pjkw skrev:
Ok, vad innebär det för högsta resp lägsta innretakhöjd? Är det gjuten platta eller plintar? Bjuder du på nåra yttre bilder också? =)

Har inte måtten här tyvär.Gjuten platta med kantelement.
 
  • stugaaanhöst 09 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att det finns två "friggebodar" a 15 kvm på tomten? :)

Jag är för övrigt väldigt svag för designen. Super snyggt.
 
kallstrom_74 skrev:
en helt galen idé för friggebodar:) den får ju bara vara 15 kvadrat, men är det något som säger att den INTE får ha en källare?...15 kvadrat på ovanvångingen och ett antal i källarenen trappa ner? :)

Rent spontant kanske det är av intresse att söka om ett bygglov då?
Letar du extra kvadratmeter är kanske inte en 15 kvm "källare" den optimala lösningen. :)

Kör hårt, gräv djupt!
 
p169suc skrev:
Har inte måtten här tyvär.Gjuten platta med kantelement.
Jag måste fråga, vad kostar en sådan friggebod?
Den är förbaskat snygg och har många features!

Mellan tummen och pekfingret är okej. :)
 
Mikael_L
bullbakarn skrev:
Hej, är det någon som har koll på om ett växthus räknas som komplementhus. Det skulle i så fall innebära att man skulle räkna av den arean från en friggebod. Det blir liksom inget kvar att bry sig om då.
Har du inte bygglov för växthuset så är det att anse som en bygglovsbefriad komplementbyggnad (dvs friggebod) ock käkar därmed av de tillåtna 15 kvm totalyta.
 
Styrman skrev:
Jag måste fråga, vad kostar en sådan friggebod?
Den är förbaskat snygg och har många features!

Mellan tummen och pekfingret är okej. :)
ca 60-80 000 kr beroende på vad jag ska ha på taket (sedumtak ,rheinzinktak eller papptak)
 
Det låter snuskigt billigt. Har du byggt dom helt själv?
 
Ja förutom eventuellt plåttak
 
Styrman skrev:
Det låter snuskigt billigt. Har du byggt dom helt själv?
Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle kosta så mkt.. jag räknar me att min friggebod ska kosta 30-40k, det största som då skiljer min från p169suc's är att min inte kommer ha gjuten platta eller badrum... låter min beräkning orimlig?
 
pjkw skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle kosta så mkt.. jag räknar me att min friggebod ska kosta 30-40k, det största som då skiljer min från p169suc's är att min inte kommer ha gjuten platta eller badrum... låter min beräkning orimlig?
Den är säkert riktig men det är lätt glömma något.

PLATTA Kantelement betong isolering armering singelbädd markduk pemslang
avloppsrör avstängningsventil i marken mm

2 st fönsterdörrar 5 st fönster (3 glas) ,

EL elcentral,element elkabel in,elko plus uttag strömbrytare dimmer,fk kabel dosor mm

siljan golv, takpanel,vindpapp,gips,råspont väggar,färg ute inne ,lås,trinettkök,plåt detaljer,reglar,utomhuspanel,utegips,spikreglar,råspont tak,takbjälkar,golvvärme toastol,kakel ,fix fog,handfat,dusch,kopplingar o rör, fläkt,tätskikt,takpapp,isolering120mm 175 mm,spik ,skruv,lister,spegel,insektsnät vindskivor mm mm mm mm mm
 
Som p169suc säger, det springer snabbt iväg.

Bara dörrarna blir ju runt 12000 kr (om man inte har känningar).

Det var därför jag tyckte det lät billigt, för p169sucs bod är inte kattskit. :)
 
  • Gilla
Scag
  • Laddar…
Jo det finns onekligen rätt mkt små poster som tillsammans drar iväg kostnaderna.. jag tror dock att rätt många av de större posterna kommer jag undan billigare på.. pvcfönster, begagnad dörr har jag tänkt, ingen platta.. etc
Ska bli intressant att se vad det landar på.
 
Utan att vara expert. Så finns det pengar att "tjäna" på fönster och glasdörrar.
Golvvalet finns det några enkla kronor att spara på också.

Det andra ser jag inte mycket vinst att göra då en eventuell begagnatmarknad är begränsad.
Okej, struntar man in att ha gjuten platta så har du kanske 10000 sparade där.
 
För den som är intresserad är det mesta nu beställt för bygget, glas för 8000kr (PVC) byggvaror/trä för 26 000 kr, med det räknar jag med att i princip ha ett färdigt skal (ingen isolering och inga innerväggar). Jag har inte heller någon ytterdörr.. men det räknar jag med att hitta på blocket.
Bygget börjar på tisdag nästa vecka. Jag valde att köra planlösning #2.. jag hoppas att jag inte kommer ångra mig :)
Bygglogg finns på http://www.byggla.se/Projekt/Losvirkesfriggebod/?category=164
 
Hur går det med bygget. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.