Hej

Det låter som om du har kopplat in kabel fel i uttagen. Om man inte använder ett par tillsammans så får du störningar som du beskriver. Varje par i t.ex. en cat5 kabel är tvinnade för det inte ska bildas fält kring kablen.

Jag är själv radioamatör och använder uteslutande UTP i huset utan några som helst problem.

Kolla här http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

/Toppy

RoTe
Jag har fulkopplat, kör dubbla uttag på en kabel... Men paren är rätt!

Programmering går ut på att sno så mycket som möjligt, så fort som möjligt, från så många som möjligt, utan att bli stämd.

Min programeringslärare på högskolan

RoTe skrev:
Jag har fulkopplat, kör dubbla uttag på en kabel... Men paren är rätt!
Japp!
Då är det bara att börja leta efter skadad kabel. Försök att koppla bort datorer och se om störningarna försvinner. Kör en kabel åt gången och se vad resultatet blir. Det kan vara så att en kabel är klämd eller skadad på annat sätt. En TP tappar ganska mycket om man drar för mycket i den eller viker den hårt. Förlusten består i att impedansen förändras och därmed blir det stående vågor i kabel med störningar som följd. Du skrev gratiskabel, var den begagnad?

/Toppy

Gigabit ska inte använda mer än fyra trådar den heller så vitt jag vet.

Det finns en gammal standard som heter 100B4 som använde fyra par för 100Mbit på cat3 men den används inte idag.

RoTe
Toppy skrev:
Japp!
Då är det bara att börja leta efter skadad kabel. Försök att koppla bort datorer och se om störningarna försvinner. Kör en kabel åt gången och se vad resultatet blir. Det kan vara så att en kabel är klämd eller skadad på annat sätt. En TP tappar ganska mycket om man drar för mycket i den eller viker den hårt. Förlusten består i att impedansen förändras och därmed blir det stående vågor i kabel med störningar som följd. Du skrev gratiskabel, var den begagnad?

/Toppy
Har lokaliserat den dotorn som ger mest störningar, är bara att byta kabeln då eller? Jävligaste är ju att den datorn har längsta kabeln i huset, så klart!

Kabeln var begagnad ja... TP kabel är ju svindyrt.

Svindyrt vet jag inte... Ny fin cat 5e kabel kan man få för 4kr metern.

RoTe
Mr_Smurf skrev:
Svindyrt vet jag inte... Ny fin cat 5e kabel kan man få för 4kr metern.
Jag har mellan 100 och 200 meter i huset så nästan 1000kr blir det ju.

RoTe skrev:
Jag har mellan 100 och 200 meter i huset så nästan 1000kr blir det ju.
Jo, men det kan det vara värt för då vet man att man får kabel som klarar 100Mbit och som inte är skadad och gör hela huset till en störsändare.

RoTe
H.äg Smurf skrev:
Jo, men det kan det vara värt för då vet man att man får kabel som klarar 100Mbit och som inte är skadad och gör hela huset till en störsändare.
Det kan det vara värt, men inte när man är arbetslös.

Nee, det är klart då kan det va en lite väl saftig utgift..
Nåja.. du får väl försöka laga så gott det går nu och sedan dra om när du får jobb å blir rikare.

Om man ansluter telefonen i ett RJ45 uttag, då blir alla telefonerna som en parallellkoppling, eller? dvs man bryter inte efterföljande telefoner när man lyfter luren i kedjan.

Om man har ADSL i första jack, så ska väl detta jack ligga som vanligt med att övriga telefoner utgår från de övre stiften i den "gamla dosan"?

Skulle det vara möjligt att behålla de vanliga uttagen och leda ut de lediga 4 trådarna från UTP kabeln till dessa, dvs låta 4 trådar gå in i en enkel utanpåliggande RJ45 uttag från datanätverk och bredvid låta det gamla telefonuttaget sitta?

RoTe
Man kan väl seriekoppla telefon me RJ45 om man ser till att sätta "pluggar" i varje uttag man inte använder. Alltså pluggen är en RJ45:a som bara loopar ingående till utgående i kontakten?

RoTe skrev:
Man kan väl seriekoppla telefon me RJ45 om man ser till att sätta "pluggar" i varje uttag man inte använder. Alltså pluggen är en RJ45:a som bara loopar ingående till utgående i kontakten?
Är detta något man kan köpa??? Eller man får ta och tillverka det själv???

RoTe
Strixx skrev:
Är detta något man kan köpa??? Eller man får ta och tillverka det själv???
Ingen aning, bara en idé jag fick.
Göra själv är ju farligt enkelt annars, två trådar från en TP kabel bara...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.