87 572 läst · 143 svar
88k läst
143 svar
Nytt varmgarage, byggsats eller lösvirke?
Tack för tiderna, super! Nu har jag lite bättre koll.
Ang. grunden så funderar jag på hur jobbigt det är med avloppsrör och kulvertrör.
-daniellindholm du gjorde alltså själv med golvbrunnar och avloppsrör och så? Är det knepigt att såga (eller hur man gör) hål i cellplasten på rätt ställe? Hur tajt måste det vara? Jag menar det rinner ju ner betong annars och blir en köldbrygga. Eller tätar man med nån genomföring?
Jag ska ju upp med ett stelt kulvertrör för värme och varmvatten, kallvattenslang, el, golvbrunn i garagedelen samt riktigt avlopp med golvbrunn för att kunna göra wc/dusch i gäststugedel. Det kanske är för jobbigt även för en händig amatör?
EDIT: Behöver man dräneringsrör när man bygger på sprängsten? Känns ju som att hela tomten är dränerad...
Ang. grunden så funderar jag på hur jobbigt det är med avloppsrör och kulvertrör.
-daniellindholm du gjorde alltså själv med golvbrunnar och avloppsrör och så? Är det knepigt att såga (eller hur man gör) hål i cellplasten på rätt ställe? Hur tajt måste det vara? Jag menar det rinner ju ner betong annars och blir en köldbrygga. Eller tätar man med nån genomföring?
Jag ska ju upp med ett stelt kulvertrör för värme och varmvatten, kallvattenslang, el, golvbrunn i garagedelen samt riktigt avlopp med golvbrunn för att kunna göra wc/dusch i gäststugedel. Det kanske är för jobbigt även för en händig amatör?
EDIT: Behöver man dräneringsrör när man bygger på sprängsten? Känns ju som att hela tomten är dränerad...
Redigerat:
Nej, det är inte knepigt. Det mest knepiga är att få alla rör på exakt det tänkta stället, så det inte hamnar halvvägs i väggen eller allt för långt ut på golvet osv.steppen7 skrev:
Några småtips. Tänk och planera, du har inte samma erfarenhet som en röris.
Använd inga 90° böjar, möjligtvis den sista om den är nära där röret kommer i dagen, för det kan bli svårt att få in rensslangar annars. Använd dubbla 45°-or istället.
Använd 45° grenrör eller 90° med en sån där knix sista biten
, så det som ska genom får rätt riktning redan innan det kommer in i nästa rör.
Se till att fallet är minst 1cm /meter. Två träblad på tumstocken under ena sidan på ett 60 cm vattenpass (så det visar vårätt) blir ett lagom minsta fall.
Använd glidmedel vid montage, oavsett dimension.
Grada av avsågade ändar. Dom behöver inte fasas, men allt sånt där som spretar måste bort.
Sätt 10mm rörelsemån, dvs skjut inte in muffen helt.
(Gör så här, mätt muffdjupet och rita en lten tuschmarkering så du vet att du fått i röret helt. Rita sen ett tuschstreck mot muffkanten och dra sen ut röret ca 1 cm. Har du någon monterad muff längre bort var vaksam så du inte drar ut denna också, det är lätt hänt.)
När du lägger cellplasten så skär du ut för alla avloppsinstallationer, så gott du kan, men inte helt överdrivet noga , sen fyller du uppkomna håligheter med fogskum.
Har du inte använt fogskum tidigare så ta det väldigt nätt i början, det expanderar väldigt mycket och är dessutom väldigt starkt i sin expansion och kan skjuta iväg grejer. Så prova först med en liten dutt som du tycker är löjligt liten.
Använd även fogskum på alla andra ställen där du misstänker att betong kan rinna ner, dvs där sättningen av cellplast inte blev bra.
Överblivet fogskum kan sen skäras bort när det torkat.
Redigerat:
Som alla andra skrivit tidigare så är det inte alls nåt vidare svårt med golvbrunnar och avloppsrör. Var noga så du inte sätter brunnarna för högt. Är det vanliga standard plastbrunnar så finns det alltid förhöjningsringar om dom hamnar lite för lågt. Försök att få dom i våg, kan vara knivigt med avloppsrör som ligger och drar i dom och vrider sig mm. Sen så är det viktigt att dom är ordentligt förankrade när ni gjuter, annars kan dom flyta upp. Är man osäker och väldigt mån om slutresultatet så kan man blanda lite betong innan och "sätta" golvbrunnarna i så sitter dom fast.
