56 993 läst · 413 svar
57k läst
413 svar
Nyinstalation av Vedpanna + Acktank
På min anläggning sitter det också ett 22mm rör ner till laddomaten, 28mm rör i övrigt, 78 graders termostat i laddomat och pumpen körs på högsta hastighet.. Panntempen ligger mellan 88-94 i arbetstemp och småskjuder lite när det brinner ordentligt.. Och jag har bara en 30kw/h panna.. Har misstänkt att det är 22mm röret som är anledningen till den höga tempen...?
Kan tilläggas att jag kört ett tag.. Så luft borde inte vara problemet.
Pyser lite i avluftaren som sitter på pannan efter nästan varje eldning
Kan tilläggas att jag kört ett tag.. Så luft borde inte vara problemet.
Pyser lite i avluftaren som sitter på pannan efter nästan varje eldning
Redigerat:
Finns ett avluftningsrör anslutet på toppen av tanken som går ihop med expröret.. sitter på vänstra delen av tanken..
Hmm, kanske är något vinkeljärn ivägen för luften där? Jag vet inte kom att tänka på det nu,
det är c:a 6-8mm från sidoanslutningen till toppen inne i tanken, skulle det kunna orsaka det som sker alltså?
Hmm, kanske är något vinkeljärn ivägen för luften där? Jag vet inte kom att tänka på det nu,
det är c:a 6-8mm från sidoanslutningen till toppen inne i tanken, skulle det kunna orsaka det som sker alltså?
Redigerat:
Om jag har by-passen ostrypt ökar den i temp hela tiden.._ap_ skrev:
Har nu börvärdet på 80grader som tillverkaren rekommenderar, och fläkten stänger vid 85 grader
satt den till 87 grader men den tog sig upp dit med.. Har en Wilo 25-6/3 är samma som sitter i Laddomat 21 som ska klara upp till 80kW
Konstigt.
Men det blir då inte bättre av att sätta ännu större bypass då du måste strypa den nu.
Vet inte hur "patronhuset" ser ut men är den vriden åt rätt håll?
I den lösningen du har finns ingen strypfunktion som sitter i en "riktig" laddomat, men den borde
endå inte skena hur långt som helst.
Vad händer när fläkten stänger, fortsätter pumpen att gå? (förmodligen)
Du kan omöjligt ha full pump kapacitet genom pannan då skulle den ju kallna direkt
när returen är 60*, tyvärr vet jag inte varför den inte gör det.
Jag skulle bygga om till shunt och shuntmotor då jag tror du kommer att
labborera mycke med olika temperaturer
Men det blir då inte bättre av att sätta ännu större bypass då du måste strypa den nu.
Vet inte hur "patronhuset" ser ut men är den vriden åt rätt håll?
I den lösningen du har finns ingen strypfunktion som sitter i en "riktig" laddomat, men den borde
endå inte skena hur långt som helst.
Vad händer när fläkten stänger, fortsätter pumpen att gå? (förmodligen)
Du kan omöjligt ha full pump kapacitet genom pannan då skulle den ju kallna direkt
när returen är 60*, tyvärr vet jag inte varför den inte gör det.
Jag skulle bygga om till shunt och shuntmotor då jag tror du kommer att
labborera mycke med olika temperaturer
Hmmm.. Min patron sitter och stoppar vattnet som kommer från tanken och känselkroppen(patronen) är vänd så det sitter inne i själva klumpen.. Dvs vattnet från by-passen går fritt in i pannan igen och passerar patronen på vägen.
Jag kanske lyckades köpa den sämsta laddventilen som finns? Men eftersom dom säljer den så tycker man ju att det borde fungera..
Ska prova att ta ur patronen igen och koka den, få se om den verkligen öppnar men den gjorde då det sist jag värmde den i kastrullen..
Jag kanske lyckades köpa den sämsta laddventilen som finns? Men eftersom dom säljer den så tycker man ju att det borde fungera..
Ska prova att ta ur patronen igen och koka den, få se om den verkligen öppnar men den gjorde då det sist jag värmde den i kastrullen..
Redigerat:
JOdå, den funkar fint..
Verkar som det kommer behövas en omkonstruktion av lite rördragning..
Men frågan är bara vad innan jag tappar systemet. Jag vill ju kunna ladda så mycket som möjligt, och om nu luft är boven så måste den bort...
Sen blir det nog antingen en laddomat eller en motorshunt.. Såhär kan jag inte ha det..
Verkar som det kommer behövas en omkonstruktion av lite rördragning..
Men frågan är bara vad innan jag tappar systemet. Jag vill ju kunna ladda så mycket som möjligt, och om nu luft är boven så måste den bort...
Sen blir det nog antingen en laddomat eller en motorshunt.. Såhär kan jag inte ha det..
På bild nr 11 ovanför ventilen år det en backventil?
TV ventilen ska fungera som en shunt -termostaten ska reglera inblandningen av varmt med kallare från tank
inga konstigheter men om inget varmt vatten passerar termostaten fungerar den inte.
http://infoweb.esbe.se/files/51669/Datablad_TV_SE_99500290_A.pdf
Visst är det en sån här.
1-3 är alltid öppen 2an.ansluten till tank
TV ventilen ska fungera som en shunt -termostaten ska reglera inblandningen av varmt med kallare från tank
inga konstigheter men om inget varmt vatten passerar termostaten fungerar den inte.
http://infoweb.esbe.se/files/51669/Datablad_TV_SE_99500290_A.pdf
Visst är det en sån här.
1-3 är alltid öppen 2an.ansluten till tank
Med den rördragningen som syns på bilderna borde du inte ha luftproblem på den delen som berör laddning panna-tank. Blir du av med det som ställer sig i tanktoppen? Där kan ju annars bekymmer uppstå. Eftersom du har så lågt tryck i systemet kommer ju mycket gaser lösas ut snabbt och i större mängd än om du haft mer normalt ca: 1bar, dessutom vid lägre temperaturer än normalt. Detta är ju samtidigt en fördel bara man blir av med luften allt eftersom.ichgary skrev:JOdå, den funkar fint..
Verkar som det kommer behövas en omkonstruktion av lite rördragning..
Men frågan är bara vad innan jag tappar systemet. Jag vill ju kunna ladda så mycket som möjligt, och om nu luft är boven så måste den bort...
Sen blir det nog antingen en laddomat eller en motorshunt.. Såhär kan jag inte ha det..
Laddomat tillför inget, din termiska ventil gör ju exakt samma jobb, en motorshunt passar ju bra om pannans system kan hantera den. Annars håller jag med pr95 i att backventilen inte tillför något och kan på flera sätt störa. Bypass som är klenare är inget problem eftersom man ändå bör ha en strypventil där för för att balansera vid max effekt och lägsta tankretur.
Har du kunnat se i pannans manual vilken strategi som används för pump och laddstyrning och vilka parametrar man kan komma åt och ställa i den?