22 884 läst · 61 svar
23k läst
61 svar
Hur mycket skall tjejen betala i hyra?
Hmmm....i "vår" residensstad behöver vi nog inte bekymmra oss om någon värdeminskning eller stagnering på ett bra tag.injonil skrev:
En viss "vinst" är tvunget för att det inte ska bli en förlust iom att vi har inflation. Räkna bort inflation och vinstskatt så blir det kanske inte så stor nettovinst till slut!
Det jag diskuterar är rent ekonomiska resonemang. Det finns ofta helt andra goda skäl att dela upp en utgift som i TS frågeställning på andra sätt.
Det jag diskuterar är rent ekonomiska resonemang. Det finns ofta helt andra goda skäl att dela upp en utgift som i TS frågeställning på andra sätt.
Glufsglufs skrev:Men varför ska den part som inte äger något av lägenheten/huset betala halva lånet? Vad har den personen för nytta av dom pengarna om det sen skulle säljas? Skulle inte även den person som betalar halva lånet sen kunna kräva halva lägenheten vid ev separation?
Jag skulle inte ha mage att kräva pengar av min sambo för något hon inte ens äger, det är ju bedrägeri. Halva avgiften, hälften av alla andra rullande utgifter, hälften av gemensamma möbler/inredningsdetaljer osv betalar hon. Allt som "tillhör" lägenheten står jag för, det är ju jag som får pengarna vid ev försäljning.
Så, vem i förhållandet är den snåle egentligen, den som äger boendet men vill ha betalt för halva lånet löpande på varje månadskostnad eller den som inte äger en enda procent och bara vill betala hälften på allt annat utom lånet.
Skulle vara då om man skrev över lika många procent på den andre i realitet med vad personen betalar till den förstes lån.
Jag förstår ditt resonemang men jag håller inte med dig. Ska vi gå in i min situation så får min tjej nu betala 2500 inklusive el, vatten, bredband osv. Skulle vi istället hyra en lägenhet här i området skulle det kosta betydligt mer. Vad är det sen som säger att min lägenhet ökar i värde? Det är väl också jag som står med den stora risken att den faller i värde och jag gör en förlust. Bara för vi de senaste 12-15 åren haft en explosionsökad takt i värdet på bostäder så är det inget som säger att det kommer regleras snart, likt det gjort i många andra länder.
För att göra exemplet ännu mer tydligt, säg att jag skulle bott i en jätte gammal förening med otroligt bra ekonomi och betalat 1000:- i avgift varje månad men haft ett lån på 2 miljoner. Skulle du fortfarande tycker att det skulle räckt för henne att bara betala 500:- i månaden? Det kanske skulle stigit till en tusing med el, bredband osv., men ändå.
Nu har jag första sidan uppe och ser inte senaste inlägget men den personen ställde en ganska intressant frågeställning. Säg att jag skulle ägt en villa med 1 miljon i lån och där jag stoppat in 1 miljon själv. Skulle hon bara betalt för hälften av värmen, elen, bredbandet och tv:n där?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det enklaste är väl att dela på alla kostnader som el, telefon, bredband och liknade för det behöver man ju inte direkt diskutera för det är självklart.
Kostnaden för bostaden kan man räkna ihop total kostnaden och sen dela upp den i hyra, lån och armotering och sen helt enkelt fråga vad hon tycker är rimligt och diskutera utifrån det.
Kostnaden för bostaden kan man räkna ihop total kostnaden och sen dela upp den i hyra, lån och armotering och sen helt enkelt fråga vad hon tycker är rimligt och diskutera utifrån det.
Eller så kör man klassikern att damen står för inköp och lagning utav mat.. heh
Och innan jag betraktas som en mansgris så kan jag avslöja att en kvinnlig läkare menade på att jag är singel pga jag inte har något kyl & frys. "doktorn, jag har inget kök så jag kan laga mat...-va? inte ens kyl och frys?... -nepp inte sen ett år tillbaka... -låt mig gissa du är singel, ingen kvinna hade orkat leva utan det."
Och innan jag betraktas som en mansgris så kan jag avslöja att en kvinnlig läkare menade på att jag är singel pga jag inte har något kyl & frys. "doktorn, jag har inget kök så jag kan laga mat...-va? inte ens kyl och frys?... -nepp inte sen ett år tillbaka... -låt mig gissa du är singel, ingen kvinna hade orkat leva utan det."
Halva månadsavgiften och hälften av räntan efter avdrag låter väl mest rimligt. Amorteringen får du ju stå för själv. Spekulation i om lägenheten går upp eller ner i pris anser jag faller utanför "månadskostnaden/hyreskostnaden". Det är alltid en risk man tar när man äger en bostad och genom att amortera så kan du själv "sänka" risken. Du får ju stå för kostnader om något går sönder eller skall renoveras i ditt hus. Hon är väl med och sliter på dina ytor i hemmet (kök, badrum e.tc.)
Vi gör så här...Vi tar båda våra löner och lägger i en hög...betalar alla utgifter och delar upp det som blir över i två lika delar. Tjejens lön varierar lite, ibland får hon ut mer än mig, ibland mindre. Men den som tjänar mest betalar mest varje månad. Och detta fungerar hur bra som helst....
Om det var fråga till mig så antingen tar man det från gemensamma högen, eller om man inte kommer överens om att mamman behöver pengarna får väl tjejen skicka från egna delen av det som blir över....kamilenski skrev:
Det var nog att ta i...men min erfarenhet säger mig att när man börjar hamna i diskussionerna om vem som betalar mest och att det är orättvist ditten och datten så är det inge bra för förhållandet i stort. Man måste försöka hitta en lösning som känns bra för båda utan att man ska behöva diskutera och i värsta fall bråka om ekonomin.kamilenski skrev:
Jag säger inte att våran lösning är den rätta för alla, men det fungerar alldels utmärkt för oss, och vill jag sen gå och köpa nån dyr golfklubba så är det helt upp till mig att göra vad jag vill för min del av det som blev över (vårat sparande är givetvis inräknat i totalhögen)....
Glöm för gudskull inte att skriva ett samboavtal. Har en polare som träffade en tjej som flyttade in i hans och hans barns ny inköpta hus. Efter nåt år tar det slut och hon flyttar ut men kräver halva huset enligt sambo lagen. Och efter kontakt med jurist har hon tydligen rätten på sin sida. Så det är nog det viktigaste att tänka på.
Hon kan kräva halva huset bara om det köptes till gemensamt boende/efter att dom blev ihop. Inte annars. Kollade det själv med en jurist som hjälpte oss att skriva Samboavtal. Så var det i alla fall för 2 mån sen.Johan&Ana skrev:Glöm för gudskull inte att skriva ett samboavtal. Har en polare som träffade en tjej som flyttade in i hans och hans barns ny inköpta hus. Efter nåt år tar det slut och hon flyttar ut men kräver halva huset enligt sambo lagen. Och efter kontakt med jurist har hon tydligen rätten på sin sida. Så det är nog det viktigaste att tänka på.