Jag hade inte byggt enl. Supergrund konceptet. Gillar inte den svaga gränssnittet mellan kantbalk och platta. Varför inte vanliga L-element? 300mm om du nöjer dig med 200mm isolering och 400mm L om du skall ha 300mm. Ett lager med 10 cm isolering kostar ungefär 6000kr för en platta i den storleken. Kör du på L300 element och 200mm isolering så gissar jag att det handlar om ca 22-24 000:- för kantelement och isolering. Armeringen gissar jag på ca 7-9000:- och kanske ett par tusen på småplock.. Det brukar finnas en slant att tjäna om man plocka ihop sitt grundpaket själv istället för att köpa allt i en klump. (viss osäkerhet på priserna...)
Jag hade inte byggt enl. Supergrund konceptet. Gillar inte den svaga gränssnittet mellan kantbalk och platta. Varför inte vanliga L-element? 300mm om du nöjer dig med 200mm isolering och 400mm L om du skall ha 300mm. Ett lager med 10 cm isolering kostar ungefär 6000kr för en platta i den storleken. Kör du på L300 element och 200mm isolering så gissar jag att det handlar om ca 22-24 000:- för kantelement och isolering. Armeringen gissar jag på ca 7-9000:- och kanske ett par tusen på småplock.. Det brukar finnas en slant att tjäna om man plocka ihop sitt grundpaket själv istället för att köpa allt i en klump. (viss osäkerhet på priserna...)
Det vete tusan ...fsn skrev:...Kör du på L300 element och 200mm isolering så gissar jag att det handlar om ca 22-24 000:- för kantelement och isolering. Armeringen gissar jag på ca 7-9000:- och kanske ett par tusen på småplock.. Det brukar finnas en slant att tjäna om man plocka ihop sitt grundpaket själv istället för att köpa allt i en klump. (viss osäkerhet på priserna...)
Vi har fått offererat och beställt komplett grundpaket av Grundmaklarna och det blev riktigt bra pris.
Lite inledande trubbel var det, men sen har dom skött allt väldigt proffsigt och försökt lösa de problem som varit med fokus på att jag som kund ska vara nöjd.
Annars kan man även kolla t.ex.
www.supergrund.se , som dessutom låter det ingå en uträknad konstruktionsritning för ditt objekt, skönt att ha som trygghet i egenskap av att vara byggherre.
http://www.jabetong.se/ har också schyssta priser.
http://www.arlandasnickeri.se/ har också kompletta grundelementsatser, 200mm isolering, ej golvvärme.
Det finns kanske fler på företag som levererar kompletta grundpaket?
Posta om ni har förslag.
Kanonbra inlägg Mikael_L! Nu lärde jag mig en hel del. Att jag inte tänkte på fogskum...smidigt!
Avloppsrören måste ju gå i gruslagret under plattan. Men gruset måste ju också packas. När man har packat vill man inte gräva i det. Moment 22... Hur gör man? Eller är en vanlig markvibra så pass klen att rören klarar detta kanske? Materialet som ligger på tomten nu ska packas med 11-tons vält enligt vår KA och då kan ju inga rör finnas där iaf.
fsn - supergrundpaketet kostar ca 27000kr för 60kvm inkl allt utom betong. Det är ju billigare än löst material i sådana fall, men marginellt förstås.
Jag fick följande pris från jabetong:
20 cm cellplast 10 cm betong + voter.
Standardarmering
45 meter L300 inkl 4 hörn och tillbehör
160 m2 Cellplast S80
7 st 6200 nät
220 meter 12mm armering
110 st färdigbockade byglar
9 m3 betong C32/40 , lossat med hydralränna 9 meter
33 000 kr + moms fritt Upplands Bro.
Det priset är väl också i samma klass då? Det blir ju ca 41000kr men då ingår betong.
Avloppsrören måste ju gå i gruslagret under plattan. Men gruset måste ju också packas. När man har packat vill man inte gräva i det. Moment 22... Hur gör man? Eller är en vanlig markvibra så pass klen att rören klarar detta kanske? Materialet som ligger på tomten nu ska packas med 11-tons vält enligt vår KA och då kan ju inga rör finnas där iaf.
fsn - supergrundpaketet kostar ca 27000kr för 60kvm inkl allt utom betong. Det är ju billigare än löst material i sådana fall, men marginellt förstås.
Jag fick följande pris från jabetong:
20 cm cellplast 10 cm betong + voter.
Standardarmering
45 meter L300 inkl 4 hörn och tillbehör
160 m2 Cellplast S80
7 st 6200 nät
220 meter 12mm armering
110 st färdigbockade byglar
9 m3 betong C32/40 , lossat med hydralränna 9 meter
33 000 kr + moms fritt Upplands Bro.
