Lite skrev:
Men det är fortfarande det att en stor firma har kontor, personal,bilar,reklam,sjukfrånvaro osv så dem måste ha lite mer i timmen för att täcka andra utgifter.
Det ska ju vara precis tvärtom om det är en stor firma, det kallas, "lean production" så ditt argument faller på eget grepp.
 
Lite skrev:
En stor firma får mer kostnader, hur ska det betalas om inte att man måste fakturera mer per timme än vad en ensam företagare klarar sig på?
.
En stor firma får högre omkostnader per anställd än en enskild snickare? Kan du utveckla det?
 
som sagt kontor, bilar, sjukfrånvaro, kontorspersonal, lager blabla måste betalas ifrån timdebiteringen. En enskild företagare behöver inte lika mycket utgifter som sagt.

"lean production" fungerar säkert i all ära då jag inte har någon erfarenhet av större företag och deras ekonomi så ska jag väl egentligen inte uttala mig för mycket men jag kan inte tänka mig att det blir billigare än gå ifrån basic med enmansföretag.
 
Lite, du är helt ute och cyklar. En stor fima kan fördela de kostnaderna på många fler anställda och får därmed en effektivare administration. Det är liksom det som är vitsen med en stor firma. Annars skulle ju varenda snickare vara enmansföretag (det ger ju enligt dig en högre vinst eftersom kringkostnaderna är mindre).
 
Lite skrev:
som sagt kontor, bilar, sjukfrånvaro, kontorspersonal, lager blabla måste betalas ifrån timdebiteringen. En enskild företagare behöver inte lika mycket utgifter som sagt.
.
Hur menar du att sjukfrånvaron på en gubbe i ett stort företag kostar företaget mer än den enskilda snickarens frånvaro, varför kostar stora firmans caddy mer än den enskilda snickarens caddy? Kontorspersonal blir dyrare per anställd ju fler dom blir?
Det är ju precis tvärt om!
 
Här fick man mothugg.

En stor fima kan fördela de kostnaderna på många fler anställda och får därmed en effektivare administration.
Ja det kan dem om man jämför en firma på 10 personer och 50 personer. Men det går inte jämföra mot enmansföretag och 50 mans företag.

Annars skulle ju varenda snickare vara enmansföretag (det ger ju enligt dig en högre vinst eftersom kringkostnaderna är mindre).
Exakt! När jag var ung;) Så var det exakt så vi jobbade. Vi var en massa småföretag istället för ett stort och kunde då plocka ut mer pengar och sänka timdebiteringen. Då valde vi att vara 15 småföretag istället för 1 stort.

Hur menar du att sjukfrånvaron på en gubbe i ett stort företag kostar företaget mer än den enskilda snickarens frånvaro, varför kostar stora firmans caddy mer än den enskilda snickarens caddy? Kontorspersonal blir dyrare per anställd ju fler dom blir?
En företagare är sjuk mer sällan då det är hans företag, en anställd har i snitt 5?(googlade och det var upp till 26!!) dagar per år. Ibland finns det folk som sjukanmäler sig efter dem supit osv. kan bli 30 dagar per år om man har fel personal. Själv har jag inte varit sjukanmäld på 3 år. För att just jag är rädd om mina pengar.

Är man ensamföretagare så kör man med sin privata caddy;) 18.50 kronor milen i avdrag ger en okej förtjänst om man kör mycket. Så istället för att betala leasingen på den nyaste fetaste pickupen på 3000 kronor i månaden så går man i plus på att köra en skiten gammal bil som fungerar.

Kontorspersonal har man inte när man är ensamföretagare. Inte heller lager och kontor. Det har man hemma i garaget eller liknande

Framför allt så har man ingen chef som vänder några papper och åker runt och tar en kaffe och kollar över byggena 10 minuter och ska ha 40 000 kronor i månaden för det:)

så en lätt klantig räkning.

Lager 50000
kontor 50000
kontorspersonal 2 st 600 000
chefslön 600 000
leasing 300 000
--------------------
1.6 mille per år helt gissat mig fram nu. Detta blir då ungefär en månandskostnad på 133 000. om det är 10 anställda på firman så ska dem jobba in 13000 per skalle/månad för företagets kostnader. Är det 50 anställda så är det 2500 per skalle.

