Hej, köper jag en 25kg säck grovbetong blir det ca 13l om jag fattat rätt, men hur mycket betong blir det av en 25kg säck cement där jag tillsätter sand o grus och blandar själv. Det borde ju bli betydligt mycke mer, någon som vet ungefär hur mycket jag får?
Svaret på din fråga blir lite svävande eftersom det beror helt och hållet vad du ska använda betongen till - ju mer tryckhållfasthet i betongen = mer cement/m3.
Sen har det också betydelse hur mycket 0-8 sten du har förhållande till 8-16 sten - eller om du bara använder 0-8. Sist men viktigast för tryckhållfastheten - hur mycket vatten du tillsätter dvs: ju mer vatten = högre VCT-värde = lösare koncistens = lägre tryckhållfasthet och koncistensen kan man bara ändra - utan att VCT-värdet ändras - på en betongfabrik där dom har tillgång till flytmedel (Glennium och 12 andra fabrikat etc.)
Generellt är det så här: En C32/40-betong 0-8 s5 vct 0.50 innehåller ca: 360 kg cement/m3, vilket är en väldigt lösrinnande 0-8 betong.
Eller för att göra allting enkelt: Om vi utgår från en lösrinnande koncistens (s5), som du styr med mängden vatten, så får du ut ca: en 90 L-skottkärra/25kg standardcement, och den betongkvaliteten duger till liggande/stående inomhuskonstruktioner (betongplatta/vägg) eller enbart stående utomhuskonstruktioner (stödmur). Vill du gjuta en liggande konstruktion utomhus (carportplatta/trappa) så ska det blandas luftpormedel i betongen, och det får du som privatperson inte tag på - då blir det till att beställa ett lass betong från en betongstation. Du kan till viss del kompencera luftpormedlet, med mer cement/blandning. Så gjorde dom fram till 80-talet innan luftpormedlet fanns, och det har inte fungerat helt och hållet - det är därför hela Stockholm repareras - och jag får pumpa mycket betong!
Ska du gjuta plintar eller en torpargrund, som inte har lika hög belastning, så får du ut ca 100 - 110 L/25 kg standardcement. Armeringen är minst lika viktig, så att den passar både konstruktionen och betongkvaliteten - men det är en helt annan tråd
Det ligger ingen vetenskap i mitt svar om hur många liter du får ut, men jag har gett dej ungefärliga mått och det finns säkert någon på forumet som jobbar som betongblandare och kan kanske pressicera måtten lite mer exakt utifrån konkreta betongrecept.
Sen har det också betydelse hur mycket 0-8 sten du har förhållande till 8-16 sten - eller om du bara använder 0-8. Sist men viktigast för tryckhållfastheten - hur mycket vatten du tillsätter dvs: ju mer vatten = högre VCT-värde = lösare koncistens = lägre tryckhållfasthet och koncistensen kan man bara ändra - utan att VCT-värdet ändras - på en betongfabrik där dom har tillgång till flytmedel (Glennium och 12 andra fabrikat etc.)
Generellt är det så här: En C32/40-betong 0-8 s5 vct 0.50 innehåller ca: 360 kg cement/m3, vilket är en väldigt lösrinnande 0-8 betong.
Eller för att göra allting enkelt: Om vi utgår från en lösrinnande koncistens (s5), som du styr med mängden vatten, så får du ut ca: en 90 L-skottkärra/25kg standardcement, och den betongkvaliteten duger till liggande/stående inomhuskonstruktioner (betongplatta/vägg) eller enbart stående utomhuskonstruktioner (stödmur). Vill du gjuta en liggande konstruktion utomhus (carportplatta/trappa) så ska det blandas luftpormedel i betongen, och det får du som privatperson inte tag på - då blir det till att beställa ett lass betong från en betongstation. Du kan till viss del kompencera luftpormedlet, med mer cement/blandning. Så gjorde dom fram till 80-talet innan luftpormedlet fanns, och det har inte fungerat helt och hållet - det är därför hela Stockholm repareras - och jag får pumpa mycket betong!
Ska du gjuta plintar eller en torpargrund, som inte har lika hög belastning, så får du ut ca 100 - 110 L/25 kg standardcement. Armeringen är minst lika viktig, så att den passar både konstruktionen och betongkvaliteten - men det är en helt annan tråd
Det ligger ingen vetenskap i mitt svar om hur många liter du får ut, men jag har gett dej ungefärliga mått och det finns säkert någon på forumet som jobbar som betongblandare och kan kanske pressicera måtten lite mer exakt utifrån konkreta betongrecept.
Jag brukar utgå från att man får ca 60 liter från en 25Kg säck cement.
40 liter 0-8
35 liter 8-16 (jag brukar ärligt talat hamna närmare 40)
15 liter vatten.
(det är ungefär vad som står bak på en cementasäck också för den starkaste blandningen)
Säkert lite väl starkt för många behov men jag utgår just från att man inte får till det lika bra som betongstationen så bäst med lite marginal
40 liter 0-8
35 liter 8-16 (jag brukar ärligt talat hamna närmare 40)
15 liter vatten.
