Jag håller min röda (jobbigaste färgen?) blank mha biltemas dubbelhätta fast med bättre pads (gula).

Först polering med milt medel (mest kört med sonax). Där det finns synliga repor/matthet får man jobba lite så att man får upp lite temp på lacken. Sedan vax som läggs på för hand (på senare tid har det mest blivit autosmart) och snids av med biltemas dukar.

Gjorde senast denna procedur i oktober på kanske 4-6h. I helgen tvättade jag bilen för första gången sedan dess och den blev faktiskt ren förvånandsvärt lätt.

Fixa själv är alltså mitt tips ;)
 
T
Mercedes Vito kan vara en av dom sämsta skåpbilarna som har gjorts, jävla rosthög.

Tysk kvalitet, just det........
 
Milkshaken
tank77 skrev:
Mercedes Vito kan vara en av dom sämsta skåpbilarna som har gjorts, jävla rosthög.

Tysk kvalitet, just det........
ja och hur många år tog det innan dom fixade problemet toppen på Viton?
många skar efter rätt så exakt 15.000 mil..... Så där tvärt bara....
men ska visst vara fixat nu...
 
Egentligen önskar jag att byta bil då jag saknar automatlåda men jaghittar inget vettigt alternativ...

En kollega har Viton med automat men för mig är den för liten då jag vill slippa dra släp ständigt och jämt.

I Primastaren lastar jag både gips och reglar utan problem och har ett bra lastutrymme på 65cm bredd mitt i skåpet och samtidigt hyllor vid båda sidorna där en del är tillgängligt via skjutdörren.

River jag ut ett kök får jag i princip in ett komplett kök i bilen trots den är full av verktyg maskiner med...

Alternativen är en mindre bil och en släpvagn men det är drygare att dra runt på det tycker jag.

Hhmmm...
 
Milkshaken
Staffan: Renault har några långa fina modeller av både Trafic och Master. Vet dock inte om dom har automatlåda till dom.
annars är det ju t.o.m ståhöjd i dessa....
 
Ja det är ganska skönt att ha en stor bil även om det blir svårare att hitta parkering åt ibland.
Tyvärr så får man ju ibland ha släpkärra ändå och naturligtvis så ska man in i centrum och parkera just då, typ baksidan av någon liten butik med en pytteliten parkering som man ska få plats med 6,40m buss + kärra.
 
Redigerat:
Milkshaken skrev:
Staffan: Renault har några långa fina modeller av både Trafic och Master. Vet dock inte om dom har automatlåda till dom.
annars är det ju t.o.m ståhöjd i dessa....
Renault Trafic är ju identisk med Nissans Primastar så jag har bara tagit för givet att de har samma problem att leverera med en fungerbar automatlåda...

När jag skaffade Primastaren så varnade säljaren mig t.o.m för att lägga på 25000:- för automatlådan då de enligt honom tydligen hade stora problem med dessa på Primastaren...

Ska nog ta och undersöka detta närmre...
 
skalman1 skrev:
Ja det är ganska skönt att ha en stor bil även om det blir svårare att hitta parkering åt ibland.
Tyvärr så får man ju ibland ha släpkärra ändå och naturligtvis så ska min in i centrum och parkera just då, typ baksidan av någon liten butik med en pytteliten parkering som man ska få plats med 6,40m buss + kärra.
Men det är ju dock lättare att parkera en förlängd rejäl skåpbil än både skåpbil och släpvagn... ;)

...och det är faktiskt så att jag klarat mig kanon utan släpvagn sedan jag skaffade min långa Primastar...

...men visst är det svårt i vissa lägen att även parkera en stor skåpbil i stan... :x
 
En stor vit blank bil är bland det vackraste jag vet.:)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men det är ju dock lättare att parkera en förlängd rejäl skåpbil än både skåpbil och släpvagn... ;)

...och det är faktiskt så att jag klarat mig kanon utan släpvagn sedan jag skaffade min långa Primastar...

...men visst är det svårt i vissa lägen att även parkera en stor skåpbil i stan... :x
Ja visst är det så. :)
Men vilken komfort det är i nya transportbilar.
Jag hade förut en citroen jumper 2,8hdi 2001 som blev jobbig att köra efter någon timme.
Nu har jag en ford transit jumbo 200 2011.
Förra torsdagen körde jag 90 mil utan att ens bli trött eller stel. :wow:
 
Så sant... jag trivs skitbra i min Primastar så det är ju som sagt bara automatlådan jag saknar egentligen...
 
Vita bilar har uruselt andrahandsvärde.
Ofta står det i prislistorna

Vit -5k
(underförstått blå, röd osv) 0
metallic +5k
 
Nimajneb skrev:
Vita bilar har uruselt andrahandsvärde.
Ofta står det i prislistorna

Vit -5k
(underförstått blå, röd osv) 0
metallic +5k
Tur att vi bytte från vita till mörkgråmetallic då. Bra om typ 3 år när dom ska bytas in. :)
Privat föredrar jag lazerblått.
 
Redigerat:
Pärlevit V70 är min dröm. Tillverkas ej.
:(
 
Nimajneb skrev:
Vita bilar har uruselt andrahandsvärde.
Ofta står det i prislistorna

Vit -5k
(underförstått blå, röd osv) 0
metallic +5k
Nu är det lite föredetting-varning tror jag.

Sedan härom året är vit bil FETT INNE. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.