7 347 läst · 63 svar
7k läst
63 svar
säkring som går, hur åtgärda?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det är ju renoverat 09, varför med så mycket ström in till lägenheten har man snålat och lagt ihop diskmaskin och ugn. Den högra verkar inte veta vad den vänstra har gjort.
Att nu dra fram en kabel är klart osnyggt.
Varför är hällen enfaskopplad, att koppla om den ger 50% mer effekt och 20% lägre belastning på H-säkringen.
Än en gång det med höger och vänster.
Protte
Att nu dra fram en kabel är klart osnyggt.
Varför är hällen enfaskopplad, att koppla om den ger 50% mer effekt och 20% lägre belastning på H-säkringen.
Än en gång det med höger och vänster.
Protte
prototypen: Att hällen är enfas beror på att jag inte visste att det fanns trefas in till lägenheten när vitvarorna köptes in. Föreningen sa att man skulle kolla vad man hade för uttag och köpa samma.. Mitt fel alltså.
Elektrikerna dividerade länge om hur de skulle göra och kom fram till att detta var det bästa givet förutsättningarna och att det förmodligen skulle funka. Vilket det nu inte gör. Köket står klart men detta måste nu fixas till i efterhand.
Fotografen: Angående att dra fram 16A, menar du istället för den 10A som ugn + disk kör på, eller en separat?
Den separata skulle i så fall dras utanpåliggande antar jag då det inte finns några tomma rör fram såvitt jag vet.
Alternativt skulle man kunna byta till tre-fashäll och låta disk + ugn köra på en 20A istället?
Egentligen inget alternativ då det blir lite för stor investering. :/
Elektrikerna dividerade länge om hur de skulle göra och kom fram till att detta var det bästa givet förutsättningarna och att det förmodligen skulle funka. Vilket det nu inte gör. Köket står klart men detta måste nu fixas till i efterhand.
Fotografen: Angående att dra fram 16A, menar du istället för den 10A som ugn + disk kör på, eller en separat?
Den separata skulle i så fall dras utanpåliggande antar jag då det inte finns några tomma rör fram såvitt jag vet.
Alternativt skulle man kunna byta till tre-fashäll och låta disk + ugn köra på en 20A istället?
Egentligen inget alternativ då det blir lite för stor investering. :/
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Billigast är att göra en effektbudget men det är ju egentligen löjligt med så mycket krut bakom.
Det om höger och vänster igen.
Protte
Det om höger och vänster igen.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Du har alltså trefas in till lägenheten - alldeles säkert? Och din häll är gjord för enfas? Mycket osannolikt. Var det hällen elektrikern funderade över?
Det kanske är så att det bara finns tre ledare framdraget till hällen och att det är svårt att byta den kabeln?
Är det enfas 20A till lägenheten så finns det inte speciellt mycket utrymme. Det spelar ingen större roll att dra nya gruppledningar då det ändå är stor risk att lösa huvudsäkringen om ni kör häll/ugn/disk/vattenkokare samtidigt. Det enda som gäller är tänka sig för.
Är det trefas 3x20A till lägenheten är första frågan hur matningen till hällen ser ut och om det går att dra om den kabeln. I och för sig spelar det inte så jättestor roll då det finns två faser till som ugn/disk/dammsugare kan gå på. Återigen frågan hur praktiskt det är att dra nya gruppledningar till dessa uttag.
Det kanske är så att det bara finns tre ledare framdraget till hällen och att det är svårt att byta den kabeln?
Är det enfas 20A till lägenheten så finns det inte speciellt mycket utrymme. Det spelar ingen större roll att dra nya gruppledningar då det ändå är stor risk att lösa huvudsäkringen om ni kör häll/ugn/disk/vattenkokare samtidigt. Det enda som gäller är tänka sig för.
Är det trefas 3x20A till lägenheten är första frågan hur matningen till hällen ser ut och om det går att dra om den kabeln. I och för sig spelar det inte så jättestor roll då det finns två faser till som ugn/disk/dammsugare kan gå på. Återigen frågan hur praktiskt det är att dra nya gruppledningar till dessa uttag.
Disken kanske upplevs ren för stunden, men det blir en hinna kvar som bränns fast och förstör porslinet. Minns du hur maskindiskat porslin och glas såg ut på 70-talet? Då klarade maskindiskmedlen inte riktigt av äggviteämnena. Utvecklingen har gått framåt sedan dess. Det där med varmvatten till diskmaskinen känns inte som att det kommer att lösa något problem.daljian skrev:Marcus: Bra synpunkter. Ekonomin är bra med varmvatten då jag inte betalar för denna uppvärming. Manualen till diskmaskinen säger även att det är mer miljövänligt att mata den med centralt uppvärmt vatten.
Att disken inte blir lika ren tar jag...
Det finns även aspekt med försäkringsbolag/förening samt spec på diskmaskinen och dessa är kontrollerade i mitt fall.
Redigerat:
Kamilenski: Ja, det undrar jag med. Det skulle nog vara det enklaste om det går.
Marcus J: Nej det minns jag inte Vattnet är inte tokhett.. 55 grader som sagt. Jag testar, kan ju alltid koppla tillbaks om jag skulle vara missnöjd. Ska se om VVS-killen kan göra det valbart, i så fall kör jag så.
