Jag använde en polermaskin (modellen som liknar en vinkelslip) och vax.
På den ena bilen var det mycket repor så på då körde jag med rubbing innan vaxet.
Jag hade inga värstingmedel, tror jag använde turtle wax nano.
Autosol är kanon till att polera med innan vax också, men kan vara lite jobbigt att gnugga bort.
Edit: Använd en lammullshätta på maskinen, dom är superbra.
På den ena bilen var det mycket repor så på då körde jag med rubbing innan vaxet.
Jag hade inga värstingmedel, tror jag använde turtle wax nano.
Autosol är kanon till att polera med innan vax också, men kan vara lite jobbigt att gnugga bort.
Edit: Använd en lammullshätta på maskinen, dom är superbra.
Skillnaden är att en vanlig vaxning kanske håller i en månad, medan en Ditecbehandling håller i minst ett år.
Kamilenski, är det en bil du är rädd om och är beredd att lägga pengar på tycker jag du ska göra en riktig ditecbehandling (eller annan motsvarande, jag har ingen erfarenhet om vad som är bäst).
Kamilenski, är det en bil du är rädd om och är beredd att lägga pengar på tycker jag du ska göra en riktig ditecbehandling (eller annan motsvarande, jag har ingen erfarenhet om vad som är bäst).
Autosol och lammullshätta låter som ett bra sätt att få fram grundlacken om man är lite ovan.
Ett relativt enkelt recept som funkar för många är att köpa en dubbeltrissa på rusta eller biltema, komplettera med lite hårdare pads (gula) och sedan tvätta, rengöra, polera, vaxa. Vill du sedan försegla på något vis finns det ju konsumentprodukter för det också nuförtiden.
Ett varmt garage och lite tålamod behövs.
Ett relativt enkelt recept som funkar för många är att köpa en dubbeltrissa på rusta eller biltema, komplettera med lite hårdare pads (gula) och sedan tvätta, rengöra, polera, vaxa. Vill du sedan försegla på något vis finns det ju konsumentprodukter för det också nuförtiden.
Ett varmt garage och lite tålamod behövs.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Har samma bekymmer med min faktiskt och den är också vit och snart tre år gammal...
Står i begrepp att försöka bestämma mig om jag ska lösa leasingen, förlänga leasingen eller byta till ny bil...
Inte fan lätt att ta detta beslut...
Blir det att jag behåller bilen så kommer jag lämna in den på en riktig behandling och i annat fall skiter jag i vilket känns det som...
Får bara inte riktigt klart för mig vad som är ekonomiskt smartast...
Bilen har ju dock bara gått 4500 mil och leasingen löper ut om tre månader...
Hhmmm...
Står i begrepp att försöka bestämma mig om jag ska lösa leasingen, förlänga leasingen eller byta till ny bil...
Inte fan lätt att ta detta beslut...
Blir det att jag behåller bilen så kommer jag lämna in den på en riktig behandling och i annat fall skiter jag i vilket känns det som...
Får bara inte riktigt klart för mig vad som är ekonomiskt smartast...
Bilen har ju dock bara gått 4500 mil och leasingen löper ut om tre månader...
Hhmmm...
vad är det för bil?Paul-Staffanstorp skrev:Har samma bekymmer med min faktiskt och den är också vit och snart tre år gammal...
Står i begrepp att försöka bestämma mig om jag ska lösa leasingen, förlänga leasingen eller byta till ny bil...
Inte fan lätt att ta detta beslut...
Blir det att jag behåller bilen så kommer jag lämna in den på en riktig behandling och i annat fall skiter jag i vilket känns det som...
Får bara inte riktigt klart för mig vad som är ekonomiskt smartast...
Bilen har ju dock bara gått 4500 mil och leasingen löper ut om tre månader...
Hhmmm...
Ett medel som jag använder själv är autoglyms produkter ett lättarbetat sortiment som är lätt att lägga på och med en medelhård blå trissa till polishen och en vit till förseglingen detta gäller lahegas trissor.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Det finns en mängd enkomponenslackskydd som är riktigt hållbara och enkla och lägga:
http://shop.bollnasbilvard.se/fire-glaze-med-temperaflex--p-714-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-paint-guard-plus--mikrofiberapplikator-118ml--p-810-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/orange-sealer-250ml-p-1140-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/autosmart-silver-one-p-879-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/menzerna-power-lock-polymer-sealant--p-1102-c-408.aspx
det finns också 2-Komponentslackskydd att köpa
http://shop.bollnasbilvard.se/zirco...-komp-lackforsegling-2x100ml-p-696-c-507.aspx
Lämpligtvis gör du en enklare polering själv först. Samla inspiration och kunskap på bilvardsforum.se
Har du tiden, så sparar du mycket.
Mvh/Abbe
http://shop.bollnasbilvard.se/fire-glaze-med-temperaflex--p-714-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-paint-guard-plus--mikrofiberapplikator-118ml--p-810-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/orange-sealer-250ml-p-1140-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/autosmart-silver-one-p-879-c-408.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/menzerna-power-lock-polymer-sealant--p-1102-c-408.aspx
det finns också 2-Komponentslackskydd att köpa
http://shop.bollnasbilvard.se/zirco...-komp-lackforsegling-2x100ml-p-696-c-507.aspx
Lämpligtvis gör du en enklare polering själv först. Samla inspiration och kunskap på bilvardsforum.se
Har du tiden, så sparar du mycket.
Mvh/Abbe
Kamilenski
Lämna in bilen till Ditec - dom gör underverk med lacken. Min fru lämnar in sin bil hos dom varje vår, så att bilen kan vara blank hela sommarhalvåret.
Vissa jobb ska man leja bort - det är en stor skillnad jämfört med när man själv vaxar bilen, mot när Ditec gör samma jobb.
Lämna in bilen till Ditec - dom gör underverk med lacken. Min fru lämnar in sin bil hos dom varje vår, så att bilen kan vara blank hela sommarhalvåret.
Vissa jobb ska man leja bort - det är en stor skillnad jämfört med när man själv vaxar bilen, mot när Ditec gör samma jobb.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Ok... nä men usch och fy...skalman1 skrev:
De bygger ju inga direkt bra skåpbilar som man får plats med sina saker i...
Antingen är de för små eller för stora...