa med maskin när jag satte gips i trappen och övervåningen. Dammade alldeles för mycket och var mycket jobbigare än att göra det för hand.
Kan rekommendera denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=a1QSVX7SiCo
Pappremsa
Beckers bredplasta fin
Mirkas abranet papper och kloss med dammsugaruttag
samt en bra grovdammsugare.

Behövdes bara ett par drag med 120 papper efter att ha följt instruktionerna i videon. Kan inte se skarvarna trots att jag borde veta var de är. Helt dam fritt också.

Har man däremot bredspacklat kan det nog vara gött med en giraff.

Sent from my Motorola XOOM using Tapatalk

Byggankan: jo, jag håller med om att taken var svåra i början. Den ville gärna fara iväg eftersom man inte kan hålla den lika stadigt som när man slipar en vägg. Det krävdes att man höll den i en speciell vinkel. Jag kom på tekniken till slut, men orkade inte jobba så långa stunder i taget på grund av för klena armmuskler :blushing:.

Och Randulf har rätt, med ca 200 m bredspacklad vägg så har vi vuxit ihop, jag och min giraff... d^_^b I vårt hus finns ännu inga gipsskivor, men då vet jag nu att den inte funkar bra på dem, tack för infon!

Också köpt en slip från Jula, inte den med motorn där framme utan den där man "håller" i motorn.

Ångrar bara att jag inte handlat den tidigare! Brunnit har den heller inte gjort :D

Innan avled man ju snudd på när man skulle slipa större ytor nu går det snabbt, blir bra och inget damm (nästan).

Jag måste ändå ge tummen upp för maskinen (den med motorn i handen)!

Slipade en lägenhet på 85m2 (väggar och tak) med Julamaskinen och det var inga större problem, rätt papper var dock viktigt, körde med 180 papper tror jag, nu kände jag ju till att vissa maskiner hade brunnit upp var på jag undvek att belasta maskinen, men faktum är att jag gick rätt hårt åt och man hör ju tydligt när man överbelastar maskinen..... så det är inte utan att jag undrar "teknikkänslan" är hos er som lyckats elda:p

Till garaget (+50m2) som jag gjorde innan lägenheten hyrde jag en Flex och visst var det skillnad, speciellt vid takslipningen då Julamaskinen är för styv i den ledade plattan varpå jag fick stå på en stege och svepa, men måste ändå säga att Julamaskinen överaskade mig possetivt och hade jag fått välja hade jag använt Julas giraff till garaget med, en ren investering om man bygger om och vill slippa "hyrstressen".

Att man väljer att gå tillbaka till handslipning efter att ha använt en Giraff övergår mitt förstånd:x, men visst, giraffen kväver en viss teknik, känsla för tryck är nyckelordet.....

Ska man köpa en Giraff bör man ju investera i en stor industridammsugare också, min lilla Festooldammsugare fick bekänna färg:(, en vanlig dammsugare hade garanterat brunnit upp.........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.