(det är ungefär vad som står bak på en cementasäck också för den starkaste blandningen)
Säkert lite väl starkt för många behov men jag utgår just från att man inte får till det lika bra som betongstationen så bäst med lite marginal
Tack för svaren. Om jag ska gjuta igen ett hål i golvet på ca 1,5 m2 kan man handslipa det med sandpapper eller nåt liknande efter några timmar för att få golvet slätt så det går måla. Känns dyrt hyra någon sorts slipmaskin för så lite. Hur ska jag gjuta mot bergvärmeslangarna resp. mot golvvärmeslangarna som bara finns där för framtiden. Ska jag sätta på isolering pågolvvärme slangen o gjuta mot det eller ska man göra typ en "ram" runt varje par så slangarna får lite "svängrum"? En extra fråga som kanske hör hemma i annat ämne, vilket avstånd ska man ha mellan golvvärmeslangarna där de kommer upp ur golvet så det går koppla in i framtiden när det blir mera golvvärme?
Du gjuter golvet och när ytan har härdat så pass mycket, så "går du på" ytan med en rivbräda och efter det "går du på" ytan med ett slipstål (slipsvärd, glättningsstål) och vattenstänk tills ytan är blank som en spegel. Läs om hur du ska göra på www.betongbanken.com. Värmeslingorna kan sitta hur tätt som helst (ett par cm emellan) vid betongytan eftersom styrenheten monteras 50 cm över golvytan och vattenrören är böjliga....
Det är väldigt mycket enklare att få till en blank betongyta när betongen är halvmjuk, än när den är färdigbrunnen. Sandpapper........fungerar men det blir ett förb.... dammigt och slitsamt jobb, både för dej och sandpappret.
Det är väldigt mycket enklare att få till en blank betongyta när betongen är halvmjuk, än när den är färdigbrunnen. Sandpapper........fungerar men det blir ett förb.... dammigt och slitsamt jobb, både för dej och sandpappret.
Det fungerar med en bred spackelspade till den lilla ytan. Googla på "brädriva betongyta" och "handstålslipa betongyta". Rivbrädan kan du bygga med en brädbit (15 x 30 cm) som du skruvar fast en kloss på (handtag). Ditt problem är så minimalt, så jag gör det nog värre för dej om jag förklara för ingående.
Gissar att du menar bergvärmerören. Är dom klädda med rörisolering, så gjuter du direkt mot isoleringen. Du får inte gjuta in själva bergvärmerören, vattenrör eller elementrör direkt i betongen! Det måste finnas en möjlighet att byta dom i framtiden, och pga av värmelagen - skiftande kallt/varmt vatten - så måste dom kläs in i rörisolering genom hela plattan. Det är bara värmeslingorna som inte ska ha isolering - vilket är ganska logiskt.ptlf skrev:
Ja, självklart! Om det används till vad det är tänkta för: ventilation. Däremot får man inte gjuta dikt mot ett rör som ska innehålla vätska!b8q skrev:
Då måste man skapa en distans mellan rör och betong - hur den distansen ser ut är helt ointressant - det kan vara farmors gamla kofta, som är stickad i ett oorganiskt garnmaterial (om det är inomhuskonstruktion), det viktiga är att röret inte sitter fast i betongen och enklast är att använda rörisolering som distans.
Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement (dvs hälften cement mot vad du kör). Själv anpassade jag receptet lite så det passade storleken på min rulle (15 liter). Det för enkelhetens skull 1 rulle cement, 2 rullar 0-8 grus och 2 rullar 8-16. Till detta gick det åt cirka 7-8 liter vatten. 15 liter cement är ungefär en halv 25kg säck. Detta var också rätt lagom att blanda i min lilla Jula-tombola. Detta blir då en kvalitutta som passar stödmurar, plintar och annat elände man tvingas gjuta på tomten.mats_o skrev:Jag brukar utgå från att man får ca 60 liter från en 25Kg säck cement.
40 liter 0-8
35 liter 8-16 (jag brukar ärligt talat hamna närmare 40)
15 liter vatten.
(det är ungefär vad som står bak på en cementasäck också för den starkaste blandningen)
Säkert lite väl starkt för många behov men jag utgår just från att man inte får till det lika bra som betongstationen så bäst med lite marginal
Det finns många meter prisol i mitt hus, men inget som används till ventilation. Alla jag har är antingen varm- eller kallvattenledningar. Du råkar inte förväxla prisol med spiro nu?Tyresö skrev:Ja, självklart! Om det används till vad det är tänkta för: ventilation. Däremot får man inte gjuta dikt mot ett rör som ska innehålla vätska!
Då måste man skapa en distans mellan rör och betong - hur den distansen ser ut är helt ointressant - det kan vara farmors gamla kofta, som är stickad i ett oorganiskt garnmaterial (om det är inomhuskonstruktion), det viktiga är att röret inte sitter fast i betongen och enklast är att använda rörisolering som distans.
Ja, nu är jag vimsig i skallen...Jag menar spirorör......! Prisolrör är ju dom klädda kopparrören och det är okej att gjuta dikt mot. Vilken vimsskalle jag är...pinsamt...b8q skrev:
Hur som helst så får man inte gjuta in ett vattenrör - oavsett vad det är för rör - utan att det är en det är distans mellan rör och betong.
Nu är det gjutit o det var klart ca kl 13 så nu ska jag väl vänta till ikväll o då ska jag alltså gnugga med en rivbräda(kolla bilden om det är rätt?) o sen direkt efter rivbrädan ska jag då köra på med ett slipsvärd? Ska man använda typ en blomspruta eller är det nog blött av sig självt? Är tekniken ungefär som att man skulle ha en slipkloss med sandpapper o putsa golvet?