Martin Timell påstår i programmet ”Nordegren i P1”, idag 17 mars, att en snickare kostar 250 kr i timmen plus moms.
Dessutom sprider han myten att serösa hantverkare inte behöver annonsera.

Borde man inte kunna förvänta sig ett bättre kunnande av Timell?

Men det stämmer. De flesta Polacker ligger där!

Finns allt snickare för 250 kr i timmen plus moms. Egna företagare kan ta bra priser för att fylla schemat och dem jag träffat på är seriösa.

Jag är ingen snickare iofs men jag annonserar inte heller mina "bygg" tjänster.
Kanske lite kaxigt sagt av han men myter vet jag ej

Vad kostar egentligen en snickare? (Vitt altså...)

haavard skrev:
Vad kostar egentligen en snickare? (Vitt altså...)
Ungefär 320-420 kr/tim exkl. moms

B
som privatperson ska anställa en liten men bra firma.
företag kan anställa stora firmer.
dels är dom seriösa små firmorna noga med kvalite. man kan inte göra ett dåligt jobb. hur ska man då få mera jobb?

Martin räknade kanske in ROT-avdrag?

Snickar-Urban skrev:
Martin Timell påstår i programmet ”Nordegren i P1”, idag 17 mars, att en snickare kostar 250 kr i timmen plus moms.
Dessutom sprider han myten att serösa hantverkare inte behöver annonsera.

Borde man inte kunna förvänta sig ett bättre kunnande av Timell?
Vad snittpriset är har jag ingen aning om men myten (om det är en myt) att seriösa hantverkare inte behöver annonsera, den har det ju raljerats friskt om även här på forumet från sk seriösa hantverkare. Tufft att slå hål på påståendet när även de egna leden står på barrikaden.

Rättar mig själv. Hörde efter snabbt och 270 kronor plus moms tar en bekant till mig som är egen företagare och har bra med jobb.

Är väl olika antar jag men både min snickarkompis och röris/el-kille har avböjt att blir rekommenderade här på forumet för dom har redan mer jobb än dom hinner med. Ingen av dom har annonserat efter jobb så länge jag känt dom alla fall så inte är det bara en myt att dom duktiga inte behöver annonsera.

Duktiga etablerade hantverkare behöver ofta inte göra reklam för sig. Startar man däremot upp en rörelse, eller kanske flyttar till ny ort, tycker jag man vore korkad om man inte lät världen få veta att man fanns till....

Det där med att inte göra reklam för sig kanske blir lite fel. Bara för att man hittar reklam för en firma så ska man passa sig direkt kan man ju tolka det som.
Men det ligger något i det. Har flera kompisar med bra företag med gott om jobb som aldrig annonserat tidigare. Nu har de så gott om pengar att de kostar på sig att annonsera för att hela tiden var överbokade. Sen är det skrytfaktor att visa upp sig när det går bra också:cool:

En snickare kanske borde kosta 250kr + moms men är man snickare i Stockholm och ska åka flång ny fet V8 pickup och jobba 6timmars dagar då är det banne mig en skyldighet att få minst 450kr + moms i timmen. Hur ska man annars klara sig?d^_^b

Timell har/har haft eget byggföretag så han kanske baserar det på sina egna priser! ;)

Lite enklare att agera hemmasnickrande programledare när man är utbildad snickare och har /har haft egen byggfirma...

MathiasS skrev:
Vad snittpriset är har jag ingen aning om men myten (om det är en myt) att seriösa hantverkare inte behöver annonsera, den har det ju raljerats friskt om även här på forumet från sk seriösa hantverkare. Tufft att slå hål på påståendet när även de egna leden står på barrikaden.
Om påståendet skulle vara sant innebär det att den som annonserar kan uppfattas som oseriös.
Det betyder också att den som är seriös och startar upp ett företag automatiskt har fullt upp med kunder redan från början.
Likaså medför det att en företagare som inte syns utåt kan anses som seriös. Tyvärr en bra myt för ljusskygga skumraskföretag.

Det finns hantverkare som inte behöver annonsera men de är inte så många som man kan tro.
Exempelvis så kan det vara så att en kökssäljare eller fönstersäljare har behov av att kunna rekommendera en hantverkare för att lättare kunna sälja sina produkter. Detta fyller ju på orderboken och försäljaren sköter reklamen.

Många hantverkare gör ju arbeten åt andra företag och behöver då inte annonsera utåt till privatpersoner. Det är inte säkert att dessa hantverkare klarar av att leva upp till de höga krav som en del privatpersoner har.

En del arbeten går också genom kontakter. Det kan vara en granne som känner till en snickare men egentligen inte vet om han är seriös.

Dessutom så tycker en del inte att de annonserar fastän de har en hemsida som beskriver verksamheten i positiva ordalag.

Att bygga upp ett företagande som bara bygger på rekommendationer från nöjda kunder tar mycket lång tid och förutsätter att man är ensam på just den marknaden.

Redigerat:
Företagare med alltför låg timdebitering tvingas ofta till att komplettera med svartjobb för att få pengarna att räcka till. Tyvärr anser inte alla att svartjobb är oseriöst bara jobbet blir bra utfört.

Snickare med egna företag som är bosatta i Sverige, som är seriösa, betalar sina skatter och avgifter, har en hyfsad månadslön, inte jobbar dygnet runt, har bra maskiner och hjälpmedel och utför bra arbeten har oftast en timdebitering på mellan 320 – 420 kr exkl. moms. Det finns både högre och lägre debitering men de flesta ligger nog någonstans där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.