Det priset är väl också i samma klass då? Det blir ju ca 41000kr men då ingår betong.
Du kan ev padda din schaktbotten först, ifall det har grävts och rörts i den eller om det överhuvudtaget verkar lite löst (men verkar det löst i naturpackat tillstånd ska man kanske dra öronen åt sig och fundera på om markens bärighet är tillräcklig).
Sen tycker jag du packar grovfyllet för sig och sen går över några överfarter till på i ditt 8-16.
Sen är det inga större problem att skrapa ur rännor i 8-16 för rören, lägga ner rören, och lägga tillbaka 8-16.
Slutligen kan du fotpacka där, 8-16 packas nämligen relativt marginellt med en markvibrator, du gör så gott som lika bra jobb med fötterna (men du skulle inte vilja gå över 50-100 kvm med fötterna )
Sen tycker jag du packar grovfyllet för sig och sen går över några överfarter till på i ditt 8-16.
Sen är det inga större problem att skrapa ur rännor i 8-16 för rören, lägga ner rören, och lägga tillbaka 8-16.
Slutligen kan du fotpacka där, 8-16 packas nämligen relativt marginellt med en markvibrator, du gör så gott som lika bra jobb med fötterna (men du skulle inte vilja gå över 50-100 kvm med fötterna )
Schaktbotten är berg, så där behöver man inte oroa sig!
Oron gällde främst att gräva i det som man en gång har packat, och grovfyllet kräver tydligen en 11-tons vält då det är stora bitar och kanske 1,5m tjockt. Jag tänker då på kulvertröret som har så stor böjradie. Antingen måste man gräva ner det i grovfyllet vilket kan vara både svårt att gräva i för hand och det går kanske inte så bra att packa igen på egen hand. Eller så lägger man röret direkt på grovfyllet men då måste man ju fylla upp mer ovanpå, kanske 1m vilket blir väldigt mycket. Tredje alternativet är att gå upp med röret snett, men det blir ju varken snyggt i slutändan eller smidigt genom cellplasten.
Eller ska man gräva ur i grovfyllet och sen fylla med lättpackat (trampbart) material kanske?
Oron gällde främst att gräva i det som man en gång har packat, och grovfyllet kräver tydligen en 11-tons vält då det är stora bitar och kanske 1,5m tjockt. Jag tänker då på kulvertröret som har så stor böjradie. Antingen måste man gräva ner det i grovfyllet vilket kan vara både svårt att gräva i för hand och det går kanske inte så bra att packa igen på egen hand. Eller så lägger man röret direkt på grovfyllet men då måste man ju fylla upp mer ovanpå, kanske 1m vilket blir väldigt mycket. Tredje alternativet är att gå upp med röret snett, men det blir ju varken snyggt i slutändan eller smidigt genom cellplasten.
Eller ska man gräva ur i grovfyllet och sen fylla med lättpackat (trampbart) material kanske?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att gräva i det packade materialet, det är ju bara rörgångarna du skall gräva/spåra upp. Jag gjorde så att jag drog in röret en bit innanför där jag skulle sätta kantelementen så jag inte behövde gräva om just där, resten tror jag är ganska lugnt. Gällande kulvertslangen så är de som du säger riktiga bastarder på att få in snyggt. Böjradien på min skulle vara 1 m men då fick man ta i ordentligt! Skulle den peka lite snett upp ur betongen så undrar jag om det syns då du kan skära bort isoleringen i kant med plattan och sedan bocka upp PEX rören lite snyggt, alt bygga en liten kåpa över. Jag hade planer på att bara förbereda för min kulvert genom att gjuta in ett rör i plattan som jag skulle kunna "lirka" upp den genom. Jag är MYCKET glad att jag inte gjorde det även om vissa har lyckats med den manövern tidigare.
Mellan tummen och pekfingret gissningar från min sida, mycket möjligt att jag tog i i pris för att inte presentera fanasipriser. Jag tog in 3 offerter på paket på mina 3 plattor 2008 (källare 53m2, hus 158m2 och garage 42m2, Supergrund var en av dom. Köpte tillslut kantelement, isolering, radonplast mm från Cellplast direkt med 20% rabatt och bockad armering enligt konstruktionsunderlag från ett lokalt anläggningsbolag. Blev totalt många, många tusenlappar under offertpriserna på färdiga paket.steppen7 skrev:fsn - supergrundpaketet kostar ca 27000kr för 60kvm inkl allt utom betong. Det är ju billigare än löst material i sådana fall, men marginellt förstås.
