50 665 läst · 206 svar
51k läst
206 svar
Hur stor tv skall man köpa?
Visst kan man se skillnad på HD och icke HD på det avståndet och den storleken, men vill man fånga alla detaljer i bilden så klarar inte ögat av det på det avståndet.FredrikoKarl skrev:
För 720p och en 55" skärm så ska man isåfall inte sitta längre bort än 3,2-3,5m.
Tittavstånd kontra upplösning och storlek.
http://tekniken.se/tv/tvscreensize1.png
hrm, vet inte riktigt hur jag ska säga detta.... men du som tusentals andra har blivit grundlurade och köpt en LCD i tron att det var en LED TV du köpte.FredrikoKarl skrev:Vissa är inte ute efter kvalitet, så är det bara. Inget som går att resonera kring. Ungefär som religion .
Själv rekommenderar jag alltid LED nuförtiden, plasmor tappar efter nåt år, det försvinner kontrast och det börjar släpa efter (vita delar släpar efter över mörka partier). LCD ger en hållbar bild över tid men har dålig kvalitet med låg kontrast, dålig svärta osv (finns undantag, där man använder olika tekniker för att undkomma dessa problem).
LED är som en blandning av LCD och plasma, en hållbar plasma kan man säga. Underbara.
Du har hel rätt i att plasma o LCD kommer att ersättas inom några år av OLED TV, men so far så finns inte dessa kommersiellt i storlekar som passar oss.
Här har du däremot rätt. HD kanaler och BD ger en större rörelseskärpa och färgdjup en standard TV tack vare den högre bandbredden, detta ser man jättetydligt från långt avstånd. Pixlarna som man kan glo på från nå¨gon meter är av mindre intresse,FredrikoKarl skrev:
På första påståendet Nej, huvudsyftet var inte att se hur bra de är. I mitt fall gav det mig en större bild som jag önskade, men även en förbättrad bild jämfört med den gamla 37". Samt att kunna dra nytta av HD-sändningarna.raveper skrev:
På det andra var det helt enkelt så att upplösningen i SD-sändningar inte var tillräckligt bra,dvs hur bilden byggdes upp. SDTV som du har med tjocktv har, PAL, 720*576i (bilden sveps 2 gånger för att skapa en bild)
Men med HDTV 1280*720p (bild läggs upp i en sekvens) så får du helt enkelt flera bildpunkter.
Tar vi sedan det du har på BR så kan du få 1920*1080p.
Både HDTV och FullHD kräver en TV som kan hantera dessa format, vilket en CRT-TV inte gör.
Då vi nu är på ett byggarforum så kan vi försöka lägga ett klinkersgolv utformad som en bild. Med din SDTV så får ca 400.000 plattor att bygga med, den som HDTV får mindre plattor ca 900.000 och den som har FullHD får ännu mindre plattor (kanske mosaik) men 2.000.000.
Om man byggar detta på indentiskt lika stora ytor så blir SD grovt och kantigt medan den som fick mosaiken får en mycket mera detaljerad bild.
En modern TV som kan visa 2.000.000punkter har en annan fördel att den kan skala om din SDTV sändning så trots att den bara innehåller 400.000punkter/bild kan den nyttja sina 2.000.000punkter och ge dig bättre bild eller möjlighet att få en större bildyta även om varje "bildpunkt" blir lite större än på en mindre TV. Men nu är vi inne också på vad ögat uppfattar.
Och tredje påståendet att det är försäljningsknep ser jag tyvärr bara som att du inte satt dig in i detta teknikområde och utgår från eget tyckande som saknar helt faktagrunder.
Redigerat; Om vi ska hjälpa TS måste det vara utifrån så saklig info som möjligt. Skulle det vara så att raveper gör påståenden utifrån att vilja lära sig så ber jag om ursäkt att jag inte uppfattade det så.
Redigerat:
Jag skulle säga att det beror på vad man matar med.
Med en BD film så kan man sitta nära och som Mathias skrev uppleva det hela. Dock vill jag inte sitta 2 meter från en 60" som matas med en SD sändning. Det blir helt enkelt för grötigt så där kan det vara bättre med en midre tv eller ett längre avstånd då detta till viss del döljer bristerna i SD sändningen.
