SnickarUrban, mig behöver du inte övertyga angående annonseringen.... Det är ju självklart att det är en sanning som inte alltid är sann.

Hur var det nu? Jo, under den här rubriken diskuterar vi OM hantverkare INTE MED hantverkare. Jag hoppas för er egen skull att ingen som diskuterar i den här tråden är hantverkare.

Marlene Eskilsson skrev:
Hur var det nu? Jo, under den här rubriken diskuterar vi OM hantverkare INTE MED hantverkare. Jag hoppas för er egen skull att ingen som diskuterar i den här tråden är hantverkare.
Jo visst vet du att jag är hantverkare. Jag får väl ta mitt straff.
Men var hade den här tråden annars passat? Jag har svår att förstå att jag inte får diskutera rena felaktigheter som sägs av en av Sveriges mest framstående programledare, bara för att jag är hantverkare.

Är det inte viktigare att vi som diskuterar här på forumet försöker att få fram det som ligger närmast sanningen istället för att sprida myter som gör husägare osäkra.

Låt oss säga att någon hört Timell säga att en snickare tar 250 kr i timmen plus moms. Han/hon tror ju då att de blir lurade när en hantverkare vill ha 350 kr i timmen. Det är väl onödigt att undanhålla sanningen.

Snickar-Urban skrev:
Om påståendet skulle vara sant innebär det att den som annonserar är oseriös.
Ett klassiskt exempel på felaktig användning av logisk negation. Att påstå att seriösa hantverkare inte behöver annonsera betyder inte att hantverkare som annonserar är oseriösa!

injonil skrev:
Ett klassiskt exempel på felaktig användning av logisk negation. Att påstå att seriösa hantverkare inte behöver annonsera betyder inte att hantverkare som annonserar är oseriösa!
Ja du har rätt, jag var lite slarvig där. Ändrat!

Marlene Eskilsson skrev:
??

Flytta tråden isåfall. Dumt att förstöra en bra tråd.

Till vilket forum då? Hela ämnet är en tråd som propagerar för höga priser på hantverkare. Jag vill höra vill höra vad konsumenterna tycker om frågan.

Här i min hemort så annonserar nog varenda nisse som driver byggfirma, både de stora och de små. Alla anses vara seriösa. Myten mot att inte behöva annonsera strider mot alla principer jag lärt mig av böcker som är avsedda för egenföretagare.

Jag tror fortfarande att det bästa är att anlita en större byggfirma, och jag bojkottar de flesta enmansfirmor om de inte ger ett mycket bra första intryck.

Marlene: Tråden talar väl inte för höga priser på hantverkare eller?
Som konsument så tycker jag att man ska tänka efter innan man anlitar en firma som tar 250:- i timmen.

Marlene Eskilsson skrev:
Till vilket forum då? Hela ämnet är en tråd som propagerar för höga priser på hantverkare. Jag vill höra vill höra vad konsumenterna tycker om frågan.
Jag propagerar inte för högre priser utan jag försöker beskriva verkligheten.
Jag tycker att det är viktigt att dela den kunskap som jag känner till om det är så att någon sprider felaktigheter.
Ingen skall behöva luras av okunskap.

Såvitt jag vet får väl hantverkare göra inlägg precis som konsumenter. I reglerna står det bara att man inte får "framhäva sin profession" Varför skall du då in och peta i diskussionen?

Snickar-Urban har väl bara framfört sin syn på ämnet, dessutom ifrågasatt om annonseringens vara eller ej.

Det finns numera en länk högst upp till vänster i undernavigeringen till forumet Regler. Punkt 2.3:

Hantverkare och andra entreprenörer i byggbranschen (hädanefter kallade endast "Hantverkare") är ofta enmansföretagare och tillåts diskutera i Byggahus forum, förutom i delforumet Hantverkare. Där diskuterar vi OM hantverkare INTE MED hantverkare. Allmänt ska den som arbetar i byggbranschen vara vaksam på att detta är ett forum FÖR konsumenter där vi endast driver konsumentfrågor.
Kan det bli tydligare?

Vad jag kan se så är det ingen här som har angett pris på sina egna tjänster så vi pratar väl OM hantverkare inte om våra egna priser?

Jag sa iofs att jag inte annonserar mina hantverkartjänster men jag sa aldrig vilka dem var.

Men det är fortfarande det att en stor firma har kontor, personal,bilar,reklam,sjukfrånvaro osv så dem måste ha lite mer i timmen för att täcka andra utgifter.

En ensamföretagare som har en privatbil med verktyg, ingen reklam och diverse utgifter kan lätt gå ner i priser. Inget fel med det. Stora företag konkurerar med sitt namn och kan ta höga priser och småföretag konkurerar med låga priser.

Snabbt och klantigt räknat så en enmansföretagare som debiterar 270 i timmen får i vita pengar 135 kr knappt. 8 timmar om dagen 22 timmar i månaden ger en lön på 23760 vilket är helt okej. Då räknar man inte med vissa utgifter och han sitter inte på 100 000 kronors maskiner men det behövs inte till alla jobb.

Nu fick jag en varning också. Jag är ingen snickare! Jag arbetar inte hos privatpersoner för den delen heller så den varningen var lite oschyst.

Redigerat:
Jag har aldrig hört talas om en snickare som tar under 300:- i timmen, mellan 350-400:- i timmen debiterar de jag känner till. Och jag känner ganska många, jag jobbar MED snickare om dagarna, inte SOM snickare.

Sen vet jag inte varför antalet anställda skulle motivera en högre timpenning som någon nämnde. Jag sk-ter väl i om det är en ensam snickare eller 50 i firman. Jag som kund är väl inte intresserad att betala varken mer eller mindre av DEN anledningen?
Att större firmor skulle få högre omkostnader för att man växer och blir större tyder nog snarare på en dålig lönsamhet än något annat...

En stor firma får mer kostnader, hur ska det betalas om inte att man måste fakturera mer per timme än vad en ensam företagare klarar sig på?

Sen har man som företagare med anställda eller ensamföretagare fulla scheman och kunder som skriker efter en så klart att dem höjer priserna. Efterfrågan och pris.

Inget fel att vilja konkurera med priser för att få kunder.
Ska bli intressant hur många snickare som sänker sin timdebitering ifall ROT systemet läggs ner. Då blir det nog lite mer humana priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.