1 655 262 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Synd att inte / funkar som det ska med det nya fina tangentbordet, då hade kanske quote-taggarna kunnat stängas ordentligt.
Skräp också, jag satt och gjorde andra backslashiga saker... Tillbaka till slöjd nu. Jag skulle bara förklara varför det inte synts till några pepparkvarnar på sistone.Tobbe Arnesson skrev:
En ask i ek och teak. Efter frustrerande inställningar och jiggar till Festool CMS gick jag över till handverktyg för att få till geringar, laxstjärtar etc. Rogivande deluxe.
Nog har du måttat......
Snyggt!!!
Snyggt!!!
Helt klart snyggt
Är iläggen på sidorna formade som laxstjärtar? Hur ska du hålla locket på plats? Vad valde du för ytfinish?
Är iläggen på sidorna formade som laxstjärtar? Hur ska du hålla locket på plats? Vad valde du för ytfinish?
Tack!Skånelängan skrev:
Exakta namnet på förbindningen på kanterna vet jag inte, tror det engelska uttrycket är faux dovetails.
Locket sitter enligt bild som en homage till alla 45-graders vinklar i asken.
Finish är ständig frustration. Denna ask linolja. Fick jag en chans till skulle jag prova schellack.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Bra jobbat och snygga detaljer
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Väldigt snyggt arbete! Jag kollade i boken "Foga i trä" av Terrie Noll och sättet att foga är en imitation av en sinkfog och kilarna kallas sinkningskilar.
Lustigt, jag har en kund där man använder Cherry tgb i kassorna. De flesta går väldigt ofta sönder i Trackballen och musknapparna så jag bara antog att Cherry måste vara billigt junk. Namnet klingar ju inte direkt kvalitet heller.