69 698 läst · 93 svar
70k läst
93 svar
Slut med hål i tätskikten på riktigt !
Detta är ju sanslöst dyrt.
Det måste ju fungera med ett standard industrilim. Det finns ett par större leverantörer till industrin som har helt andra prisnivåer.
Problemet är bara att klara av att veta vilka krav man ska ha på limmet.
Rent spontant, varför är den här mirakellösningen bättre än korrekt blandad araldit eller superepoxi.
Man måste vara noggrann när man blandar lim, jag brukar använda våg som klarar av att väga mg. Sedan får man blanda väl.
Ett annat problem som man har med "konsumentlimmen" är att de kan åldras i tuben, när de väl öppnats. Har man en gammal tub, kanske man ska göra en provsats först och se om det härdar.
Det måste ju fungera med ett standard industrilim. Det finns ett par större leverantörer till industrin som har helt andra prisnivåer.
Problemet är bara att klara av att veta vilka krav man ska ha på limmet.
Rent spontant, varför är den här mirakellösningen bättre än korrekt blandad araldit eller superepoxi.
Man måste vara noggrann när man blandar lim, jag brukar använda våg som klarar av att väga mg. Sedan får man blanda väl.
Ett annat problem som man har med "konsumentlimmen" är att de kan åldras i tuben, när de väl öppnats. Har man en gammal tub, kanske man ska göra en provsats först och se om det härdar.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Glabete tyckte jag verkar bra då det är lätt att avlägsna om man vill ändra placering på någonting man fäst upp.
Många ggr är det med andra lim svårt att få bort skiten... och samtidigt svårt att få det att fästa direkt utan att glida nedåt...
Många ggr är det med andra lim svårt att få bort skiten... och samtidigt svårt att få det att fästa direkt utan att glida nedåt...
Även Veidec skulle gå att få bort.
Dom rek. att man dels använde deras mont.lim och 2 små klickar med 90sek limmet
Sen garanterade dom att 2komp limmet höll 2år i öppnad tub. Blandningspip får man byta många gånger
Dom rek. att man dels använde deras mont.lim och 2 små klickar med 90sek limmet
Sen garanterade dom att 2komp limmet höll 2år i öppnad tub. Blandningspip får man byta många gånger
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Silikon på kakel räcker för riktigt tunga tvättställ, tro mig, jag har försökt ta bort ett... Till slut följde kaklet med...v_skogh skrev:Saker som krokar, toapappershållare osv är klockrent.
Vet att de pratar om Duschväggar osv men jag är fortfarande tveksam tills jag sett det med egna ögon.
De hävdar att jag skulle kunna hänga upp "frihängande" tvättställ på upp till 30 kg utan problem, ska bli kul att testa någon gång. Det blir lite hävarm då också.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Haha, precis, tvättstället var fastskruvat, men vi var tvungna att byta det för det hade spruckit, tog bort alla infästningar men det hjälpte inte mycket när silikonet hade härdat... En 60x30 platta sprack och följde med från väggen, snacka om starkt...Paul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Jag menar att limmet är oförskämt dyrt. Limmet måste finnas som ett industrilim. Sedan har någon tappat det på burk, skrivit badrum och multiplicerat priset med en faktor mellan 20 och 100.v_skogh skrev:
Så frågan är, vilket industrilim är det?
Har använt Glabete i vårt badrum, och det funkar hittills mycket bra. Limmet är ganska mjukt även efter att det härdat, och det är nog en förutsättning för bra resultat.
Jag har jobbat med industriell limning, och det finns lite att tänka på. En limfog mellan två styva material (kakel är styvt) blir väldigt högt belastad precis i fogens kanter. För att kunna utnyttja limmets styrka i hela den limmade ytan måste limmet vara relativt mjukt. Om det ska gå att montera t.ex. en krok utan att stå och hålla fast den tills limmet härdat måste det ju också vara en tjock och trögflytande smet.
Vanligt epoxilim är nog för sprött för detta, men mjuka limmer eller t.o.m. silikon fungerar säkert utmärkt. PL400 montagelim kan kanske vara något? Jag har för mig att det inte blir riktigt hårt. Plastic padding Elastic fungerar säkert bra, men sitter förmodligen FÖR bra för att kunna demonteras.
Jag har jobbat med industriell limning, och det finns lite att tänka på. En limfog mellan två styva material (kakel är styvt) blir väldigt högt belastad precis i fogens kanter. För att kunna utnyttja limmets styrka i hela den limmade ytan måste limmet vara relativt mjukt. Om det ska gå att montera t.ex. en krok utan att stå och hålla fast den tills limmet härdat måste det ju också vara en tjock och trögflytande smet.
Vanligt epoxilim är nog för sprött för detta, men mjuka limmer eller t.o.m. silikon fungerar säkert utmärkt. PL400 montagelim kan kanske vara något? Jag har för mig att det inte blir riktigt hårt. Plastic padding Elastic fungerar säkert bra, men sitter förmodligen FÖR bra för att kunna demonteras.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Det finns många saker typ silicon och Pl400 som säkert fungerar men problemet är att det tar för lång tid att bita och vem har den tiden att sitta och hålla en krok eller hängare m.m för att invänta torktiden.
Fördelen med Glabete är ju att den torkar till och fäster direkt...
Fördelen med Glabete är ju att den torkar till och fäster direkt...