Styrman skrev:
Storleksökningen har ju gjort det fullt möjligt att använda sin friggebod till mer än att parkera en gräsklippare i. Det var ju inte så vanligt tidigare att ha det som mer än just en "friggebod". :)
Nä det är sant, farsan stör sig på att jag kallar mitt bygge för "boden" just av den anledningen.. det är helt klart närmre ett hus än en bod
 
Fint hus nästan som ett bod. :)

Någon som har en aning (mellan tummen och pekfingret) vad inkoppling av el går på. Vi pratar ca 30 meter kabel ut till boden och sedan 6 uttag, elgolvvärme och några strömbrytare.

Jag lär få reda på svaret om några veckor men är nyfiken.
 
Vi pröjsa 7200 kr har jag för mig inklusive jordfelsbrytare men exkl kabel (5 ledare 2.5mm2 som kosta närmare 1500 kr för 25 meter om jag mins rätt). Detta va inlusive material, dosor osv, men ingen golvvärme.

Man skulle blivit hantverkare istället för ingenjör...
 
Då är det bara att börja spara. :)

Under tiden kan man ju spackla och slipa det är både billigt och enkelt, nästan så en ingenjör skulle klara av det. ;)
 
Mitt stora problem med elen är fortfarande planeringen.. belysning och köksdelen är det som mest skapar frågetecken... egentligen ska man väl ta dit en elektriker för planeringen med.. så de stackarna får tjäna lite extra :|
Men men, jag har stängt bygget för vintern (med största sannolikhet iaf) så det blir ett problem till våren.
 
En elektriker som är bra fixar det samtidigt ska man ju själv också tänka till vad det gäller uttag och vilka lampor man planerar in.

Idag har det målats i min bod. Bara färgen gick på ca 1700 kronor.
Jag stod i valet och kvalet att köpa billig byggmaxfärg eller dyr "designfärg", det blev dyr. Var det bra eller anus?
Ca 20 liter med 2 strykningar blir det.
 
Sjysst.. lyxigt med golvvärme :) har funderat på det själv men vad jag förstår är det ett jäkla energislöseri med min grund.. ser att du satt in en ventil, hur många har du totalt? och har du några öppningsbara fönster?
 
Inga öppningsbara fönster. Då jag fick glasen gratis. Men man kan ju öppna "altandörren".
Jag har bara satt in en ventil men ska sätta en till när jag byggt lite inredning.

Utan "riktigt" grund är det så. Jag har sedan innan ett el/olje-element i min snickarbod. Det går hur bra som helst att hålla värmen med ett sådant.
 
Jag läste tråden och din byggblogg och blev väldigt glad att du delar med dig av så mycket värdefull information och inspiration. Jag befinner mig själv i planeringsstadiet av en ca 19kvm stor vedbod/snickarbod. Just nu är det taklutning och kulör som maler i huvudet, ska försöka få till 34gr sadeltak och färgen bli sannolikt nässelgrön slamfärg.
 
I natt var det runt nollan och ett helt vanligt el/olje element värmde upp boden hur lätt som helst.
Anledningen var att jag ville ha det lite över +10 grader när jag la på primern inför läggningen av golvvärme och klinkers.

En fråga! Har man normalt sätt primer även på flytspacklet innan man lägger klinkers?
Det ska inte bli något våtrum.
 
När jag ser flytspackelbilden (som du förövrigt misslyckats lite med länkningen i) så är det första jag tänker "började han inte i fel ände?" :D

Från mig blir det nog ingen uppdatering förrns till våren.. möjligtvis skisser o så ioförsig, bl.a. funderar jag på en farstukvist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.