Phl > har du något tips på vart man kan köpa kinesis-borden i Sverige? (gärna i dvorak-tappning) De såg spännande ut! :)

Plåtsnideri, så jag diskar mig själv.
Posten kom fel för jämnan. Så vi letade efter stora fasadsiffror.
Fann bokstäver att köpa, men det var fel typsnitt och onödigt dyrt.
Så jag gjorde egna i 4 mm rostfritt som lackades vita. Distanserna är av 8 mm syrafast rör.

url]
Såg nu att blomlådan kom med. Den har jag byggt själv... :S

Redigerat:
Darth Peter skrev:
Plåtsnideri, så jag diskar mig själv.
Posten kom fel för jämnan. Så vi letade efter stora fasadsiffror.
Fann bokstäver att köpa, men det var fel typsnitt och onödigt dyrt.
Så jag gjorde egna i 4 mm rostfritt som lackades vita. Distanserna är av 8 mm syrafast rör.

[bild]
Såg nu att blomlådan kom med. Den har jag byggt själv... :S
Snyggt! Kan man lägga in en beställning? ;)

På en blomlåda menar du? :-D
Vilken siffra snackar vi om? 88, 59 och liknande kan bli skrymmande på husväggen. :)

Darth Peter skrev:
Vilken siffra snackar vi om? 88, 59 och liknande kan bli skrymmande på husväggen. :)
siffran fem kanske inte är så krävande? Skicka ett PM så kan vi prata pris.

Kave skrev:
Lustigt, jag har en kund där man använder Cherry tgb i kassorna. De flesta går väldigt ofta sönder i Trackballen och musknapparna så jag bara antog att Cherry måste vara billigt junk. Namnet klingar ju inte direkt kvalitet heller.
Deras egna tangentbord har kanske inte bästa ryktet.. Men det är heller inte säkert att det verkligen sitter deras "mekaniska" switchar i tangentborden(?) Dom gör andra sorters switchar också.

Darth Peter skrev:
Snyggt, själv bor man på 251...:S

RealElwood skrev:
Snyggt, själv bor man på 251...:S
Man skulle kunna skriva ut det som "två", "fem", "ett".
Men jag tar en åt gången... :)

Hej Tobias heter jag.

Detta blir mitt första inlägg på forat. Har surfat runt här mycket som gäst och då mest här i möbelsnickeriavdelningen.

Jag har snickrat ett skåp i björkfanér, och två pallar i furu.
Katten är en 6 månader gammal sibirisk katt som heter Freja.

• IMG_3795.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3797.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3800.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3808.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3809.jpg
    Skapa konto
Otroligt fina saker som alla gör :) Jag är ingen finsnickare men lägger till ett litet skåp jag gjort för att gömma modem och router... Första projektet med fräs och första gången med MDF.

5ae0ad64-8c51-5a57.jpg
Vitmålat för att smälta in och synas så lite som möjligt. Gjorde ventilationsspår på sidan (borde nog gjort det större för det blir varmt).

5ae0ad64-8ce3-8fd4.jpg
Själva trasslet. Delat bakstycke för att ha öppning mot eluttag och telefonuttag. Öppning under till för att få luftgenomströmmning samt kunna ha t.ex dammsugarsladd i samtidigt som man kan stänga luckan (faktiskt användbart då småttingarna kröp runt samtidigt som man skulle dammsuga. Därav barnspärren också...)

Som sagt, riktigt fina saker alla har postat. Kul att se plus att det också ger inspiration!

Hemmakatten
Jonstorp skrev:
Tack!

Exakta namnet på förbindningen på kanterna vet jag inte, tror det engelska uttrycket är faux dovetails.

Locket sitter enligt bild som en homage till alla 45-graders vinklar i asken.
Finish är ständig frustration. Denna ask linolja. Fick jag en chans till skulle jag prova schellack.
Otroligt vacker ask! Hur stor är den? Och vad har du i den? Själv skulle jag kunna tänka mig att ha ett par stycken (eventuellt med en avdelare i asken) med en tunn sammetskudde i där mina smycken skulle ligga. Asken/askarna skulle ligga i en låda i klädkammaren, så när jag tar fram dem blir det en extra njutning bara för mig. :)

Tobias Johansson skrev:
Hej Tobias heter jag.

Detta blir mitt första inlägg på forat. Har surfat runt här mycket som gäst och då mest här i möbelsnickeriavdelningen.

Jag har snickrat ett skåp i björkfanér, och två pallar i furu.
Katten är en 6 månader gammal sibirisk katt som heter Freja.
Fina pallar! Enkla och rena, ser ut som dem är byggda med omsorg o kärlek.
Är sitsarna fästa med skruv underfrån? O i så fall har de någon rörelsemån?
Tänkte bygga nåt liknande till barnens dagis o vill gärna ha en enkel lösning där trät ändå tillåts röra sig.

Tack.
Jadå sitsarna är fästa med skruv under, man kan se skruvhålen på sista bilden.
Jag är lite osäker på hur du menar med rörelsemån, men antar att du tänker på träets rörelser om fuktkvoten ändras..? Sitsen är ju inte limmad, och hålen som skruven är skruvade i är ju förborrade med något större diameter, så där i finns det ju lite rörelsemån.

Tobias Johansson skrev:
Tack.
Jadå sitsarna är fästa med skruv under, man kan se skruvhålen på sista bilden.
Jag är lite osäker på hur du menar med rörelsemån, men antar att du tänker på träets rörelser om fuktkvoten ändras..? Sitsen är ju inte limmad, och hålen som skruven är skruvade i är ju förborrade med något större diameter, så där i finns det ju lite rörelsemån.
En avlång slits ger lite mer rörelsemån. Brukar användas för skruvat trä med lite större bredd som här.

--- Mats ---

Snyggat till i hallen. Troligen en släng av storhetsvansinne.

PS: fan också... bilden kom inte med i inlägget får försöka igen

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.