Felet med iPhone är att den är för stor. Körde en på jobbet några veckor men en grundkriterium för mig när det gäller en mobiltelefon är att jag ska kunna ha den i jeansfickan när jag sitter i bilen utan att det känns obekvämt. Det viktigaste med en telefon är trots allt att man alltid har med den och att det går att ringa med den.

X10 mini verkar uppylla mina krav, vi får se när den dyker upp.

Jag har en iPhone (2G), och även om jag är ganska nöjd med den så skulle jag inte köpt en iPhone idag, nu är det Android som är herren på täppan.

Vad ogillar jag med iPhone? Framför allt att den är så förbaskat upplåst. Man måste jailbreaka den för att den ska bli användbar, och då har man lämnat vad en vanlig användare bör göra. Iofs så finns det många telefonförsäljare som gör det åt dig, men det är ändå krångel och det ställer till det när man ska uppgradera firmware.

Jag gillar inte heller iTunes. Nej, förresten, gillar inte är för svagt. Jag föraktar det.

Det är också lite olyckligt att den bygger på BSD istället för den öppnare Linux under GPL-licensen.

Jag ogillar att Apple censurerar vad man kan köra på den och att man gjort det onödigt krångligt att göra normala saker som att sätta egna ringsignaler (varför i helsike måste jag köpa en låt som jag redan äger, och hur gör jag om jag vill ha ett annat ljud, tex en döende giraff) och jag har fortfarande inte lyckats lista ut hur man sätter eget ljud för SMS.

iPhone var nyskapande och satte riktningen för mobiltelefonutvecklingen, men nu är den omkörd av bättre alternativ.

Vet ni ifall det går att flytta/kopiera över sms från en Android till datorn?

Alla mina kund sms kopierar jag numera från min N97. Måste ha som dokumentation.

Det går säkert

Troberg skrev:
Jag har en iPhone (2G), och även om jag är ganska nöjd med den så skulle jag inte köpt en iPhone idag, nu är det Android som är herren på täppan.

Vad ogillar jag med iPhone? Framför allt att den är så förbaskat upplåst. Man måste jailbreaka den för att den ska bli användbar, och då har man lämnat vad en vanlig användare bör göra. Iofs så finns det många telefonförsäljare som gör det åt dig, men det är ändå krångel och det ställer till det när man ska uppgradera firmware.

Jag gillar inte heller iTunes. Nej, förresten, gillar inte är för svagt. Jag föraktar det.

Det är också lite olyckligt att den bygger på BSD istället för den öppnare Linux under GPL-licensen.

Jag ogillar att Apple censurerar vad man kan köra på den och att man gjort det onödigt krångligt att göra normala saker som att sätta egna ringsignaler (varför i helsike måste jag köpa en låt som jag redan äger, och hur gör jag om jag vill ha ett annat ljud, tex en döende giraff) och jag har fortfarande inte lyckats lista ut hur man sätter eget ljud för SMS.

iPhone var nyskapande och satte riktningen för mobiltelefonutvecklingen, men nu är den omkörd av bättre alternativ.

Äntligen en som förstår vad jag menar.

jhenrikj skrev:
Vi som använder mobilen som ett arbetsredskap och inte leksak.... :D
Konstigt, jag använder den dagligen i arbetet :)

Jan-Å, du har ju haft din Nexus ett tag nu. Skulla man kunna tänka sig en kort resume av dina erfarenheter så här långt? :)

Per Eskilsson skrev:
kamilenski, behåll och uppdatera N97an ELLER köp den smartphone som har lägst SAR-värde.
Nu har jag uppdaterat telefonen. Är MYCKET bättre. Tydligen måste man uppdatera telefoner som datorer.
Tackar Per.

Va bra att du fick ordning på mobilen. Nu sparar du både pengar och minskar risken för strålning. Sist jag kollade hade N97 hälften så högt SAR-värde som iPhone 3GS och X10.

frohike skrev:
Dålig touchskärm är nog en av de största anledningarna
Vad är det som är dåligt med X10ans skärm, att den saknar stöd för dual/multitouch är ju känt, men vad mer?