Nu stämmer inte denna räkningen för 5 öre men min poäng är att som ensamföretagare så har du inte dem utgifterna varav du kan ta ut mer för mindre,

Och är det någon som blir sjuk ofta så kostar det så här mycket enligt Fsk

Kostnader vid sjukfrånvaro (kr/timme)
Dag 1: 52 kronor per timme
Dag 2-14: 225 kronor per timme
dag 15-90:78 kronor per timme

10 sjukperioder x 3 dagar: 40 560 kronor

Så dag 2 till 14 är inte helt gratis vilket man måste ha med i beräkningen.
 
Redigerat:
janwide
Lite skrev:
Här fick man mothugg.
Kanske är det så att ett stort företag MÅSTE ta betalt för sin administration, kontorspersonal o.s.v. eftersom den kostar lön till de anställda. Medans enmansföretagaren sköter bokföring och annat själv "gratis" på helger och nätter. Enmansföretagaren lurar m.a.o. sig själv dubbelt upp. Först debiterar han en lägre timpenning. Sedan jobbar han mångdubbelt fler timmar. Detta i sin tur gör den totala ersättningen per arbetad timme ännu lägre. Vilket leder till att frugan drar, eftersom han tjänar för lite pengar och dessutom aldrig är hemma! :S

Det är skönt att vara anställd :D
 
janwide skrev:
Kanske är det så att ett stort företag MÅSTE ta betalt för sin administration, kontorspersonal o.s.v. eftersom den kostar lön till de anställda. Medans enmansföretagaren sköter bokföring och annat själv "gratis" på helger och nätter. Enmansföretagaren lurar m.a.o. sig själv dubbelt upp. Först debiterar han en lägre timpenning. Sedan jobbar han mångdubbelt fler timmar. Detta i sin tur gör den totala ersättningen per arbetad timme ännu lägre. Vilket leder till att frugan drar, eftersom han tjänar för lite pengar och dessutom aldrig är hemma! :S

Det är skönt att vara anställd :D
Inget fel att ta mer betalt jag visar bara att som ensamföretagare så går det att skippa lite utgifter och att en snickare inte behöver kosta 500 kronor i timmen för kunden.

Bokföring kostar ett par 1000 per år, betalar sig själv varje år så den är inga problem med. Helgerna är man hemma med familjen;)
 
Lite skrev:
Här fick man mothugg.

Ja det kan dem om man jämför en firma på 10 personer och 50 personer. Men det går inte jämföra mot enmansföretag och 50 mans företag.

Exakt! När jag var ung;) Så var det exakt så vi jobbade. Vi var en massa småföretag istället för ett stort och kunde då plocka ut mer pengar och sänka timdebiteringen. Då valde vi att vara 15 småföretag istället för 1 stort.

En företagare är sjuk mer sällan då det är hans företag, en anställd har i snitt 5? dagar per år. Ibland finns det folk som sjukanmäler sig efter dem supit osv. kan bli 10 tals dagar per år om man har fel personal. Själv har jag inte varit sjukanmäld på 3 år. För att just jag är rädd om mina pengar.

Är man ensamföretagare så kör man med sin privata caddy;) 18.50 kronor milen i avdrag ger en okej förtjänst om man kör mycket. Så istället för att betala leasingen på den nyaste fetaste pickupen på 3000 kronor i månaden så går man i plus på att köra en skiten gammal bil som fungerar.

Kontorspersonal har man inte när man är ensamföretagare. Inte heller lager och kontor. Det har man hemma i garaget eller liknande

Framför allt så har man ingen chef som vänder några papper och åker runt och tar en kaffe och kollar över byggena 10 minuter och ska ha 40 000 kronor i månaden för det:)

så en lätt klantig räkning.

Lager 50000
kontor 50000
kontorspersonal 2 st 600 000
chefslön 600 000
leasing 300 000
--------------------
1.6 mille per år helt gissat mig fram nu. Detta blir då ungefär en månandskostnad på 133 000. om det är 10 anställda på firman så ska dem jobba in 13000 per skalle/månad för företagets kostnader. Är det 50 anställda så är det 2500 per skalle.

