Jag kommer behöva köpa ny tv någon gång det närmaste halvåret. Senvåren/sommaren ca. Och minst 55 tum vore bra (den ska ses på rätt långt avstånd). Har en 42 tums LG, HD-ready LCD från 2007 som jag varit nöjd med hittills. För min del tänker jag:
- 3D är bara ett försäljningsargument, och förmodligen värdelöst och intressant i praktiken
- LED/LCD/Plasma = ? Det avgörande steget är från tjock-tv till platt-tv. Dels för att få en digital skärm med mer upplösning, och större storlek, men också för att du får mer vardagsrum kvar. Om TV:n går från 8 cm till 0,5 cm tjocklek så ger det inte mera vardagsrum i alla fall.
- Inbyggd mottagare som funkar vore grymt, Boxer och satellit samtidigt, går det? Vad gäller, DVB-S2, resp. T2?
- Vilka andra funktioner finns som är vettiga? T.ex. nätverksstöd och att spela upp Divx och foton från en hemma-server?
 
Satsa på en TV med bra bild i första hand samt gärna många HDMI ingångar.
Köp hellre specialboxar för S2, T2, Mediastreaming osv
Specialboxarna är bättre samt att dom iregel får uppgraderad mjukvara eller att det finns appar att ladda hem till boxarna. Ta tex MediaExtendern Xtreamer, förutom , film, foton, musik som du har på hårddisk så grejar den internetradion, WebTV och SVTPlay!
 
Slänger mig in i LED/LCD "kriget".

Det stora problemet med kantbelysta LED är att ljusintensiteten blir så hög att panelen inte klarar att "hålla tätt" utan ljus läcker in från kanterna över bilden. Detta går tex att se tydligt på de flesta exemplar va just samsung C6XXX. Sony har samma problem med sin71X serie. Det som visar hur stort problemet är är att båda dessa tillverkare har ändrat sina garantivilkor så att detta fel inte längre är ett fel utan förväntat.
Man säger således att en jämnsvart bild inte är något man som konsument har rätt att förvänta sig av en modern tv.

Den teknik som gör detta riktigt bra bland LCD är de som är bakgrundsbelysta Led modellerna. Tyvärr är de rejält mycket dyrare så för mig fick det bli kompromissen med en CCFL-LCD. Funkar men den back-lit jag hadde på prov var bättre. Den senare hadde dock andra problem relaterade till hastighet då den var ett år äldre
 
mats_o skrev:
Slänger mig in i LED/LCD "kriget".

Det stora problemet med kantbelysta LED är att ljusintensiteten blir så hög att panelen inte klarar att "hålla tätt" utan ljus läcker in från kanterna över bilden. Detta går tex att se tydligt på de flesta exemplar va just samsung C6XXX. Sony har samma problem med sin71X serie. Det som visar hur stort problemet är är att båda dessa tillverkare har ändrat sina garantivilkor så att detta fel inte längre är ett fel utan förväntat.
Man säger således att en jämnsvart bild inte är något man som konsument har rätt att förvänta sig av en modern tv.

Den teknik som gör detta riktigt bra bland LCD är de som är bakgrundsbelysta Led modellerna. Tyvärr är de rejält mycket dyrare så för mig fick det bli kompromissen med en CCFL-LCD. Funkar men den back-lit jag hadde på prov var bättre. Den senare hadde dock andra problem relaterade till hastighet då den var ett år äldre
Dom lysdioder bakom LCD panelen är som du skriver rikt j...a bra, slår tom Plasma färgmässigt men inte rörelse o tittvinkelmässigt.
Men ack vad dom kostar, typ 20-25k för en 40"q(;^;)p att jämföra med en Panasonic 42" VT 13k eller en LCDsidobelyst för 5-6k
 
MIn egen erfarenhet av mina egna köp, vänners köp, vad jag sett på alla stormarknader är att "vanlig" lcd inte håller tätt utan svart blir inte riktigt svart. Stör mig otroligt på det. Sen har dom klara fördelar jämfört med plasma. För visst är det så att även nya plasmor inte bör användas till datorer pga risk för inbränning? Har då aldrig sett en plasma-skärm till datorer. Med tiden så blir dom slöare och tappar i kvalitet. Något som inte kommer fram i tester man gör för där har man nya apparater.

Sidobelysta apparater har jag nog aldrig stött på eller granskat något. Kan bara säga att min egen LED-LCD har en svärta och kontrast som jag aldrig sett NÅGON "vanlig" lcd ha, eller ens plasma.

Skillnaden på led och lcd är bara om lcdn belyser av led eller lysrör.
Resultatet, rent praktiskt, vad jag har sett är att man får en mycket bättre bild. Högre kontrast, bättre svärta.

Fast å andra sidan var det nog 9 månader sen jag var ute på marknaden och tittade runt. Mycket har väl hänt sen dess. Så jag kanske inte ska yttra mig :).
 