Jag fick följande pris från jabetong:
20 cm cellplast 10 cm betong + voter.
Standardarmering
45 meter L300 inkl 4 hörn och tillbehör
160 m2 Cellplast S80
7 st 6200 nät
220 meter 12mm armering
110 st färdigbockade byglar
9 m3 betong C32/40 , lossat med hydralränna 9 meter
33 000 kr + moms fritt Upplands Bro.
Det priset är väl också i samma klass då? Det blir ju ca 41000kr men då ingår betong.
Vi har heller inte kommunalt dagvatten. Jag har mailat kommunen och väntar på svar.
Nu blir jag osäker, ska man ha golvbrunn eller spygatt? Jag tror jag läste nånstans att man brukar ha spygatt i garaget men det beror ju på var man kopplar det antar jag. Om det går till avloppet lär det ju inte lukta så trevligt i garaget sen. När jag frågade killen som ska göra husgrunden om pris på garagegrund med golvbrunn så sa han att en golvbrunn brukar man alltid lägga dit och leda bort en bit som dagvatten.
Finns några nackdelar med att ha en golvbrunn? Avlopp vs dagvatten?
Nu blir jag osäker, ska man ha golvbrunn eller spygatt? Jag tror jag läste nånstans att man brukar ha spygatt i garaget men det beror ju på var man kopplar det antar jag. Om det går till avloppet lär det ju inte lukta så trevligt i garaget sen. När jag frågade killen som ska göra husgrunden om pris på garagegrund med golvbrunn så sa han att en golvbrunn brukar man alltid lägga dit och leda bort en bit som dagvatten.
Finns några nackdelar med att ha en golvbrunn? Avlopp vs dagvatten?
Fick följande svar från kommunen:
Vi förordar avloppslösa garage, men omni absolut måste ha en golvbrunn så kräver vi att ni installerar en oljeavskiljare. Det gäller samma oavsett storlek på garage
Då blev det ju lite jobbigt...
Vi förordar avloppslösa garage, men omni absolut måste ha en golvbrunn så kräver vi att ni installerar en oljeavskiljare. Det gäller samma oavsett storlek på garage
Då blev det ju lite jobbigt...
Spygatt ska man inte om det är anslutet till kommunalt avlopp. Då kommer det inte lukta hallonsylt i garaget direkt.
Det är nog så att alla kommuner har lite olika egna tolkningar av miljöbalken och annan tillämplig lagstiftning. Det står ju inte glasklart i lagboken någonstans vad som gäller. Så gillar man inte reglerna får man helt enkelt bosätta sig i en annan kommun.
Jag har, helt utan kommunens vetskap, dragit en avloppspipa från bilplats och ut i en liten stenkista några meter från garaget, bara för att ta hand om smältvatten typ. Jag har även funderat lite på om det går att fixa någon enkel billig oljestoppslösning, bara för att ...
Golvbrunnen jag valde kan jag sätta olika sorts vattenlås i, luktstopp, musstopp, vanligt vattenlås. Kanske det även fanns ett oljestopp som passade till den ... hmmm. Tar jag bort vattenlåset helt blir den ju en spygatt ... Men då kan saker och ting krypa in i garaget den vägen. Kommunala nätets avloppslukt blir det i vilket fall inte, då den inte är ansluten.
Det är nog så att alla kommuner har lite olika egna tolkningar av miljöbalken och annan tillämplig lagstiftning. Det står ju inte glasklart i lagboken någonstans vad som gäller. Så gillar man inte reglerna får man helt enkelt bosätta sig i en annan kommun.
Jag har, helt utan kommunens vetskap, dragit en avloppspipa från bilplats och ut i en liten stenkista några meter från garaget, bara för att ta hand om smältvatten typ. Jag har även funderat lite på om det går att fixa någon enkel billig oljestoppslösning, bara för att ...
Golvbrunnen jag valde kan jag sätta olika sorts vattenlås i, luktstopp, musstopp, vanligt vattenlås. Kanske det även fanns ett oljestopp som passade till den ... hmmm. Tar jag bort vattenlåset helt blir den ju en spygatt ... Men då kan saker och ting krypa in i garaget den vägen. Kommunala nätets avloppslukt blir det i vilket fall inte, då den inte är ansluten.
Produkter som diskuteras: "musstopp"
Musstopp för ny panel 10-pack TJB
Hindrar möss från att ta sig in
239 kr inkl moms
Läs mer