Blev en lite spännande avslutning på dagen :)

Har småladdat pannan med ved hela dagen, fast hade nog i lite för mycket sista gången..
Tanken var uppe i 91-89-87 och det var säkert minst 1 timmes brasa kvar, då blev man nervös igen.
Kopplade på min nödkylning ala trädgårdsslang när det började puffa ur säkerhetsventilen ;)
Tog en vedtång och lyfte ur veden som var kvar för att minska på dramatiken lite!!

Tar nog ett tag innan man vet hur mycket man kan lägga i, men det är väl lite av charmen ved vedeldning!
Man kan nog inte födas till vedeldare, utan är något man får lära sig :)
 
Missade du min fråga på förra sidan?
 
User81 skrev:
Intressant projekt!

Har du ingen laddomat? Ser ut som att det är ett klenare rör på T kopplingen somgår ner till laddpumpen.. Varför har man det?

Av samma anledning som man har det i en Laddomat, blanda med returvattnet för att få lämplig temperatur in i pannan.. Jag har en cirkulationspump och en termostatventil, precis som i en laddomat..
 
hmm.. Man skulle nog haft 35-rör som by-pass iallafall, det blir så högt flöde igenom mitt 22rör så i princip all luft tar den vägen tillbaks in i pannan.. Verkar som jag får gå tillbaks till ritbordet igen..
 
Du får inte dit ett t-kors på ledningen innan bypass röret eller ett fyrvägskors där lednigen går ner?
Då kan du göra en luft fälla genom att låta ett rör sticka rakt upp och sluta med en kulventil där du slkäpper ut luften själv eller en autoluftare.
 
Kör ju helt trycklöst också, så kokpunkten blir ganska låg om det kan ha någon inverkan på att det småsjuder lite i pannan har ju iofs inte eldar upp tanken helt mer än 1 gång än, det kanske avtar efter lite mera eldning?

kollade med termoventilers effektmall, 61grader in 81 ut med flödet på min 6 meterspump mellan 2.500-3000l/h så utvecklar min 40kW panna mellan 55-66kW, kan det stämma verkligen? Jag är dock tveksam till att jag får fullt flöde i genom laddpumpen..
Och om jag inte stryper ner bypassen alls så stiger tempen till fläktstopp, så eftersom jag måste strypa den så antar jag att flödet sjuker efter som det blir mindre varmvatten som kan blanda sig med mitt 30gradiga tankvatten.. Är jag fel ute nu??
 
_ap_
Är det mycke jobb att bygga om till shunt och shuntmotor?
Finns säkert styrning för det också och då blir det lättare att
justera in tempen.
15mm bypass har jag annars sett på 55kW flisanläggningar utan problem.
 
_ap_
Läser nu att du knappt eldat nåt ännu, tror inte du ska börja bygga om
redan utan köra på ett tag först.
Luften, om det är den som är problemet försvinner ju med tiden.
 
ichgary skrev:
Kör ju helt trycklöst också, så kokpunkten blir ganska låg om det kan ha någon inverkan på att det småsjuder lite i pannan har ju iofs inte eldar upp tanken helt mer än 1 gång än, det kanske avtar efter lite mera eldning?

kollade med termoventilers effektmall, 61grader in 81 ut med flödet på min 6 meterspump mellan 2.500-3000l/h så utvecklar min 40kW panna mellan 55-66kW, kan det stämma verkligen? Jag är dock tveksam till att jag får fullt flöde i genom laddpumpen..
Och om jag inte stryper ner bypassen alls så stiger tempen till fläktstopp, så eftersom jag måste strypa den så antar jag att flödet sjuker efter som det blir mindre varmvatten som kan blanda sig med mitt 30gradiga tankvatten.. Är jag fel ute nu??
Effektmallen får ses som över"laddkrets"
Mindre varmvatten blandas med mera tankvatten som en shunt flödet samma
luften avgår efter en tid -kan vara problem i början
 
Redigerat:
Får ta det lite lungt ett tag då.. Men det är så långt mellan eldningarna är det är mildväder ute och jag är otålig! :p
jaja, får hoppas det reder sig snart, är lite drygt att vara med och justera bypassen helatiden..
 
_ap_
Blir den överhettad direkt du lämnar den "orörd"?

Har du satt tillbaka patronen?

Ställ börvärdet på 75*, då bör ju pumpen gå på max så
fort det överstigs.
Med fullt flöde ska det kyla ner pannan i princip omg,
oavsett lite luft eller inte.
Vad hetet pumpen?
 
Redigerat:
Skulle vara intressant att se en bra bild över rördragningen mellan panna - tank.

Låter det som luft i laddkretsen?
 
Helt klart luft i laddkretsen, fast det verkar gå runt fast det sjuder i pannan lite helatiden så det kommer en dos luft imellanåt, en del bubblar upp i expkärlet och en del åker runt i laddkretsen.. Ska fixa en bild..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.