Nu stämmer inte denna räkningen för 5 öre men min poäng är att som ensamföretagare så har du inte dem utgifterna varav du kan ta ut mer för mindre,

Och är det någon som blir sjuk ofta så kostar det så här mycket enligt Fsk

Kostnader vid sjukfrånvaro (kr/timme)
Dag 1: 52 kronor per timme
Dag 2-14: 225 kronor per timme
dag 15-90:78 kronor per timme

10 sjukperioder x 3 dagar: 40 560 kronor

Så dag 2 till 14 är inte helt gratis vilket man måste ha med i beräkningen.
Du gör ju helt horribla påståenden varför ett större företag har större kostnader per anställd än ett mindre företag! Vilket dessutom är helt felaktigt.

Småföretagare åker privata bilar och dom anställda på större byggen den fetaste pickupen!?
Småföretagare har ingen kontorspersonal och har inte någon kostnad för administration?
En stor firma har ett lager, visst det kan dom väl ha. Om det behövs ett lager för verksamheten, är det då ett lager som småföretagare INTE behöver för samma verksamhet? Eller är det lagret gratis?
Småföretagare har automatiskt färre sjukdagar per anställd än större företag?
 
HusByggarTomten skrev:
Du gör ju helt horribla påståenden varför ett större företag har större kostnader per anställd än ett mindre företag! Vilket dessutom är helt felaktigt.

Småföretagare åker privata bilar och dom anställda på större byggen den fetaste pickupen!?
Småföretagare har ingen kontorspersonal och har inte någon kostnad för administration?
En stor firma har ett lager, visst det kan dom väl ha. Om det behövs ett lager för verksamheten, är det då ett lager som småföretagare INTE behöver för samma verksamhet? Eller är det lagret gratis?
Småföretagare har automatiskt färre sjukdagar per anställd än större företag?
Jag säger inte att det automatiskt är så men att som ensamföretagare kan man ta ut mindre. Verktyg i garaget är det en del som har som är småföretagare eller i bilen.

Nästintill automatiskt ja. Jag ska se om jag kan googla fram antalet sjukdagar en egen företagare har, själv har jag noll på 3 år som sagt. Visst har jag varit sjuk men det har jag jobbat in på helgen istället t.ex.

Jag googlade för skojs skull ett lågavlönat jobb såsom städföretag. Hittade en del som tog drygt 300 kr inklusive moms per timme. Nu är det skillnad på utbildning men vad exakt är det som gör att en snickare SKA kosta upp till 200 kronor mer i timmen? inte får han 100 kronor i timmen mer i lön väl? Eller får ni ut typ 180-200 kronor i timmen efter skatt?
 
Nej en stor firma borde få lägre kostnader per hantverkare eftersom dom kn ha en högre nyttjandegrad på deras utrustning, är det tex 50pers i en firma behöver dom inte ha 50släp och 50 laserinstrument osv.
Dessutom har dom bättre inköpspriser, dom har inte 50 enskilda försäkringar, behöver inte 50ggr så stort lager osv osv
Absolut högst omkostnader har en ensam person och dessutom minst möjligheter till effektivisering..
Däremot har den enskilde förtagaren oftast mga gånger mer kunskap om helheten än en snickare på tex skanska som bara går och skruvar gips hela dagarna.

Så rimligt är väl då att man betalar småfirman mycket högre timpeng än dom stora??

Lite skrev:
En stor firma får mer kostnader, hur ska det betalas om inte att man måste fakturera mer per timme än vad en ensam företagare klarar sig på?

Sen har man som företagare med anställda eller ensamföretagare fulla scheman och kunder som skriker efter en så klart att dem höjer priserna. Efterfrågan och pris.

Inget fel att vilja konkurera med priser för att få kunder.
Ska bli intressant hur många snickare som sänker sin timdebitering ifall ROT systemet läggs ner. Då blir det nog lite mer humana priser.
 
Det går att få en firma att gå runt på drygt 300 kronor i timmen inklusive moms. Väljer man att fakturera 500 kr/ tim inklusive moms så gör man det, inget fel med det som sagt. Det är kunden som bestämmer.

Men det är fel att säga att man måste ligga på ett slutpris på 500 kronor i timmen, det låter som en kartelluppgörelse yrkesmän emellan.

Konsumenten bestämmer själv som sagt nu har jag sagt mitt.
 
Joo det ifrågsätter jag inte att man kan, frågan är dock
1 Kan man få det utan att ha en betydligt lägre timlön än som anställd?