Med en BD film så kan man sitta nära och som Mathias skrev uppleva det hela. Dock vill jag inte sitta 2 meter från en 60" som matas med en SD sändning. Det blir helt enkelt för grötigt så där kan det vara bättre med en midre tv eller ett längre avstånd då detta till viss del döljer bristerna i SD sändningen.
Jag blev förvånad över hur bra den TV vi köpte klarade att skala SDTV till en 50" och en panel med många pixlar, samt med bra bild från 2,5m. De andra i familjen uttrycker det som det blivit mera djup i bilden, så det är inte bara jag som sitter och "teknikspånar"mats_o skrev:Jag skulle säga att det beror på vad man matar med.
Ska erkänna att jag var inställd på att SDTV skulle bli "grov" men där fick jag mig en läxa. Sedan skiljer det ju vad du matar med och jag kör ju IPTV och HDMI till TVn.
Har inte grävt djupare i det men det är väl troligt att STB kör en omskalning då man ställer in den på 720p i konfigurationen.
Fundering, tänker alla på att ändra i sina boxar till 720p eller kör man vidare på grundinställning?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Nä, nu förenklar du lite tokigt.Nimajneb skrev:hrm, vet inte riktigt hur jag ska säga detta.... men du som tusentals andra har blivit grundlurade och köpt en LCD i tron att det var en LED TV du köpte.
Du har hel rätt i att plasma o LCD kommer att ersättas inom några år av OLED TV, men so far så finns inte dessa kommersiellt i storlekar som passar oss.
Det är skillnad på en "vanlig" lcd-tv och en led-lcd.
Vet du inte skillnaden så rekommenderar jag dig att gå ut och jämföra .
Framförallt är svärtan och kontrasten bättre. Som sagt, en god blandning av kvaliten som plasma har och den kvalite som lcd har.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Även detaljrikedomen är klart högre även på det avståndet. Enorm skillnad ibland, framförallt när man tittar på fotboll/hockey eller naturfilmer.Nimajneb skrev:
Visst vet jag skillnaden på olika typer av LCDer inkl paneltyper och bakgrundsbelysning.FredrikoKarl skrev:
Det som är inne just nu bland LCDTV-tillverkarna är att köra med olika typer av bakgrundsbelysning till LCD apparaterna.
Dessa typer har olika för o nackdelar och jag tycker nedanstående copy från TV forumet på Minhembio.com beskriver på ett enkelt sett skillnaderna mellan dom olika LCD belysningarna.
Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST
Det absolut viktigaste först: De så kallade LED-TV som finns att köpa i dagsläget är vanliga LCD-TV där bakgrundsbelysningen (som traditionellt skapats med hjälp av olika typer av lysrör) skapas av LED (dvs. lysdioder). Om det finns fördelar med denna LCD-teknik kontra traditionella LCD-TV återkommer vi till nedan.
Begreppet LED-TV:
Tyvärr har detta begrepp kommit att användas på ett tekniskt vilseledande sätt vilket gett upphov till stor begreppsförvirring. LED-TV används ofta inom marknadsföring och syftar då på LED-bakgrundsbelysta LCD-TV nedan refereras till dessa produkter som LCD-LED. LED-TV används dock ofta även när man syftar till TV-apparater vars bild som sådan skapas med hjälp av LED i denna teknik används alltså ingen bakgrundsbelysning nedan refereras till dessa produkter som Äkta LED.
LCD-LED:
Generellt: LCD-LED (ofta kallat LED-TV i marknadsföring och av flertalet större teknikåterförsäljare) finns att köpa i dagsläget och tillverkas av de flesta större märken på marknaden t.ex Samsung, Sony, Philips, LG och Sharp. Prisnivån på dessa är generellt högre än på motsvarande TV-apparater med traditionell lysrörsbakgrundsbelysning.
