245 515 läst · 150 svar
246k läst
150 svar
Hjälp ang gips på källarväggar!!!
Min källare var riktigt fuktig... Dränerade om med isodrän, Torkade ut med avfuktare i ca 4 månader, reglade upp med stål och gips på väggar, klinkade golvet, en tillyftsventil per 25kvm, kompletterade med radiatorer för att hålla fukthalten nere. Luktar underbart och känns riktigt skönt i källaren nu.
Pass på mina tilluftsventiler kylde dock ner golvet ovan riktigt mycke då kalla luften drog rakt upp i regelverket "trossbotten tror jag det heter"
Pass på mina tilluftsventiler kylde dock ner golvet ovan riktigt mycke då kalla luften drog rakt upp i regelverket "trossbotten tror jag det heter"
Ohoj, alla källar-renoverare! Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. Vattenläcka i källarväggen upptäcktes... Aj, aj, oj, oj... Gick inte att lösa utifrån, pga sutteränggrund.
Lösningen blev att injektera läckan. Fick stå öppet i ett år (!) för att kolla att det höll tätt alla årstider. Det gjorde det! Ville ändå säkra för framtiden, så vi satsade på ett mekaniskt ventilerat golv.
Kan varmt rekommendera Fuktspärrteknik AB, förresten. Väldigt seriös firma som verkligen tänkte till innan de presenterade en lösning. Vi fick till en lösning där vi ventilerar både golv, men även väggen som läckte, för säkerhets skull. En fläkt på utsidan av huset, som suger luft från rummet genom insug på strategiska platser på väggarna.
Ovanpå fukspärren så lade vi frigolit, golvspån och parkett. Väggarna körde vi med plåtreglar, isolering (med luftspalt betong och isolering, OSB-skivor och gips. Väggarna målades. Kanon allting, tills kylan kom. (Vi fixade till källaren för ca ett år sedan.) Tror sprickorna beror på att OSB-skivorna under gipsen rör sig av temperaturskillnaderna. Dock inte värre än att jag tror det går att få till genom att sätta väv eller tapet, istället för att måla direkt på gipsskivorna. Har dock inte orkat ta tag i det ännu, och vet inte om jag kommer göra det heller, eftersom barnen använder rummet som krasch-o-bang rum...
Lösningen blev att injektera läckan. Fick stå öppet i ett år (!) för att kolla att det höll tätt alla årstider. Det gjorde det! Ville ändå säkra för framtiden, så vi satsade på ett mekaniskt ventilerat golv.
Kan varmt rekommendera Fuktspärrteknik AB, förresten. Väldigt seriös firma som verkligen tänkte till innan de presenterade en lösning. Vi fick till en lösning där vi ventilerar både golv, men även väggen som läckte, för säkerhets skull. En fläkt på utsidan av huset, som suger luft från rummet genom insug på strategiska platser på väggarna.
Ovanpå fukspärren så lade vi frigolit, golvspån och parkett. Väggarna körde vi med plåtreglar, isolering (med luftspalt betong och isolering, OSB-skivor och gips. Väggarna målades. Kanon allting, tills kylan kom. (Vi fixade till källaren för ca ett år sedan.) Tror sprickorna beror på att OSB-skivorna under gipsen rör sig av temperaturskillnaderna. Dock inte värre än att jag tror det går att få till genom att sätta väv eller tapet, istället för att måla direkt på gipsskivorna. Har dock inte orkat ta tag i det ännu, och vet inte om jag kommer göra det heller, eftersom barnen använder rummet som krasch-o-bang rum...
Vi står inför liknande frågeställning som många andra - hur ska man göra med ytterväggarna i källaren?
Vi bor i ett 20-tals hus som är halvsouterräng, dvs halva källaren står på mark och halva är nedgrävd ca en halv meter. Vi ska nu gräva ur källaren, isolera, lägga vattenburen golvvärme och därefter bygga ett badrum. Där börjar frågorna!
1) Våra källarväggar är isolerade från insidan med mineralullsskivor och sedan putsade och målade med silikatfärg. Inga mögeltendenser och det luktar inte källare. Däremot vet vi att det vandrar fukt i väggarna för vi har inte dränerat huset. Hur gör vi om vi vill ställa ett badkar mot en sådan yttervägg? Vi hade planer på att bygga en "halvvägg" som inte går helt upp mot tak precis vid badkaret. Men kan man regla upp mot yttervägg och sätta våtrumsskiva och sedan ha ventiler på sidorna eller är det att bygga in problem?
2) Bör hela golvet tätskiktas eller ska man bara tätskikta runt dusch och avlopp? Rummet är 14 kvm stort.
Tacksam för råd!