2 Kan men göra det inom bygg utan att det går ut över kunden som får betala fler arbetstimmar/maskinhyra pga att 300krs hantverkaren inte har samma utrustning som 500krs hantverkaren?

3 Är alla certifieringar, försäkringar, kurser mm som behövs för att hålla en hög kunskaps, säkerhets och kvalitetsnivå medräknat i dom 300kr?

4 Kan man göra det oavsett ort? Isf borde det betyda att landsortssnickaren har bortemot dubbelt så hög bruttolön som storstadssnickaren?


Lite skrev:
Det går att få en firma att gå runt på drygt 300 kronor i timmen inklusive moms. Väljer man att fakturera 500 kr/ tim inklusive moms så gör man det, inget fel med det som sagt. Det är kunden som bestämmer.

Men det är fel att säga att man måste ligga på ett slutpris på 500 kronor i timmen, det låter som en kartelluppgörelse yrkesmän emellan.

Konsumenten bestämmer själv som sagt nu har jag sagt mitt.
 
Tossegubbe skrev:
Joo det ifrågsätter jag inte att man kan, frågan är dock
1 Kan man få det utan att ha en betydligt lägre timlön än som anställd?

2 Kan men göra det inom bygg utan att det går ut över kunden som får betala fler arbetstimmar/maskinhyra pga att 300krs hantverkaren inte har samma utrustning som 500krs hantverkaren?

3 Är alla certifieringar, försäkringar, kurser mm som behövs för att hålla en hög kunskaps, säkerhets och kvalitetsnivå medräknat i dom 300kr?

4 Kan man göra det oavsett ort? Isf borde det betyda att landsortssnickaren har bortemot dubbelt så hög bruttolön som storstadssnickaren?
Nu är du på min nivå. ordspråket: man får vad man betalar för stämmer ganska bra, inte alltid men oftast.

1. vet jag inte vad jag ska svara.

2. Där har du en poäng. Stora firmor har kompressorer, en liten kranbil, bra kontakter osv så där blir det inte så mycket påslag som den lilla har som måste hyra allt som inte finns i verktygslådan.

3. Är inte snickare så där ska jag inte uttala mig om. Ju fler och finare utbildningar desto dyrare blir det säkert.

4. Själv klart inte. jag och mina kontakter bor i småsamhällen därifrån jag fått mina prisuppfattningar. Kan inte tänka mig att någon lokal snickeri firma tar 08- debitering.

Det jag ville säga som sagt det måste inte kosta 500 kronor i timmen. Ska det monteras lite lister och kanske sätta in en ny dörr eller ny innervägg så kanske "Gösta" som driver sin lilla firma på landet med timdebitering på 270 kronor plus moms kan fixa upp väggen åt dig. Men han är kanske inte lika lämplig vid nybyggnation av ett större projekt.
 
Redigerat:
Lite skrev:
Det går att få en firma att gå runt på drygt 300 kronor i timmen inklusive moms. Väljer man att fakturera 500 kr/ tim inklusive moms så gör man det, inget fel med det som sagt. Det är kunden som bestämmer.

Men det är fel att säga att man måste ligga på ett slutpris på 500 kronor i timmen, det låter som en kartelluppgörelse yrkesmän emellan.

.
Det är ingen som pratar om vad man KAN debitera. Frågan är varför en större firma skulle ha högre omkostnader och tvingas ta högre timpenning per gubbe än en enmansföretagare? Det är helt enkelt inte sant.

Ditt resonemang verkar gå ut på att en ensam snickare KAN sköta alla papper själv, han KAN jobba kvällar och nätter gratis, han KAN gå med betydligt sämre lön och han KAN åka med egen bil och gamla verktyg. Det är inte relevant.

Lite skrev:
Exakt! När jag var ung;) Så var det exakt så vi jobbade. Vi var en massa småföretag istället för ett stort och kunde då plocka ut mer pengar och sänka timdebiteringen. Då valde vi att vara 15 småföretag istället för 1 stort.
.
Var det lite så ni tänkte, att ni kunde jobba kvällar och helger gratis och att var och en hade en revisor, var och en köpte varsitt släp, var och en köpte varsin byggställning, hyrde varsitt litet lagerutrymme etc. Måste ju varit mycket mer kostnadseffektivt än om ni hade drivit en firma med 15 pers?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.