31 518 läst · 94 svar
32k läst
94 svar
Planlösning friggebod
kallstrom_74 skrev:
Rent spontant kanske det är av intresse att söka om ett bygglov då?
Letar du extra kvadratmeter är kanske inte en 15 kvm "källare" den optimala lösningen.
Kör hårt, gräv djupt!
Har du inte bygglov för växthuset så är det att anse som en bygglovsbefriad komplementbyggnad (dvs friggebod) ock käkar därmed av de tillåtna 15 kvm totalyta.bullbakarn skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle kosta så mkt.. jag räknar me att min friggebod ska kosta 30-40k, det största som då skiljer min från p169suc's är att min inte kommer ha gjuten platta eller badrum... låter min beräkning orimlig?Styrman skrev:
Den är säkert riktig men det är lätt glömma något.pjkw skrev:
PLATTA Kantelement betong isolering armering singelbädd markduk pemslang
avloppsrör avstängningsventil i marken mm
2 st fönsterdörrar 5 st fönster (3 glas) ,
EL elcentral,element elkabel in,elko plus uttag strömbrytare dimmer,fk kabel dosor mm
siljan golv, takpanel,vindpapp,gips,råspont väggar,färg ute inne ,lås,trinettkök,plåt detaljer,reglar,utomhuspanel,utegips,spikreglar,råspont tak,takbjälkar,golvvärme toastol,kakel ,fix fog,handfat,dusch,kopplingar o rör, fläkt,tätskikt,takpapp,isolering120mm 175 mm,spik ,skruv,lister,spegel,insektsnät vindskivor mm mm mm mm mm
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Jo det finns onekligen rätt mkt små poster som tillsammans drar iväg kostnaderna.. jag tror dock att rätt många av de större posterna kommer jag undan billigare på.. pvcfönster, begagnad dörr har jag tänkt, ingen platta.. etc
Ska bli intressant att se vad det landar på.
Ska bli intressant att se vad det landar på.
Utan att vara expert. Så finns det pengar att "tjäna" på fönster och glasdörrar.
Golvvalet finns det några enkla kronor att spara på också.
Det andra ser jag inte mycket vinst att göra då en eventuell begagnatmarknad är begränsad.
Okej, struntar man in att ha gjuten platta så har du kanske 10000 sparade där.
Golvvalet finns det några enkla kronor att spara på också.
Det andra ser jag inte mycket vinst att göra då en eventuell begagnatmarknad är begränsad.
Okej, struntar man in att ha gjuten platta så har du kanske 10000 sparade där.
För den som är intresserad är det mesta nu beställt för bygget, glas för 8000kr (PVC) byggvaror/trä för 26 000 kr, med det räknar jag med att i princip ha ett färdigt skal (ingen isolering och inga innerväggar). Jag har inte heller någon ytterdörr.. men det räknar jag med att hitta på blocket.
Bygget börjar på tisdag nästa vecka. Jag valde att köra planlösning #2.. jag hoppas att jag inte kommer ångra mig
Bygglogg finns på http://www.byggla.se/Projekt/Losvirkesfriggebod/?category=164
Bygget börjar på tisdag nästa vecka. Jag valde att köra planlösning #2.. jag hoppas att jag inte kommer ångra mig
Bygglogg finns på http://www.byggla.se/Projekt/Losvirkesfriggebod/?category=164