Man kan ju också göra som jag:
1. Vänta på att gräset ska ta sig lite
2. Upptäcka en dag att det vuxit för långt
3. Plocka fram och börja modda åkgräsklipparen
4. Inte lyckas få klart den under långhelgen
5. Få nya problem med klipparen
6. Inte heller få klart det under långhelgen
7. Få allt oroligare blickar av den äkta hälften
8. Konstatera att gräset vuxit ännu mer
9. Muttra nya fula ord
10. Se 5.
11. Se 6.
12. Se 7.
13. Se 8.
14. Se 9.
15. Se 5.
osv osv osv...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nyslipad kniv och allting, ändå gick det lite tungt.
-Jag kanske skulle ha klippt gräset förra helgen istället? :rolleyes:
Gräsklippare framför ett rödmålat stuga omgivet av högt ogräs och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(var där senast i april och då var det inte så mycket att klippa..)
 
  • Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte klippt gräset, men väl tagit en svängom med trimmern och dragit en massa ogräs. Men det börjar bli nära säsongens första klippning. Sporten ligger i att behöva klippa så få gånger som möjligt. :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Blir en 4:e runda med gräsklipparen i helgen och trimmern har gått 2 vändor, värsta med sommaren är denna gräsklippning !
 
God morgon och god ny (snart) vår!
Snart dags...?! Och vad gör ni nu innan vrålåken ska fram?
Mitt första moment va ju så klart att börja läsa trådar om gräsmattan här på forumet för att lägga upp en bra plan inför kommande säsong.
I år ska den bli så där himla bra och i höst vill jag kunna se på mattan och tänka "fy bubblan vad bra den blev".
Detta är tredje säsongen och förra året va ju som det va och jag tänker inte inte grina ihjäl mig för att jag inte vårdade den då. Klippte den när det behövdes men inte mycket mer kärlek utöver det.
Hur ser era planer ut?
Hej hopp
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är 30 cm snö på gräsmattan fortfarande, återkom i maj :geek:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Karta som visar snödjupet i Sverige den 14 mars 2018 med olika färger för olika djup intervaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske skulle underhållsladda robotklipparen en gång, för det lär väl ta ett par månader innan den får flytta ut.

Bästa gräsmattetipset just nu är väl annars att låta bli att köra snöskoter på gräsmattan så det inte blir is och tjärle kvar längre än nödvändigt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Man får nästan känslan av att rubriken uppmuntrar folk till att längta efter gräsklippning? Jag längtar efter utplantering, sådd, blomsterprakt, sol och värme och få se perennerna ta fart. Ja till och med beskärning och ogräsrensning är tacksamt i jämförelse. Men jag längtar INTE efter att få klippa gräset.

Utmaningen ligger som sagt i att klippa så lite som möjligt.:cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Åja. Att få modda och hotta upp åkgräsklipparen är ju åtminstone en sorts nöje för förvuxna pojkar. Måste trimma den i år...
 
Ja det är roligt att modifiera och hotta upp klipparen, har monterat mugghållare och duplexdrag, fnular på hur man kan förbättra utväxlingen på högsta växeln för snabbare transporter. Faktum är att min klippare används nog till 90% som släpdragande traktor, har väl tre eller fyra efterfordon, så mycket användning har jag av den, men klipper gör jag bara någon gång emellanåt. Det är en gammal sliten maskin, framförallt klippaggregatet har tagit mycket stryk genom åren, så det är inte orimligt att jag plockar bort den biten för bättre markfrigång och använder den enbart som traktor framöver.

Tanken är att gräsmattan i mångt sköter sig själv när den får utgöra en blommande äng. Jag vill visa för mig själv att det går, att jobba med naturen, inte mot den...:)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
FruLeskinen FruLeskinen skrev:
God morgon och god ny (snart) vår!
Snart dags...?! Och vad gör ni nu innan vrålåken ska fram?
Mitt första moment va ju så klart att börja läsa trådar om gräsmattan här på forumet för att lägga upp en bra plan inför kommande säsong.
I år ska den bli så där himla bra och i höst vill jag kunna se på mattan och tänka "fy bubblan vad bra den blev".
Detta är tredje säsongen och förra året va ju som det va och jag tänker inte inte grina ihjäl mig för att jag inte vårdade den då. Klippte den när det behövdes men inte mycket mer kärlek utöver det.
Hur ser era planer ut?
Hej hopp
Har köpt hus i vintras så nu är de dags!
Tidigare ägare tog inte alls hand om mattan tyvärr..
Så 80% mossa.. Nu är all snö borta och jag har gått ett varv och slängt på kalk. Ska sen i helgen kratta mattan och invänta regn för att kasta på lite medel så det gynnar gräset och mossan försvinner.. Sedan blir det nog veckan efter att dra igång med roboten som kommer få köra där varje dag hela vår och sommar. Samt kasta ut en portion medel igen runt juni/juli.
 
F
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Har köpt hus i vintras så nu är de dags!
Tidigare ägare tog inte alls hand om mattan tyvärr..
Så 80% mossa.. Nu är all snö borta och jag har gått ett varv och slängt på kalk. Ska sen i helgen kratta mattan och invänta regn för att kasta på lite medel så det gynnar gräset och mossan försvinner.. Sedan blir det nog veckan efter att dra igång med roboten som kommer få köra där varje dag hela vår och sommar. Samt kasta ut en portion medel igen runt juni/juli.
Ferrogent ”is the shit” om du har mycket mossa och inte vill bli rånad på mossmedel. Blandas med varmt vatten och vattnas ut eller sprida förhand när det är helt vindstilla men det är som superfint damm så blanda vatten är rekommenderat.

Men på med näring först för gräsets skull.
 
F fsn skrev:
Ferrogent ”is the shit” om du har mycket mossa och inte vill bli rånad på mossmedel. Blandas med varmt vatten och vattnas ut eller sprida förhand när det är helt vindstilla men det är som superfint damm så blanda vatten är rekommenderat.

Men på med näring först för gräsets skull.
Hehe, okej! Det ska jag ha i åtankarna dock gick min bil sönder i helgen så nu står allt med shopping som väger mycket kg på paus! :( Känns onödigt att köpa typ 1 - 10 kg säckar för har så stor tomt!
 
F
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Hehe, okej! Det ska jag ha i åtankarna dock gick min bil sönder i helgen så nu står allt med shopping som väger mycket kg på paus! :( Känns onödigt att köpa typ 1 - 10 kg säckar för har så stor tomt!
Om jag inte minns fel så säljs Ferrogent på 15kg säckar och det är drygt. Skulle tro att du har så det räcker i 2-3 år med en säck (lite beroende på storlek på gräsmatta då såklart).
 
F fsn skrev:
Om jag inte minns fel så säljs Ferrogent på 15kg säckar och det är drygt. Skulle tro att du har så det räcker i 2-3 år med en säck (lite beroende på storlek på gräsmatta då såklart).
Yes precis, det jag fick fram när jag googla lite snabbt! Jobbigt med 15kg säck på tåget haha!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.