9 199 läst · 68 svar
9k läst
68 svar
Får man byggnadskreditiv på dessa siffror?
Nja, det är väl en helt annan sak att sälja till mig tillfälligt eftersom de ändå inte kommer påverka deras boende (de bor ju kvar).billy_baver skrev:
Som sagt så slipper jag helst att gå in som ägare då det blir pantbrev, lagfart, skatt osv som du skriver.
Du verkar insatt i ämnet.
Menar du att jag kan äga enbart 5% men ändå kunna ta (relativt stora) lån på huset?
Det bästa vore ju om jag kunde gå in som borgenär utan att behöva blanda mig in i ägandet, tror du att det är genomförbart?
Det finns två typer av borgen:Nyfniken skrev:Ja, ovanstående är inga nyheter för mig. Men jag har fortfarande inte förstått skillnaden.
1) Jag och min far tar tillsammans ett lån. Pengarna betalas ut till mitt konto och han står som medlåntagare.
2) Jag tar ett lån. Pengarna betalas ut till mitt konto och han står som borgensman.
Vad är skillnaden?
- Proprieborgen, banken kan vända sig till borgensmannen när den vill för att få betalt . Till exempel direkt när låntagaren är försenad med betalningen. Blir ungefär som medlåntagare.
- Enkel borgen, banken kan få betalt av borgensmannen först när kronofogden misslyckats att få betalt av låntagaren.
En borgensman har rätt att kräva tillbaka pengar av låntagaren som han har betalat till banken.
En borgensman får inte dra av räntor han har betalat (om han inte tar över lånet), det kan en medlåntagare göra.
Intressant!apa skrev:
Gäller det även vid Proprieborgen att borgenären inte får dra räntorna?
Men om jag går in som borgensman så betalar jag ju inte några räntor direkt? Du menar bara ifall banken vänder sig till mig då de har problem att få betalt av låntagarna som jag har gått i borgen för?
Jag menar att om banken vänder sig till borgensmannen för att få betalt och han betalar istället för låntagaren så får han ändå inte dra av räntorna.naggen skrev:
Tänk på att borgenär inte är samma sak som borgensman. Borgenär är banken (den som lånar ute pengarna).
Som jag misstänkte, då är det inga större orosmoment för min del.apa skrev:
Jag vet skillnaden på borgenär och borgensman, jag slarvade till det bara d^_^b
Uppdatering!
Pratade nu med en av vännerna igen (mannen).
Han sa att hans inkomst visst låg lite över 20k, förra året hade den varit 25k/mån så det är ju det som syns i kreditupplysningen.
Sedan så hasplade han först nu ur sig att han börjat ta ut en gammal pensionsförsäkring vid sidan av som ger ytterligare 10k brutto per månad.
Om man ser dessa siffror lite optimistiskt så kan man säga till banken att hans månadsinkomst är 35k/mån vilket ju är avsevärt mkt bättre.
Pratade nu med en av vännerna igen (mannen).
Han sa att hans inkomst visst låg lite över 20k, förra året hade den varit 25k/mån så det är ju det som syns i kreditupplysningen.
Sedan så hasplade han först nu ur sig att han börjat ta ut en gammal pensionsförsäkring vid sidan av som ger ytterligare 10k brutto per månad.
Om man ser dessa siffror lite optimistiskt så kan man säga till banken att hans månadsinkomst är 35k/mån vilket ju är avsevärt mkt bättre.
NAGGEN: "Nja, det är väl en helt annan sak att sälja till mig tillfälligt eftersom de ändå inte kommer påverka deras boende (de bor ju kvar).
SVAR: Om du själv avlider eller råkar ut för ekonomiska svårigheter kommer detta definivt att påverka övriga "vännernas" boende, oavsett om du är hel- eller delägare. Dina arvingar och fodringsägare kan då tvinga fram försäljning och avhysa hyresgäster och andra boende, som inte har besittningsrätt i ett egnahem.
