Tänkte att vi i den här tråden kunde skriva när vi klipper gräset första gången.

Jag klippte gräsmattan för allra första gången idag söndagen den 17 april. Gräsmattan ligger i Lomma och var särskilt hög under barnens studsmatta som har fått stå ute hela vintern. Den 10 år gamla Klippon fortsätter att fungera fint trots att den är lite tung att hantera.

Jag tippar att jag startar upp Klippon i slutet av nästa vecka, det är ganska grönt just nu men det har inte vuxit sig så högt än.

Ola78
Just nu håller jag på och klipper, ja kanske inte jag men våran nya automower. Var bara tvungen att kolla så den funkar som den ska och det gör den. Egentligen är väl gräset för kort just nu, så efter den här lilla provturen får den vila några dagar men framåt påsk kommer jag nog sätta igång den igen då gräset börjat bli rejält grönt och jag dessutom gödslat gräsmattan idag.

När det är 6-7cm högt.

Jag får inte klippa för hustrun så länge det finns vårblommor i gräsmattan. d^_^b

AnneFi
förra söndagen klippte vi vårt gräs första gången och idag andra. :)

Klippte första gången i fredes..15/4

W
1:e Maj, alltid förste Maj oavsett om det behövs eller ej. Oftast behövs det dock.

KLipper när det är runt 6 cm långt...

Satt just och funderade på detsamma. Köpte hus i vintras och strax innan inflyttningen var jag ju tvungen att köpa en åkare, så nu vill man ju ut och klippa för första gången. Måntro det kan bli innan påsk.. :) Det är ganska mycket mossa i vår gräsmatta ännu dock, påverkar det något angående när man ska klippa första gången? Tidigare/ senare eller det är samma samma?

PerJohan skrev:
Det är ganska mycket mossa i vår gräsmatta ännu dock, påverkar det något angående när man ska klippa första gången? Tidigare/ senare eller det är samma samma?
Same same, det är ju gräset du skall klippa, inte mossan. ;)

• Gilla
Jakob94
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Same same, det är ju gräset du skall klippa, inte mossan. ;)
Hehe.. sant, men jag tänkte att..ehh..umm.. äh.. Jag kanske inte tänkte då! ;) Då ska här klippas gräs i veckan tror jag bestämt! :wow:

Med lite hjälp på traven smälte sista resterna av snö på tomten i lördags, (Tierp, norra uppland). Gräsmattan visar inga livstecken ännu så det dröjer nog några veckor innan första klippningen.

mars/Apr: räfsar igenom gräset med mossrivare och suger upp detta med gräsklipparen med uppsamlare.
Utmärkt sätt att får vårräfsningen gjord.
Därefter gödning.
Väntar till ung 1 maj med klippningen då jag vill att gräset skall ta överhand över mossa o annat mög. Klipper man för tidigt så är risken stor att man får mer mossa o ogräs. Andra gödningen början av juni.

AnneFi
Nimajneb skrev:
mars/Apr: räfsar igenom gräset med mossrivare och suger upp detta med gräsklipparen med uppsamlare.
Utmärkt sätt att får vårräfsningen gjord.
Därefter gödning.
Väntar till ung 1 maj med klippningen då jag vill att gräset skall ta överhand över mossa o annat mög. Klipper man för tidigt så är risken stor att man får mer mossa o ogräs. Andra gödningen början av juni.
vår gräsmatta är redan en mossmatta så för oss gör det varken till eller från.
Vi missade sista klippen förra året så därför var vårt gräs redan långt.
vi klipper det heller inte så jättekort pågrund av mossan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.