Vi bor i ett 20-tals hus som är halvsouterräng, dvs halva källaren står på mark och halva är nedgrävd ca en halv meter. Vi ska nu gräva ur källaren, isolera, lägga vattenburen golvvärme och därefter bygga ett badrum. Där börjar frågorna!
1) Våra källarväggar är isolerade från insidan med mineralullsskivor och sedan putsade och målade med silikatfärg. Inga mögeltendenser och det luktar inte källare. Däremot vet vi att det vandrar fukt i väggarna för vi har inte dränerat huset. Hur gör vi om vi vill ställa ett badkar mot en sådan yttervägg? Vi hade planer på att bygga en "halvvägg" som inte går helt upp mot tak precis vid badkaret. Men kan man regla upp mot yttervägg och sätta våtrumsskiva och sedan ha ventiler på sidorna eller är det att bygga in problem?
2) Bör hela golvet tätskiktas eller ska man bara tätskikta runt dusch och avlopp? Rummet är 14 kvm stort.
Tacksam för råd!
Jag funderar oxå på det här med gips i källare.
Har i dagsläget en källare som inte har några fuktproblem. Det sitter träullsplattor på väggarna och efter detta sitter det träreglar och träpanel. Tycker verkligen inte om panelen och vill ta bort den och sätta gips istället. Planen är att samtidigt byta till stålreglar.
Frågan är egentligen om jag behöver göra något mer än att bara byta träreglarna mot stål och träpanelen mot gips. Vad jag har förstått så ska ju träullsplattorna andas helt ok, räcker detta för att det inte ska behöva göras något mer bakom gipset. Vore även skoj att få in lite extra isolering i väggarna och jag skulle uppskatta om nån gav mig lite tips.
Lägger med en sektion och en planvy över rummet(det inringade rummet det gäller).
Kanske inte syns så bra på bilderna då dem inte fick vara så stora. Är iaf 70mm träullsplattor som sitter på 200mm betongvägg och utanför detta är det 25mm asfaltsboard om jag har förstått allt rätt.
Har i dagsläget en källare som inte har några fuktproblem. Det sitter träullsplattor på väggarna och efter detta sitter det träreglar och träpanel. Tycker verkligen inte om panelen och vill ta bort den och sätta gips istället. Planen är att samtidigt byta till stålreglar.
Frågan är egentligen om jag behöver göra något mer än att bara byta träreglarna mot stål och träpanelen mot gips. Vad jag har förstått så ska ju träullsplattorna andas helt ok, räcker detta för att det inte ska behöva göras något mer bakom gipset. Vore även skoj att få in lite extra isolering i väggarna och jag skulle uppskatta om nån gav mig lite tips.
Lägger med en sektion och en planvy över rummet(det inringade rummet det gäller).
Kanske inte syns så bra på bilderna då dem inte fick vara så stora. Är iaf 70mm träullsplattor som sitter på 200mm betongvägg och utanför detta är det 25mm asfaltsboard om jag har förstått allt rätt.
Du skriver inget om hur frågan med fukttransport på utsidan är löst. Dvs drän och isolering.
Det är helt avgörande för hur saker funkar på insidan.
Om det finns korrekt placerad isolering utifrån och ett bra drän som placerats under grundnivån längs huset så är läget ett helt annat än om ni enbart fixat saker på insidan.
Om inte drän osv funkar så spelar det nästan ingen roll vad ni gör på insidan, det kommer att vandra in fukt som förstör.
Det är helt avgörande för hur saker funkar på insidan.
Om det finns korrekt placerad isolering utifrån och ett bra drän som placerats under grundnivån längs huset så är läget ett helt annat än om ni enbart fixat saker på insidan.
Om inte drän osv funkar så spelar det nästan ingen roll vad ni gör på insidan, det kommer att vandra in fukt som förstör.
Jag rev ut allt, såväl ovan som under mark. Kör putsade väggar i hela källaren. Målar vit med silikat. Fräscht och snyggt.Lättbetongen (siporex) har ju redan ett ganska OK isolervärde. Skulle det behöva får jag isolera utifrån i ett senare skede.
Man kan glesa osb-skivorna bakom gipsen med tre till fem mm, så har dom lite rörelsemån. Om dom ligger stumt emot varandra så kan dom inte svälla utan att det spricker. Skulle kunna tänkas vara till hjälp mot sprickbildningarna.seclest skrev:Ohoj, alla källar-renoverare! Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. Vattenläcka i källarväggen upptäcktes... Aj, aj, oj, oj... Gick inte att lösa utifrån, pga sutteränggrund.
