frohike skrev:
Google translate typ. Gissar väl mer att den är formsprutad :)
Det är ungefär samma sak. Men på svenska heter det pressgjuten om det är fråga om metall.

Där ser man ja. Jo Woodster, som dom heter, lär ha startats och ägs av Scheppach. För att tillverka enklare och billigare maskiner, får man misstänka. Synd att dom passar på att sänka varumärket scheppach samtidigt.

Sågen verkar dock inte finnas vare sig på scheppach eller woodsters hemsidor.

Woodstar verkar endast heta Woodster i Tyskland, dessutom ser det ut som om det hette Woodstar även i Tyskland tidigare. Gissar att det ligger en namnstrid eller något annat bakom namnbytet. Det naturliga namnet borde ju vara Woodstern i sann anglogermansk anda. :)

Är det någon som är redo för en recension?
Själv är jag mest intresserad av skenorna, är de av god kvalite och kompatibla med Festool och Makita?

/Kilensnickare

Harald i Kristianstad verkar ha sålt bra av sågen. Fanns ett ex kvar, men inga skenor(!).
Får hem nya på Torsdag, om jag orkar då ska jag åka ner med min kortbit av Makita skenan och jämnföra lite.

Med det priset kan man ha en eller två Scheppach skenor som offerskena till grovsågandet, och se till Makita skenan endast nyttjas med 48t klingan.

Då har jag varit förbi harald i borås. Dom hade en uppställd som demo. Låt oss börja med det uppenbara. Det är ingen Festool. Kvalitén känns heller inte som det jag hade förväntat mig av en scheppach, som vi skulle kunna kalla semi-pro, för att använda foto-termer. Grovt tillyxat, var intrycket jag fick. Nu har jag ju inte sågat med den, kanske förbättras intrycket då. Något splitterskydd såg jag inte till.

Vad gäller skenan så passade min sken-adapter till festool men avståndet från rälsen till skenkanten är 123mm på scheppach och jag mätte till 119 på min festoolskena, risk alltså att en festoolsåg på scheppach-skena tar i aluminiumet. Kan jag ha missat något eller mätt fel, det verkar osedvanlig klantigt att göra en skena som passar på rälsen men felar på 3 mm till kanten.
Jag insåg också efteråt att jag missade kolla avståndet mellan de två rälsen. Som syns på bilderna är den andra/yttre rälsen på scheppachen inte likadan som festools, och jag är osäker på åt vilket håll jag vände sken-adaptern till festoolfräsen när jag kollade om den passade.

Ingen som har testat den ännu. Är det någon som har erfarenhet av Scheppach i form av andra verktyg?

thomasx skrev:
Då har jag varit förbi harald i borås. Dom hade en uppställd som demo. Låt oss börja med det uppenbara. Det är ingen Festool. Kvalitén känns heller inte som det jag hade förväntat mig av en scheppach, som vi skulle kunna kalla semi-pro, för att använda foto-termer. Grovt tillyxat, var intrycket jag fick. Nu har jag ju inte sågat med den, kanske förbättras intrycket då. Något splitterskydd såg jag inte till.

Vad gäller skenan så passade min sken-adapter till festool men avståndet från rälsen till skenkanten är 123mm på scheppach och jag mätte till 119 på min festoolskena, risk alltså att en festoolsåg på scheppach-skena tar i aluminiumet. Kan jag ha missat något eller mätt fel, det verkar osedvanlig klantigt att göra en skena som passar på rälsen men felar på 3 mm till kanten.
Jag insåg också efteråt att jag missade kolla avståndet mellan de två rälsen. Som syns på bilderna är den andra/yttre rälsen på scheppachen inte likadan som festools, och jag är osäker på åt vilket håll jag vände sken-adaptern till festoolfräsen när jag kollade om den passade.
Om man vill ha en skena till sin Festool så är det väl bara att åka - eller?
Man får väl se detta 3 mm överhäng som en "lyx"-gummiläpp som man måste såga till första gången...:p

Micke184 skrev:
Om man vill ha en skena till sin Festool så är det väl bara att åka - eller?
Man får väl se detta 3 mm överhäng som en "lyx"-gummiläpp som man måste såga till första gången...:p
Om jag nu mätt rätt, finns risken att din festool-klinga tar i alu-kanten på scheppach-skenan.

thomasx skrev:
Om jag nu mätt rätt, finns risken att din festool-klinga tar i alu-kanten på scheppach-skenan.
Precis!d^_^b

thomasx skrev:
Man får fila ner den lite..

Såg att dom rullade in en pall full med kartonger som det stod scheppach cs55 på på bauhaus gbg häromkvällen. De skulle kosta 1795 ink skena.

Köpte en idag på bauhaus i barkaby. 1995 inklusive 2 skenor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.