Raceman skrev:
Jan-Å, du har ju haft din Nexus ett tag nu. Skulla man kunna tänka sig en kort resume av dina erfarenheter så här långt? :)
Det är ju min jobbmobil så jag är ingen avancerad användare (skulle säkert klara mej utmärkt med en iphone:D) men hittills har den snällt fungerat på alla sätt. Det tar ett tag att vänja sej vid touchskärmen men när man fattat så är det väldigt mycket bättre än knappar. Jag använder mycket sms, hade utfällbart tangentbord på förra men det här är faktiskt enklare och ordlistan är super.
Kameran är ok utifrån de enkla bilder jag tagit.
Att flytta telefonboken från gamla mobilen till datorn å sen till den nya var snabbt och enkelt.
G-mail är ju perfekt att använda ihop med den också, har hittills bara kört privatmailen den vägen men ska fixa jobbmailen dit också.

Minus?
Ringsignalen verkar ha lägre ljud än övriga funktioner trots inställd på högsta volym, min personliga support ska få kolla det i helgen.
Har fått starta om den ett par ggr då den inte vill skicka mess men vet inte om det beror på mobilen lr operatören? det visar sej snart för vi byter till telia.
Jag glömmer ibland att stänga skärmen när jag ringt upp nån vilket får intressanta följder när jag stoppar den i fickan :blushing: använder ericsons handsfree via blåtand och precis som med förra htc:n verkar handsfreen gilla htc bättre än ericsonmobiler :D

X+ flertalet på firman i övrigt har iphone så det är förstås alltid kul att fråga vilken låt på spotify dom brukar spela när dom messar? :cool:

Min yngsta grabb har en likadan så jag vet att mp3, spotify fungerar utmärkt också.

FredrikR skrev:
Vad är det som är dåligt med X10ans skärm, att den saknar stöd för dual/multitouch är ju känt, men vad mer?
En viktig sak för att en touchskärm skall kännas bra och exakt är att den känner av rörelser. För att göra detta krävs en rätt hög avläsningsfrekvens. Det är något som x10 tydligen inte har utan den ligger på 25 Hz eller likanden vilket är långt under 100-200 Hz som andra ligger på. Det fenomen man märker är att fingersvep som man gör inte helt uppfattas

frohike skrev:
En viktig sak för att en touchskärm skall kännas bra och exakt är att den känner av rörelser. För att göra detta krävs en rätt hög avläsningsfrekvens. Det är något som x10 tydligen inte har utan den ligger på 25 Hz eller likanden vilket är långt under 100-200 Hz som andra ligger på. Det fenomen man märker är att fingersvep som man gör inte helt uppfattas
Läste nåt om det där, och tydligen är det inte hårdvaran det är fel på utan som vanligt SE's inkompetenta programmering av densamma.

frohike skrev:
Nja, inte ligger väl nån telefon som säljs idag på mellan 100-250Hz? :)
NexusOne och Desire ligger på 38Hz (åtminsteon Nexusen och jag antar båda har samma digitizer/skärm), iPhonen fick väl uppåt en 78Hz om jag minns rätt.
HTC visat sin Incredible som sägs ligga på 250Hz med fullt MT stöd, inga problem när 'X' och 'Y' axlarna korsas, dock sägs den inte släppas i Europa.

Jag tycker X10an känner av rörelser och svepningar bra, dock kan jag inte höja originaltangentbordet till skyarna, men efter att installerat ett moddat HTC tangentbord blev det som en ny telefon att skriva med.
Jag kan inte heller påstå att jag saknar MT/DT, åtminstone inte till nåt än. :)

Mig veterligen har ingen plockat isär en X10 än och kollat vilken digitizer/skärm som sitter i den. Ryktet säger väl att det ska vara en Synaptics ClearPad1000 men hittils tror jag det är obekräftat. :) Nexus, Desire, Hero mfl använder ClearPad2000 som har viss MT support.

Förhoppningsvis ligger det en hel del, eller åtminstone lite i det jhenrikj skriver att hårdvaran inte är begränsningen.

jhenrikj skrev:
Läste nåt om det där, och tydligen är det inte hårdvaran det är fel på utan som vanligt SE's inkompetenta programmering av densamma.
Somsagt.. har inte haft någon möjlighet att klämma på X10 än.. Så det är svårt att säga vad som är sant och inte sant. Men testerna har ju inte direkt vart lovordande så här långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.