Lösningen blev att injektera läckan. Fick stå öppet i ett år (!) för att kolla att det höll tätt alla årstider. Det gjorde det! Ville ändå säkra för framtiden, så vi satsade på ett mekaniskt ventilerat golv.
Kan varmt rekommendera Fuktspärrteknik AB, förresten. Väldigt seriös firma som verkligen tänkte till innan de presenterade en lösning. Vi fick till en lösning där vi ventilerar både golv, men även väggen som läckte, för säkerhets skull. En fläkt på utsidan av huset, som suger luft från rummet genom insug på strategiska platser på väggarna.
Ovanpå fukspärren så lade vi frigolit, golvspån och parkett. Väggarna körde vi med plåtreglar, isolering (med luftspalt betong och isolering, OSB-skivor och gips. Väggarna målades. Kanon allting, tills kylan kom. (Vi fixade till källaren för ca ett år sedan.) Tror sprickorna beror på att OSB-skivorna under gipsen rör sig av temperaturskillnaderna. Dock inte värre än att jag tror det går att få till genom att sätta väv eller tapet, istället för att måla direkt på gipsskivorna. Har dock inte orkat ta tag i det ännu, och vet inte om jag kommer göra det heller, eftersom barnen använder rummet som krasch-o-bang rum...
Redigerat:
du glömde lftspalten samt ventilation bakom den uppreglade väggen.Nimajneb skrev:
isoskiva kan du visst ha.
stålreglar e givet.
viktigaste av allt är att börja se till att du har en bra dränering samt podränskiva.
mvh
estwing
Jag har nog en ännu bättre variant som jag provat med gott resultat: om väggarna redan är putsade och släta så går det utmärkt att använda vanligt multifix att sätta upp frigolit på väggen sen en aquaskiva eller minerit.
Jag lägger upp stående strängar på c-c 60 cm alternativt c-c 45 cm, trycker dit frigoliten, sen skivan som också fått strängar med fix.
Sen spikar jag fast skivan med 4-6 st slagspik, bara som fixering tills det torkat.
Sen spacklar jag skarvarna med fix, runt fönstren använder jag också aquaskivan/mineriten som smyg.
Resultatet är en vägg som kan målas tapetseras eller kaklas.
Helt fukt, mögel, och rostfritt.
Nackdelarna är priset för aquaskivan, och att väggen kan vara svår att fästa fast saker i utan riktigt långa skruvar.
Är man van murningsjobb alternativt kakelsättare så är detta lätt och går snabbt.
Jag lägger upp stående strängar på c-c 60 cm alternativt c-c 45 cm, trycker dit frigoliten, sen skivan som också fått strängar med fix.
Sen spikar jag fast skivan med 4-6 st slagspik, bara som fixering tills det torkat.
Sen spacklar jag skarvarna med fix, runt fönstren använder jag också aquaskivan/mineriten som smyg.
Resultatet är en vägg som kan målas tapetseras eller kaklas.
Helt fukt, mögel, och rostfritt.
Nackdelarna är priset för aquaskivan, och att väggen kan vara svår att fästa fast saker i utan riktigt långa skruvar.
Är man van murningsjobb alternativt kakelsättare så är detta lätt och går snabbt.
Intressant diskussion.
Vår källare har oisolerad platta så jag vill lägga 20-30 mm cellplast på den för att minska köldgenomslaget. Ovanpå har jag tänkt mig vinylklickgolv för att helt undvika organiska material.
Cellplasten är ju kapillärbrytande så undrar om jag kan lägga den direkt på plattan?
Eller rekommenderas platon eller byggplast först?
[plattan står på makadambädd och ytterväggarna har utvändig platon och markisolering]
Vår källare har oisolerad platta så jag vill lägga 20-30 mm cellplast på den för att minska köldgenomslaget. Ovanpå har jag tänkt mig vinylklickgolv för att helt undvika organiska material.
Cellplasten är ju kapillärbrytande så undrar om jag kan lägga den direkt på plattan?
Eller rekommenderas platon eller byggplast först?
[plattan står på makadambädd och ytterväggarna har utvändig platon och markisolering]
Frågan är om du behöver bry dig? Frigoliten och vinylgolvet står emot ev fukt. Byggplast ska sitta där varmt möter kallt men normalt inte på golv. Varm luft stiger så byggplasten gör mest nytta i taket därefter i ytterväggen.
På golvet gör den minst nytta.
Kör på du, är du rädd för mögellukt så är det viktigare att plattan är helt ren från partiklar som KAN mögla tillsammans med fukt.
På golvet gör den minst nytta.
Kör på du, är du rädd för mögellukt så är det viktigare att plattan är helt ren från partiklar som KAN mögla tillsammans med fukt.