FredrikoKarl skrev:
MIn egen erfarenhet av mina egna köp, vänners köp, vad jag sett på alla stormarknader är att "vanlig" lcd inte håller tätt utan svart blir inte riktigt svart. Stör mig otroligt på det. Sen har dom klara fördelar jämfört med plasma. För visst är det så att även nya plasmor inte bör användas till datorer pga risk för inbränning? Har då aldrig sett en plasma-skärm till datorer. Med tiden så blir dom slöare och tappar i kvalitet. Något som inte kommer fram i tester man gör för där har man nya apparater.

Sidobelysta apparater har jag nog aldrig stött på eller granskat något. Kan bara säga att min egen LED-LCD har en svärta och kontrast som jag aldrig sett NÅGON "vanlig" lcd ha, eller ens plasma.
Resultatet, rent praktiskt, vad jag har sett är att man får en mycket bättre bild. Högre kontrast, bättre svärta.

Fast å andra sidan var det nog 9 månader sen jag var ute på marknaden och tittade runt. Mycket har väl hänt sen dess. Så jag kanske inte ska yttra mig :).
Eftersom du aldrig hört talas om en kand lysdiodsTV förut så förutsätter jag att ni har en bakupplyst variant för 20-40k och dom är som sagt tidigare riktigt bra. Annars står väl den billigare varianten för 80% av LCD försäljningen idag.

Att det inte finns datormonitorer med plasmateknik är väl inget nytt. Plasmaskärmar är ju gjorda för att se på TV.

Inbränningar är tydligen även det en gammal skröna som någon lurat på er. Det slår man i historieböckerna så sägs det att all LCDer var gråa och alla plasmor fick inbränningar....Visst, jag såg Plasmaskärmar på flygplatser för 6-7år sedan... o dom var inte vackra efter att stått o visat flightstatus i något år dygnet runt. osv osv
 
Jag använder min 3 månader gamla P50G20 som monitor utan några problem. Däremot kan jag få loggan från tv6 att fastna efter några timmars tittande. Denna logga syns då vid vissa färgade bakgrunden men försvinner självmant efter ungefär samma tids vila. Det är helt nyligen jag upptäckte detta fenomen men ingen annan har reagerat på det. Vet man om det och letar så kan man se det, men jag har bara sett sexan kritvita symbol. Denna detalj sänker inte mitt toppbetyg för denna tv. Utan tvekan min bästa tv och perfekt till htpc.
 
Det är ingen hemlighet att Plasma led med problem med inbränningar. De tidiga versionerna var ruggiga på detta. Men dagens teknik är nog att klassa som mer eller mindre komplett. Det finns "tvätt"-program om du skulle få inbränningar av loggor och text. De problem man ser idag är det som Mattan65 beskriver. Tillfälliga inbränningar som försvinner efter lite olika tid beroende på hur länge bilden har varit statisk.

Går själv i valet och kvalet. Det finns mycket att läsa, ha vänner som köra plasma, och andra som kör LCD.
En del klagar på eftersläp i texten på plasma andra inte.
 
Jag har ju traglat mig genom processen och det är en sak som är helt avgörande. Era ögon.

Min arbetskollega ser inget flimmer alls på plasma medans för mig så är det som en taskig monitor. Jag ser dock tyvärr också lite eftersläpningar och ryck på LCD.
Det var just det som sänkte den hitachi jag tittade på (bakgrundsbelyst LCD. I övrigt en kanontv men den har utgått).
Kantblödningen sänkte samtliga edge LED-LCD jag tittade på
 
Nimajneb skrev:
Inbränningar är tydligen även det en gammal skröna som någon lurat på er. Det slår man i historieböckerna så sägs det att all LCDer var gråa och alla plasmor fick inbränningar....Visst, jag såg Plasmaskärmar på flygplatser för 6-7år sedan... o dom var inte vackra efter att stått o visat flightstatus i något år dygnet runt. osv osv
På El-Giganten sålde de en 42 plasma från Samsung för en väldigt billig peng, under 4 000:-
Säljaren varnade dock "i förtroende" för att den varianten saknade inbränningsskydd! Vi skriver 2011 och man undrar hur stora lager det finns därute med gamla apparater?

Vidhåller att Philips 42" 5405 är ett bra köp för pengarna. Om det blir aktuellt med en större kommer jag nog att kika vidare på det märket.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
El-Giganten sålde de en 42 plasma ....
Säljaren varnade dock "i förtroende" .........................
Kjell G
Du är rolig du:D

Du o jag o alla andra vet ju att det enda som en EG säljare behöver veta är vilken marginal man har på varje produkt.:p
 
Eller den enormt viktiga försäkringen :)
 
Kjell_G skrev:
Säljaren varnade dock "i förtroende"
:wow:
 
Hur svårt kan det vara?
Så stort man har råd och plats för.
 
Monterat skrev:
Hur svårt kan det vara?
Så stort man har råd och plats för.
Räcker inte, du måste även bestämma dig för vilken kvalitets och utrustnings nivå du vill ha.
Därefter så maxar man storleken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.