B
finns det konverteringssatser ???

vi bytte konding och varistor, (-S modellen)

hur ofta går dem egentligen? låter som 6.3 eller 8 är inom felmarginalen...

men om det är så mycket så funkar ju inte heller en vanlig apparatsladd med 0.75 m2 ? eller? (och en sån sitter ju på modellen för 240 volt...)

Jo jag köpte några satser till mina laddare via en polare, kostar typ 200:- Säkringen ska ju inte gå sönder, om det nu inte blir fel i laddaren. Spelar nog ingen om den är på 8A eller 6.3A som du säger. Men känns bättre med 6.3A :D

B
vad är skillnaden på de satserna och att köpa grejorna på Elfa till halva priset...? vem säljer?

Ingen aning vad som skiljer. Det är 2kondensatorer,en stor och en liten. den lilla behövs inte beroende på modell av laddaren. 1 varistor 1 säkring 1 transistor 1 isolerbricka till transistorn.

B
transistor? var byter du den? det har inte jag gjort.. körde enligt "norska" instruktionen, och det funkar.. :s blir lite orolig nu... ;)

Det är den stora transistorn som sitter på kylflänsen. Den får arbeta med dubbelt så hög spänning när man kör på 230V. Det sitter tydligen olika transistorer i 230 och 110 laddarna.

Schäfer skrev:
Jo jag köpte några satser till mina laddare via en polare, kostar typ 200:- Säkringen ska ju inte gå sönder, om det nu inte blir fel i laddaren. Spelar nog ingen om den är på 8A eller 6.3A som du säger. Men känns bättre med 6.3A :D
Hej

Jag köper gärna några konverteringssatser.
Kan du förmedla en kontakt till säljaren?

Mvh

Peter

B
någon som kan säga lämpligt art på Elfa på transistorn?

Boan: IRFPE50 från elfa bör funka, 71-170-13

GSM-Peter: Har skickat ett PM

Provade bygga om min dc18ra-s idag, men gick inge bra!!!

Bytte till Varistor VDR S10K250 och Ellytkond LP 220uF/400V, bytte även till transisorn som Schäfer rekomenderade.

Men när jag pluggade in kontakten i väggen gick säkringen så hela huset blev svart :S

Vad fan kan jag ha lyckats gjort för fel, provade laddaren igen men då hände inget!

Visst ska det vara en liten bygling på ena benet på varistorn till en "platta" på kretskortet??

Har du isolerbricka mellan transistorn och kylflänsen?

Schäfer skrev:
Har du isolerbricka mellan transistorn och kylflänsen?

Nä det hade jag inte....

Ja då vet vi vad som gick fel. Du måste ha en isolerskiva mellan transistorn och kylflänsen. Transistorn i 110V laddaren har en helt isolerad kapsel. Pröva löd dit den förra transistorn och se om laddaren hoppar igång.

Schäfer skrev:
Ja då vet vi vad som gick fel. Du måste ha en isolerskiva mellan transistorn och kylflänsen. Transistorn i 110V laddaren har en helt isolerad kapsel.

Någon idé om vad som skulle ha kunnat gått sönder på kortet?

Transistorn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.