Marcus J: Nej det minns jag inte Vattnet är inte tokhett.. 55 grader som sagt. Jag testar, kan ju alltid koppla tillbaks om jag skulle vara missnöjd. Ska se om VVS-killen kan göra det valbart, i så fall kör jag så.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Kanske, 16A ger 3.6kW. Ugn 2.5kW? + disk 2.1kW? ≈ 4.6kW (20A) vilket alltså ger 1.25 gångers överlast vilket en dvärg håller för, åtminstone i 10 minuter.
Men ska man vara regelmässig så ser jag inte annat än att det är NOK eftersom man definitivt överskrider dvärgens märkström vid ett normalt användningsfall (ugn & disk samtidigt), även om det är under en kort tid.
Men ska man vara regelmässig så ser jag inte annat än att det är NOK eftersom man definitivt överskrider dvärgens märkström vid ett normalt användningsfall (ugn & disk samtidigt), även om det är under en kort tid.
Bo: Ja det är trefas in. Det märkte vi först när elektrikerna drog elen (då vi redan köpt vitvarorna).
De föreslog att jag skulle köpt en annan häll med trefas, vilket i efterhand kanske hade varit smart. Vi hade grejerna hemma och ville gärna in i nya köket så det fick bli det vi hade..
Hällen är en NUTID HIN3T INDUKTIONSHÄLL 58X51 SV 001.476.48 från ikea. De verkar inte ha kvar den på hemsidan, men på ett utdrag jag gjorde i samband med installationen nämns endast 230V (vilket elektrikerna redan konstaterat då de packade upp den).
Hällen har för övrigt spec:
1 * 2400W (3000W med booster)
1 * 2200W (3000W med booster)
1 * 1200W (ingen booster)
De föreslog att jag skulle köpt en annan häll med trefas, vilket i efterhand kanske hade varit smart. Vi hade grejerna hemma och ville gärna in i nya köket så det fick bli det vi hade..
Hällen är en NUTID HIN3T INDUKTIONSHÄLL 58X51 SV 001.476.48 från ikea. De verkar inte ha kvar den på hemsidan, men på ett utdrag jag gjorde i samband med installationen nämns endast 230V (vilket elektrikerna redan konstaterat då de packade upp den).
Hällen har för övrigt spec:
1 * 2400W (3000W med booster)
1 * 2200W (3000W med booster)
1 * 1200W (ingen booster)
Det är inga som helst problem att koppla diskmaskinen till varmvatten, jag och måååånga med mig har gjort så.
För min del sedan 1980 och ALLDRIG haft problem med att disken inte blir ren. Dom flesta diskmaskiner i dag är godkända för anslutning till varmvatten. Även om maskinen tar in vatten som är 60 grader blir vattnet i maskinens första disk betydligt lägre, vattnet kyls av alla kalla metallytor och kallt disk. En fördel är att det går betydligt snabbare att diska.
För min del sedan 1980 och ALLDRIG haft problem med att disken inte blir ren. Dom flesta diskmaskiner i dag är godkända för anslutning till varmvatten. Även om maskinen tar in vatten som är 60 grader blir vattnet i maskinens första disk betydligt lägre, vattnet kyls av alla kalla metallytor och kallt disk. En fördel är att det går betydligt snabbare att diska.
Energidiskprogrammet är på 50 grader, vilket skulle betyda att detta borde gå att köra efter att VVS-killen varit här och kopplat om till varmvatten. Övriga program kommer behöva värma vattnet upp till 70 grader som mest.
Angående köra på 16A. Toppeffekten står inte angiven så det blir till att mäta dem i så fall. Jag tänkte vänta med att kontakta elektrikern tills på tisdag då jag ser hur omkopplingen bidrar. Har fått många bra tips här och det känns bra att veta lite mer innan man ringer
Angående köra på 16A. Toppeffekten står inte angiven så det blir till att mäta dem i så fall. Jag tänkte vänta med att kontakta elektrikern tills på tisdag då jag ser hur omkopplingen bidrar. Har fått många bra tips här och det känns bra att veta lite mer innan man ringer
Samma i mitt hem. Hustrun tom tappar lite vv tills den blir hett (ca 70gr) och sen startar disken på 30 minuter!elmont skrev:Det är inga som helst problem att koppla diskmaskinen till varmvatten, jag och måååånga med mig har gjort så.
Dom andra prog ligger på ECO (2.5 timme) oc 70 grader ( 1.45 timme).
Lägg märke till det valet med 70 grader!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Att hällen är en 230V är jag med på. Men att den är konstruerad så att den endast går att koppla in på 1 fas tror jag inte på. Den borde går att koppla in på 3 faser. Den har ju totaleffekten 5.8kW (25A) eller 7.2kW med booster (31A). Fast den kanske går att använda tillräckligt bra på en 20A dvärg eftersom det inte är den som ni har problem med.
När ni har tre faser till lägenheten så skulle det räcka med att dra i en tråd till (FK 1.5mm²) i röret till uttaget för ugn och disk så att dom får varsin dvärg i centralen. Vore det möjligt, dvs har in infälld installation i rör?
När ni har tre faser till lägenheten så skulle det räcka med att dra i en tråd till (FK 1.5mm²) i röret till uttaget för ugn och disk så att dom får varsin dvärg i centralen. Vore det möjligt, dvs har in infälld installation i rör?
Bo. Det där är mer än jag vet. Mellan uttagen för ugn och diskmaskin ligger det i rör (flexslang). Hur det ser ut i övrigt i väggen vet jag inte, men förutsätter att det är rör. Den el jag sett när väggen var riven kom i vp-rör. Övriga väggar/tak som passeras från proppskåpet är betong.
Huset är byggt på mitten av åttiotalet.
Huset är byggt på mitten av åttiotalet.