Var går röret som är anslutet uppåt på övre laddrör?
 
Fortsätter en bit till sen går det ner till Expkärlet..
 
På min anläggning sitter det också ett 22mm rör ner till laddomaten, 28mm rör i övrigt, 78 graders termostat i laddomat och pumpen körs på högsta hastighet.. Panntempen ligger mellan 88-94 i arbetstemp och småskjuder lite när det brinner ordentligt.. Och jag har bara en 30kw/h panna.. Har misstänkt att det är 22mm röret som är anledningen till den höga tempen...?

Kan tilläggas att jag kört ett tag.. Så luft borde inte vara problemet.
Pyser lite i avluftaren som sitter på pannan efter nästan varje eldning
 
Redigerat:
ichgary skrev:
Fortsätter en bit till sen går det ner till Expkärlet..
Tror det är det som är problemet, hur luftas tanken?

Dvs den delen som ligger över sidoanslutningen?
 
Redigerat:
Finns ett avluftningsrör anslutet på toppen av tanken som går ihop med expröret.. sitter på vänstra delen av tanken..

Hmm, kanske är något vinkeljärn ivägen för luften där? Jag vet inte kom att tänka på det nu,
det är c:a 6-8mm från sidoanslutningen till toppen inne i tanken, skulle det kunna orsaka det som sker alltså?
 
Redigerat:
_ap_ skrev:
Blir den överhettad direkt du lämnar den "orörd"?

Har du satt tillbaka patronen?

Ställ börvärdet på 75*, då bör ju pumpen gå på max så
fort det överstigs.
Med fullt flöde ska det kyla ner pannan i princip omg,
oavsett lite luft eller inte.
Vad hetet pumpen?
Om jag har by-passen ostrypt ökar den i temp hela tiden..
Har nu börvärdet på 80grader som tillverkaren rekommenderar, och fläkten stänger vid 85 grader
satt den till 87 grader men den tog sig upp dit med.. Har en Wilo 25-6/3 är samma som sitter i Laddomat 21 som ska klara upp till 80kW ;)
 
_ap_
Konstigt.

Men det blir då inte bättre av att sätta ännu större bypass då du måste strypa den nu.

Vet inte hur "patronhuset" ser ut men är den vriden åt rätt håll?
I den lösningen du har finns ingen strypfunktion som sitter i en "riktig" laddomat, men den borde
endå inte skena hur långt som helst.

Vad händer när fläkten stänger, fortsätter pumpen att gå? (förmodligen)

Du kan omöjligt ha full pump kapacitet genom pannan då skulle den ju kallna direkt
när returen är 60*, tyvärr vet jag inte varför den inte gör det.

Jag skulle bygga om till shunt och shuntmotor då jag tror du kommer att
labborera mycke med olika temperaturer ;)
 
Vet inte hur "patronhuset" ser ut men är den vriden åt rätt håll?
tror att _ap_är på rätt spår kanske patronen behöver vridas 180 grader(fick göra det när jag flyttade min
från stigare till retur )
 
Hmmm.. Min patron sitter och stoppar vattnet som kommer från tanken och känselkroppen(patronen) är vänd så det sitter inne i själva klumpen.. Dvs vattnet från by-passen går fritt in i pannan igen och passerar patronen på vägen.

Jag kanske lyckades köpa den sämsta laddventilen som finns? Men eftersom dom säljer den så tycker man ju att det borde fungera..

Ska prova att ta ur patronen igen och koka den, få se om den verkligen öppnar men den gjorde då det sist jag värmde den i kastrullen..
 
Redigerat:
JOdå, den funkar fint..

Verkar som det kommer behövas en omkonstruktion av lite rördragning..

Men frågan är bara vad innan jag tappar systemet. Jag vill ju kunna ladda så mycket som möjligt, och om nu luft är boven så måste den bort...

Sen blir det nog antingen en laddomat eller en motorshunt.. Såhär kan jag inte ha det..
 
_ap_
Laddomat används på pannor som själva inte kan reglera uteffekten.

Du bör köra med konstant temp in då din panna kan reglera sin effekt själv,
alltså shunt och shuntmotor.
 
På bild nr 11 ovanför ventilen år det en backventil?
TV ventilen ska fungera som en shunt -termostaten ska reglera inblandningen av varmt med kallare från tank
inga konstigheter men om inget varmt vatten passerar termostaten fungerar den inte.
http://infoweb.esbe.se/files/51669/Datablad_TV_SE_99500290_A.pdf
Visst är det en sån här.
1-3 är alltid öppen 2an.ansluten till tank
 
Jo, så är det, min är en 60grader dvs fullt öppen vid 70 grader..

Och ja, det är en backventil :)
 
Redigerat:
Är du 100 på att den fungerar-ta bort /eller delarna inne i den
sätt in en termostat med lägre gradtal
ska inte vara några problem med en TV ventil
?varför backventil -nyttan av den ?
 
ichgary skrev:
JOdå, den funkar fint..

Verkar som det kommer behövas en omkonstruktion av lite rördragning..

Men frågan är bara vad innan jag tappar systemet. Jag vill ju kunna ladda så mycket som möjligt, och om nu luft är boven så måste den bort...

Sen blir det nog antingen en laddomat eller en motorshunt.. Såhär kan jag inte ha det..
Med den rördragningen som syns på bilderna borde du inte ha luftproblem på den delen som berör laddning panna-tank. Blir du av med det som ställer sig i tanktoppen? Där kan ju annars bekymmer uppstå. Eftersom du har så lågt tryck i systemet kommer ju mycket gaser lösas ut snabbt och i större mängd än om du haft mer normalt ca: 1bar, dessutom vid lägre temperaturer än normalt. Detta är ju samtidigt en fördel bara man blir av med luften allt eftersom.

Laddomat tillför inget, din termiska ventil gör ju exakt samma jobb, en motorshunt passar ju bra om pannans system kan hantera den. Annars håller jag med pr95 i att backventilen inte tillför något och kan på flera sätt störa. Bypass som är klenare är inget problem eftersom man ändå bör ha en strypventil där för för att balansera vid max effekt och lägsta tankretur.

Har du kunnat se i pannans manual vilken strategi som används för pump och laddstyrning och vilka parametrar man kan komma åt och ställa i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.