NAGGEN: "Menar du att jag kan äga enbart 5% men ändå kunna ta (relativt stora) lån på huset?"
SVAR: Delägare i fastigheten har solidariskt betalningsansvar för samtliga skulder. Det betyder att fodringsägaren/kronofogden hämtar pengar från den som råkar ha.
NAGGEN: "Det bästa vore ju om jag kunde gå in som borgenär utan att behöva blanda mig in i ägandet, tror du att det är genomförbart?"
SVAR: Nej.
SVAR: Om du själv avlider eller råkar ut för ekonomiska svårigheter kommer detta definivt att påverka övriga "vännernas" boende, oavsett om du är hel- eller delägare. Dina arvingar och fodringsägare kan då tvinga fram försäljning och avhysa hyresgäster och andra boende, som inte har besittningsrätt i ett egnahem.
NAGGEN: "Menar du att jag kan äga enbart 5% men ändå kunna ta (relativt stora) lån på huset?"
SVAR: Delägare i fastigheten har solidariskt betalningsansvar för samtliga skulder. Det betyder att fodringsägaren/kronofogden hämtar pengar från den som råkar ha.
NAGGEN: "Det bästa vore ju om jag kunde gå in som borgenär utan att behöva blanda mig in i ägandet, tror du att det är genomförbart?"
SVAR: Nej.
Följdfråga: Jo, men frågan var om jag kan ta lika stora lån på fastigheten oavsett om jag äger sig 5% eller hela 40%?billy_baver skrev:
Det var raka rör.billy_baver skrev:
Hur säker är du på detta, vore intressant med ngn form av motivering bakom ditt nej.
Varför finns borgensman som begrepp då om man inte kan använda sig utav det?
Borgenär (låntagare) och borgensman (garant) är två olika roller. Banken kommer aldrig att låna ut pengar med någon fastighet som säkerhet med mindre än att låntagaren är lagfaren ägare och därför kan leverera ett pantbrev. Det avgörande är vilka pantbrev banken får som säkrar lån, kvitterade av valfria delägare ensamma eller tillsammans.
Möjligen kan banken acceptera ett lån till "vännerna" om de tar ut nya pantbrev och banken nöjer sig med deras inkomster som övrig säkerhet. I annat fall skulle det kunna vara till nytta att någon utomstående (exempelvis du) skriver på borgensåtagande, som kompletterande säkerhet.
Möjligen kan banken acceptera ett lån till "vännerna" om de tar ut nya pantbrev och banken nöjer sig med deras inkomster som övrig säkerhet. I annat fall skulle det kunna vara till nytta att någon utomstående (exempelvis du) skriver på borgensåtagande, som kompletterande säkerhet.
Borgenär är den som lånar ut pengarna, banken i det här fallet.billy_baver skrev:
Precis, kan jag skriva på ett borgensåtagande trots att jag inte är delägare i ngt av deras hus som innebär att de får ta nya pantbrev och låna mer?billy_baver skrev:
Visst kan du ta på dig ett borgensåtagande för "vännerna"! Inte "trots" att du inte är delägare i fastigheten utan just "därför" att du inte är delägare. Den som är delägare är nämligen automatiskt solidariskt betalningsansvarig för fastighetens lån och plikterna som följer med dessa.
Om sen banken nöjer sig med en extra borgensman återstår ju att se. Och extra pantbrev måste vännerna definitivt ta ut och leverera om de vill använda fastigheterna som säkerhet.
Om sen banken nöjer sig med en extra borgensman återstår ju att se. Och extra pantbrev måste vännerna definitivt ta ut och leverera om de vill använda fastigheterna som säkerhet.
billy_baver skrev:
Sist så lät det ju på dig som det var omöjligt att gå in som borgensman för ett av vännernas hus. Men nu tror du att det går? Brukar bankerna acceptera borgensmän?
Vad kostar pantbrev?