Tekniken: På en traditionell LCD-TV används en sorts lysrör (CCFL eller EEFL) som bakgrundsbelysning. På en LCD-LED används lysdioder för att skapa motsvarande observera alltså att bilden som sådan skapas med exakt samma teknik det är BARA bakgrundsbelysningen som skiljer dem åt! På en LCD-LED så placeras LED-belysningen antingen bakom skärmen eller längs med kanterna.
Resultatet: En LCD-LED har vissa fördelar men även en del nackdelar i relation till en traditionell LCD-TV. Fördelarna/nackdelarna skiljer sig dessutom mellan olika LCD-LED beroende på om belysningen är längs kanterna (edge-lit) eller bakom skärmen (back-lit). Observera att nedanstående tabell illustrerar generella skillnader det finns enskilda TV-apparater som inte passar helt i nedanstående generalisering!
Parameter: Tjocklek
Traditionell LCD: Normalt strax under 10cm i vissa fall tunnare
Edge-lit LCD-LED: Ofta mycket tunna, inte sällan ner mot 3cm
Back-lit LCD-LED: Mellan de andra två: 7-9cm är inte ovanligt
Parameter: Energiförbrukning (relativ!)
Traditionell LCD: Högre
Edge-lit LCD-LED: Lägre
Back-lit LCD-LED: Lägre
Parameter: Svärta (relativ)
Traditionell LCD: Standard (norm)
Edge-lit LCD-LED: Standard (norm)
Back-lit LCD-LED: Genom att dynamiskt släcka vissa grupper av dioder (local dimming) kan en bättre svärta åstadkommas observera dock att detta kan medföra nackdelar i form av halo-effekter kring de delar av bilden som skall vara ljusa
Parameter: Jämnhet i bilden
Traditionell LCD: Bättre
Edge-lit LCD-LED: Sämre. Då dessa apparater normalt är tunna och ljuset skall spridas från kanterna och täcka hela baksidan så ställer det mycket höga krav på skärmens jämnhet för att inte sk. Clouding* skall uppstå. Clouding förvärras dessutom inte helt sällan av en TV:s värmeutveckling och då dessa är tunna är det svårt att få till riktigt god värmeavledning
Back-lit LCD-LED: Bättre
Parameter: Färgstabilitet (relativ)
Traditionell LCD: Bra
Edge-lit LCD-LED: På samma sätt som för jämnheten i bilden så har dessa TV-apparaters tunnhet visat sig i vissa fall resultera i en bieffekt avseende färgstabiliteten; färgkaraktären förändras under användning. Det innebär inte att alla tunna tv-apparater har detta problem, endast att det idag är ett problem på ett flertal modeller.
Back-lit LCD-LED: Bra
Parameter: Pris (relativt!)
Traditionell LCD: Billig
Edge-lit LCD-LED: Dyr
Back-lit LCD-LED: Ännu dyrare
Vilken av ovanstående parametrar man väljer att fokusera på i sitt TV-köp är upp till var och en att avgöra!
Äkta LED
Generellt: Det finns flera typer av Äkta LED-tekniker, den mest kända och den som förutspås överglänsa och ersätta alla typer av LCD-skärmar (eller plasma- för den delen) är OLED. I dagsläget finns ett mycket begränsat utbud av OLED-skärmar och till skillnad från storlekarna på dem (de är ca 15 tum) så är priset minst sagt stort! Flera tillverkare, t.ex Samsung och Panasonic, har visat upp prototyper upp till ca 40 tum men det dröjer antagligen flera år innan de finns på marknaden samt till prisnivåer i närheten av dagens TV-apparater.
Tekniken: Gemensamt för alla Äkta LED-tekniker är att det inte behövs någon bekgrundsbelysning utan det är dioderna som lyser med olika färger och på så sätt bygger upp bilden.
Resultatet: Generellt bättre än samtliga LCD-tekniker på samtliga punkter ovan utom en: Priset!!! Förutom priset (som liksom för all ny teknik förutspås sjunka kraftigt när produktionen blir storskalig) så brottas tekniken med en i nuläget något kortare livslängd än de i dagsläget existerande teknikerna.
