När brukar ni klippa gräset första gången i Kiruna?
 
Bor i och för sig inte i kiruna men dock i kallare breddgrader. för en vecka sen såg man bara lite gräs runt huset och nu finns det nästan ingen snö kvar, men klippa, förra året var det i slutet av maj....
och i år har vi nästan ingen gräsmatta, bara en massa högar med byggskräp sen sommarens eskapader, snön kom plötsligt förra året och smälte aldrig bort.
 
Nillinsim skrev:
Bor i och för sig inte i kiruna men dock i kallare breddgrader. för en vecka sen såg man bara lite gräs runt huset och nu finns det nästan ingen snö kvar, men klippa, förra året var det i slutet av maj....
Ojdå!
 
Och i Skåne klipper jag gräsmattan för första gången idag ...
 
F
Nimajneb skrev:
mars/Apr: räfsar igenom gräset med mossrivare och suger upp detta med gräsklipparen med uppsamlare.
Utmärkt sätt att får vårräfsningen gjord.
Därefter gödning.
Väntar till ung 1 maj med klippningen då jag vill att gräset skall ta överhand över mossa o annat mög. Klipper man för tidigt så är risken stor att man får mer mossa o ogräs. Andra gödningen början av juni.

Det är tämligen vedertaget att inte räfsa skiten ur gräsmattan på våren. Bättre att låta gräsmattan vara. Bekämpa mossa med Ferrogent och skit i mossrivarn. Mossrivarn river upp mossan men ger den samtidigt bra förutsättningar för framtiden tyvärr. Bättre att se till att mattan är gödslad som den skall, kalka då det behövs och lite Ferrogent på hösten.

Att klippa skapligt kort ( klipper ca 15-18mm) tycker jag håller mossan borta.
 
fsn skrev:
Det är tämligen vedertaget att inte räfsa skiten ur gräsmattan på våren. Bättre att låta gräsmattan vara. Bekämpa mossa med Ferrogent och skit i mossrivarn. Mossrivarn river upp mossan men ger den samtidigt bra förutsättningar för framtiden tyvärr. Bättre att se till att mattan är gödslad som den skall, kalka då det behövs och lite Ferrogent på hösten.

Att klippa skapligt kort ( klipper ca 15-18mm) tycker jag håller mossan borta.
Skulle nog vilja säga att det är synnerligen vedertaget att räfsa bort allt mög som hamnat på o i gräsmattan det senaste halvåret. Har ingen lust alls att klippa ner alla småkvistar etc med gräsklipparen senare.

Lika vedertaget är det att långt gräs håller mossan tillbaka, nu har vi förvisso inget direkt mossproblem här där vi bor nu men tidigare hus, speciellt på norrsidan så har längre gräs kvävt mossan utan några kemiska eller mekaniska åtgärder.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
De allra, allra finaste gräsmattorna i Kiruna börjar man klippa när boken får musöron.
 
F
Nimajneb skrev:
Skulle nog vilja säga att det är synnerligen vedertaget att räfsa bort allt mög som hamnat på o i gräsmattan det senaste halvåret. Har ingen lust alls att klippa ner alla småkvistar etc med gräsklipparen senare.

Lika vedertaget är det att långt gräs håller mossan tillbaka, nu har vi förvisso inget direkt mossproblem här där vi bor nu men tidigare hus, speciellt på norrsidan så har längre gräs kvävt mossan utan några kemiska eller mekaniska åtgärder.
Håller med om att det känns bra att kratta gräsmattan men det är ett faktum att tidig krattning och framför allt mossrivare snarare gynnar mosstillväxt. Att klippa kort är nåt jag har konstaterat håller mossan borta. Jag får aldrig nån mossa, helt beroende på preventiva åtgärder skulle jag tro.

JAG är tämligen övertygad om att du har fel där. Vis av tidigare trådar så har jag dock ingen lust att ta debatten med nån som aldrig har haft fel och troligtvis inte heller kommer att ha det så jag tycker vi lämnar det som det är och låtet dom som är intresserade själva konstatera att det finns olika åsikter.
 
Allvarligt talat - för att återgå till trådens grundfråga - en gräsmatta mår bäst av att bli klippt första gången på våren a. när den blivit torr och stadig och b. när gräset hunnit gro till valfri längd. Klipp aldrig mer än en tredjedel i taget! Vill du ha kortare upprepar du istället klippningen i morgon.
 
Livar upp den här tråden igen.
Jag har ca 5 cm långt gräs här hemma nu. Är ganska sugen på att klippa idag när det är så gött väder ute. Men det varnas för snö och minusgrader senare i veckan, hur påverkar det gräset om jag skulle klippa nu?
 
Jag undrar detsamma. Bor i Kungsör, Västmanland, och här springer det isbjörnar än. Så jag går och väntar på något gott. Få dra igång klipparen. :)
 
V
Bor i Luleå och här dröjer det nån vecka till innan man klipper gräset. Bilden är tagen i söderläge och där är de 50 cm kvar. Ni vill inte se hur det ser ut på norrsidan ��
Vy från en träaltan med snödriva på 50 cm framför hus i Luleå i gryningen eller skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Oh shit :x :cool:
 
Jag släppte ut roboten igår... :)
 
Vad tror ni...? Bör jag låta bli att klippa gräset med tanke på det kalla vädret? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.