*Clouding: Ljusa, moln-lika fält som syns i mörka scener och som är ett resultat av en ojämn förmåga att stänga ute bakgrundsljuset
Länkar:
LCD-tekniker:
[länk]
[länk]
Äkta LED:
[länk]
[länk]
Ambitionen med ovanstående text är att på ett så sakligt och faktabaserat som möjligt förtydliga vad som i marknadsföring normalt avses med LED-TV och vilka fördelar/nackdelar denna teknik har relativt traditionell LCD-TV. Tanken är att hålla texten tekniskt korrekt utan att för den skull göra den otillgänglig genom att gräva alltför djupt i hur respektive teknik fungerar. Kom gärna med konstruktiva och sakliga kommentarer på hur texten kan förbättras ytterligare för att hjälpa läsare i deras val av LCD-TV (t.ex andra bra länkar som förklarar tekniken mer i detalj). Kommentarer och jämförelser med plasma undanbedes då den jämförelsen inte är syftet med tråden (jag har själv en klar uppfattning om vad jag tycker avseende den jämförelsen men det hör inte till detta ämne). Så skjut på!
Mvh
/Gelmax
Hmm jag har själv en 50" G20 och tittade mycket på Samsung led innan LG plasma tog över. Till slut blev valet panasonic och jag är mycket nöjd.FredrikoKarl skrev:Själv rekommenderar jag alltid LED nuförtiden, plasmor tappar efter nåt år, det försvinner kontrast och det börjar släpa efter (vita delar släpar efter över mörka partier). LCD ger en hållbar bild över tid men har dålig kvalitet med låg kontrast, dålig svärta osv (finns undantag, där man använder olika tekniker för att undkomma dessa problem).
LED är som en blandning av LCD och plasma, en hållbar plasma kan man säga. Underbara.
Din beskrivning av plasta är jag dock tveksam till, kanske stämmer på gamla plasta tekniken eller på billiga skärmar. På många tester på nätet vinner ju oftast plasma över betydligt dyrare lcd skärmar. Men visst, åldern har man ju inte verifierat.
Och så led, det är inget annat än att dioder lyser upp bakgrudsljuset för lcd-displayen. Skillnaden på led och lcd är bara om lcdn belyser av led eller lysrör.
Däremot finns en amoled diod som skapar sitt eget färgade ljus, denna finns idag i små skärmar tex min telefon, men mig verkligen inte i några serietillverkade stora ännu. Denna diod kan ju sägas vara lik en plasmacell då den inte likt lcd.n behöver bakgrundsljus.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Klart att sk LED-TV har bättre bild, då de allt för oftast har de bästa panelerna. Något som vi kommer se mindre av detta år då tekniken med kantbelysning kommer att bli bättre, vilket i min mening kommer att ta ned behovet att sätta de bästa panelerna för att kunna sälja apparaten. Vi kommer att se mer likt vanlig LCD där billiga har 2-3 gen gamla paneler och de dyra har senaste eller 1 gen gamla paneler.FredrikoKarl skrev:
Detta eftersom man nu har myntat ett begrepp, LED-TV. I år kommer man som konsument att få se upp lite extra så man inte blir påsåld en gammal panel med alla dess barnsjukdomar
Sen skall man vara mycket kritisk till demo-tv hos dom stora affärerna. Tror inte jag har sett en sk LED-TV som inte har matats med Blu-Ray. Har du då den bästa panelen demo-inställningar på tvn. Så kommer du att stå och dräggla.
Redigerat:
varför tror du det`?frohike skrev:
Tester mellan LCD-LED vs LCD-CCFL brukar ju inte tala för LCDn med lysdioder, speciellt inte om dom sitter runt om kanten.
Annars är det väl fortfarande Plasma som ger mest för pengarna när man kommer upp i storlek.
SKrämmande att folk fortfarande inte har insett vilken skit LED är än så länge.
Om du jämför en Vanlig LCD med en LED-belyst så får du extremt mycket sämre TV för samma pris. Det du betalar för är designen.
Ta tex. Samsungs C6005 som är en storsäljare, men kanske en av det sämsta TV som tillverkats i år. C6xx slår den med hästlängder, men då är den inte lika tunn...ni betalar för design.
Om en LED ska mäta sig med LCD bildmässigt så kostar de närmare dubbelt så mycket, man måste nämligen ha en bra local dimming för att få någorlunda kontroll på clouding som de billiga LEDarna har i mängder.
Sedan lite ord om mitt G20 flimmer.
Jag har inte ont av datormonitor som går i 60Hz eller lysrör eller inte ens en CRT TV 50Hz.
G20 är något helt annat och det påverkar ögonen extremt mycket. Såg på en skidtävling och fick blunda stundtals för att stå ut.
Man ser det tydligast genom att dra på mediaspelaren och titta på det gråa. Dock är det vita områden som stör mest men där ser man inte flimret så tydligt, det gör bara ont.
Nu ska jag inte skrämma någon, men för mig blev TVn obrukbar. Om man inte har ont av detta flimmer så rekommenderar jag alla att köpa en G20...ser ingen anledning till att välja något annat då allt annat har brister (svärta, reflektioner, input LAG osv) som inte panasonic har.
Tyvärr...hittar ingen ersättare.
Visst LG är billig, men jag kan tänka mig att betala 12000:- för 50 tum om jag blir näjd så priset är inget problem. Funderar på en PK950 eller PX950 som kostar samma som G20. (eller t.o.m mer)
Om du jämför en Vanlig LCD med en LED-belyst så får du extremt mycket sämre TV för samma pris. Det du betalar för är designen.
Ta tex. Samsungs C6005 som är en storsäljare, men kanske en av det sämsta TV som tillverkats i år. C6xx slår den med hästlängder, men då är den inte lika tunn...ni betalar för design.
Om en LED ska mäta sig med LCD bildmässigt så kostar de närmare dubbelt så mycket, man måste nämligen ha en bra local dimming för att få någorlunda kontroll på clouding som de billiga LEDarna har i mängder.
Sedan lite ord om mitt G20 flimmer.
Jag har inte ont av datormonitor som går i 60Hz eller lysrör eller inte ens en CRT TV 50Hz.
G20 är något helt annat och det påverkar ögonen extremt mycket. Såg på en skidtävling och fick blunda stundtals för att stå ut.
Man ser det tydligast genom att dra på mediaspelaren och titta på det gråa. Dock är det vita områden som stör mest men där ser man inte flimret så tydligt, det gör bara ont.
Nu ska jag inte skrämma någon, men för mig blev TVn obrukbar. Om man inte har ont av detta flimmer så rekommenderar jag alla att köpa en G20...ser ingen anledning till att välja något annat då allt annat har brister (svärta, reflektioner, input LAG osv) som inte panasonic har.
Tyvärr...hittar ingen ersättare.
Visst LG är billig, men jag kan tänka mig att betala 12000:- för 50 tum om jag blir näjd så priset är inget problem. Funderar på en PK950 eller PX950 som kostar samma som G20. (eller t.o.m mer)
Nu pratar du om en annan sak. Jag talar om panelen och inte om ljuset. Fram till innan jul så var det genomgående de nyare gen av paneler i LCD-LED apparaterna. Givetvis ser man denna skillnad även på LCD-CCFL. Dessutom var mitt svar avsett för FredrikoKarl som svar på varför han uppfattar LCD-LED som bättre. Och inte till vad det i själva verket är med tanke på de barnsjukdomar som finns fortfarande. Där bla Samsung själva avråder från köp av edge-LED utan rekommenderar sina kunder vanlig CCFL.Nimajneb skrev:
Har dock inte sett något test där man har tittat på olika apparater fast med samma lcd-panel det testet av något är intressant.
Men Benjamin. eftersom du gillar att klippa ned och ifrågasätta en mening så skall jag omformulera mig för FredrikoKarl.
"Givetvis vill tillverkarna framhäva "LED" som något nytt och bättre, därav sätter de sina bästa paneler i dessa apparater som de visar upp i reklamen. Men faktum är att du kan hitta samma paneler i "gamla" LCD till lägre pris och lika bra bild"
Redigerat: