64 470 läst · 278 svar
64k läst
278 svar
Drömhuset har blivit rena rama mardrömmen! Snälla,vad kan vi mer göra?
Hej alla!
Vill först och främst tacka era för alla råd vi fått.
Sen vill jag förtydliga att min kommentar om landsmän var för att återförsäljaren sa att han litade och rekommenderade entreprenören och att han skulle samarbeta fram över med sin landsman.
Det var absolut inte menat som ett påhopp från min sida.
Lite uppdatering: Byggaren ringde upp oss och var helt oförstående varför vi dragit igång allt detta. Han tycker att vi är bråkmakare eftersom vi inte vill att han kommer in till vårt hus och fixar med lite fog kaklet i köket och elen:wow:
Och jag kunde inte göra annat än att garva! Han tror att det bara fattas lite fog och han bara ska behöva dra nya kablar där vi inte har el och där elbesiktningsmannen hittade elfel?
Men kan säga att allt är igång med juristen och jag har redan skickat bilder till tv4 som i sin tur skickat dessa vidare till produktionsbolaget inför nästa fuskbyggarna(säsongens är redan inspelade) samt att jag haft kontakt med länstidningen och de kommer hem till oss för att ta bilder och göra en intervju(känner mig ganska taskig men vi har gett entreprenören många chanser).
Tack så mycket för alla råd, och till er som råkat för oseriösa byggare önskar jag all lycka till.
Kommer att hålla er uppdaterade.
Sen vill jag förtydliga att min kommentar om landsmän var för att återförsäljaren sa att han litade och rekommenderade entreprenören och att han skulle samarbeta fram över med sin landsman.
Lite uppdatering: Byggaren ringde upp oss och var helt oförstående varför vi dragit igång allt detta. Han tycker att vi är bråkmakare eftersom vi inte vill att han kommer in till vårt hus och fixar med lite fog kaklet i köket och elen:wow:
Och jag kunde inte göra annat än att garva! Han tror att det bara fattas lite fog och han bara ska behöva dra nya kablar där vi inte har el och där elbesiktningsmannen hittade elfel?
Men kan säga att allt är igång med juristen och jag har redan skickat bilder till tv4 som i sin tur skickat dessa vidare till produktionsbolaget inför nästa fuskbyggarna(säsongens är redan inspelade) samt att jag haft kontakt med länstidningen och de kommer hem till oss för att ta bilder och göra en intervju(känner mig ganska taskig men vi har gett entreprenören många chanser).
Tack så mycket för alla råd, och till er som råkat för oseriösa byggare önskar jag all lycka till.
Man blir så förbannad, lider med er. Är nämligen i en liknande situation och har under ett år tjatat på husleverantör (aneby) och entreprenören (ph villaentreprenad) och mitt råd är att ni direkt går till en jurist, vi gjorde felet att låta entreprenören hålla på och segdra hela tiden
För övrigt om man har så pass många fel så rekommenderar jag att man låter provtrycka och gå igenom huset med värmekamera för att få reda på sådant som inte syns med blotta ögat.
Vi fick en chock då vi såg resultatet av våran provtryckning, vad sägs om ett literflöde per kvadratmeter på 1,82, allt över 0.6 anses avsevärt påverka mögel/fukt/värme/kostnader mm
Vårat elände finns här: http://www.erikzzon.se
För övrigt om man har så pass många fel så rekommenderar jag att man låter provtrycka och gå igenom huset med värmekamera för att få reda på sådant som inte syns med blotta ögat.
Vi fick en chock då vi såg resultatet av våran provtryckning, vad sägs om ett literflöde per kvadratmeter på 1,82, allt över 0.6 anses avsevärt påverka mögel/fukt/värme/kostnader mm
Vårat elände finns här: http://www.erikzzon.se
Jag förstår varför ni gör så här, dels vill ni sätta press på byggaren och dels varna andra för honom. Problemet för er blir att ni kanske driver honom i KK innan ni fått några pengar av honom. Helt egoistisk hade varit att hålla tyst om detta låtit honom bygga hus på de 2 tomter som han hade köpt och samtidigt drivit en process mot honom om att han skall bekosta en renovering av ert hus.Men kan säga att allt är igång med juristen och jag har redan skickat bilder till tv4 som i sin tur skickat dessa vidare till produktionsbolaget inför nästa fuskbyggarna(säsongens är redan inspelade) samt att jag haft kontakt med länstidningen och de kommer hem till oss för att ta bilder och göra en intervju(känner mig ganska taskig men vi har gett entreprenören många chanser).
Det låter krasst och elakt, men om man inte är gjord av pengar så måste man tyvärr se om sitt eget hus först. Beroende på vilken bolagsform byggaren har på sitt företag, så kan han sätta det i KK ni står där utan pengar och sådan låta han frugan starta ett byggföretag där han sedan kör racet och det finns inget ni kan göra något åt det...
Hej Isabel76,Isabel76 skrev:Hej alla!
Så ska man göra!
Vi är en drabbad barnfamilj från Växjö som också planerar skicka material till TV4. Det som vi upplever i vårt nya hus är rena mardrömmen. Allt är snett, från väggar till golv. Alla golv på övervåningen är sneda och lutar! Vi har mer än 50 video filmer på nätet som visar företagets enorma okunskap och företagets VD förtjänar och kommer att få en chock!
Vårt problem finns här:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/136707-ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.html
Vi väntar svar från vår jurist och sedan kommer att publicera och offentliggöra allt.
Man ska aldrig acceptera stora fel :@ Vi upptäckte även att golvbjälkarna har försvagats vid vissa skarvar så vi fick även extrema lutningar i golvet :@
Redigerat:
(efter att ha läst hela tråden..)
Åh, fy f*n.
Ge byggsnubben vad han tål. Ser fram emot nästa säsong av "Fuskbyggarna" då vi får se detta på TV..
Glad att jag inte behöver bygga/köpa nytt hus utan redan bor i ett jag ärvt.
Lycka till, jag hoppas ni får rätt och allt ordnat. Tänk på hur mycket energi/stress/illamående/tid etc detta kostar och det får man ju aldrig tillbaka nåt för
Åh, fy f*n.
Ge byggsnubben vad han tål. Ser fram emot nästa säsong av "Fuskbyggarna" då vi får se detta på TV..
Glad att jag inte behöver bygga/köpa nytt hus utan redan bor i ett jag ärvt.
Lycka till, jag hoppas ni får rätt och allt ordnat. Tänk på hur mycket energi/stress/illamående/tid etc detta kostar och det får man ju aldrig tillbaka nåt för
Kan vara bra att han kursar med. Då går färdigställande skyddet från Garbo eller Bostadsgaranti in. Är det sen så att det inte är ett aktiebolag så är byggaren (eller eventuellt nån annan beroende på bolagsform) betalningsansvarig även efter konkurs. Ett alternativ kan ju vara att med hjälp av er jurist försöka kostnadsbestämma kvarstående arbete och försöka driva in det parallellt med en stämningsansökan, kan man göra så? Då kanske man hamnar bra till i turordningen när ett eventuellt konkursbo skall fördelasGladh skrev:Jag förstår varför ni gör så här, dels vill ni sätta press på byggaren och dels varna andra för honom. Problemet för er blir att ni kanske driver honom i KK innan ni fått några pengar av honom. Helt egoistisk hade varit att hålla tyst om detta låtit honom bygga hus på de 2 tomter som han hade köpt och samtidigt drivit en process mot honom om att han skall bekosta en renovering av ert hus.
Det låter krasst och elakt, men om man inte är gjord av pengar så måste man tyvärr se om sitt eget hus först. Beroende på vilken bolagsform byggaren har på sitt företag, så kan han sätta det i KK ni står där utan pengar och sådan låta han frugan starta ett byggföretag där han sedan kör racet och det finns inget ni kan göra något åt det...
Är ni 100% säkra på att det finns försäkring via Garbo eller Bostadsgaranti? Har ni tecknat den själva eller är det också via byggaren?
Trodde jag med, men tydligen så finns det andra erfarenheter...fsn skrev:
Sara71 skrev:Vi var i nästan samma situation som er för ett år sen. Den byggfirma vi anlitat gick dock i kk och det visade sig att vi inte kunde få ut ett öre från någon försäkring! Detta trots besiktningsprotokoll. Så mitt råd är att snarast möjligt skaffa juridisk hjälp och försöka få ersättning innan byggfirman går i kk för när väl det hänt (vilket verkar troligt om har sådan kvalitet på sitt arbete) så går andra fodringstagare såsom företag före privatpersoner...
Visst är det så, men vad hjälper det om personen inte äger något. Det kan ju vara så att det är frugan som äger allt i deras förhållande. Då står man ändå där, och även om personen skulle äga något så lär man knappast vara ensam om ha betalningskrav på personen så frågan är om man få se några pengar alls i vilket fall som helst...fsn skrev:
Ja det där ska man nog inte vara allt för säker på.fsn skrev:
Dessa "försäkringar" är ju utformade för att hindra varje möjlighet till ersättning. Så det är nog viktigt att uppfylla en hel massa formkrav för detta. Sen är det väl ohyggliga självrisker osv ...
Tråkig historia det där, men i första hand skall du vända dig till din loakala konsumentvägledare i din kommun där kan du få gratis hjälp med hur du kommer vidare.
Entreprenören skall enligt konsumenttjänstlagen få en möjlighet att åtgärda sina fel och birster.
Be Borohus om en tidsplan för åtgärd, där Ni tydligt ger försäljaren en respit för åtgärd. var tydlig med att ni annars anlitar en egen som entreprenör som Borohus får betala fakturan från. ( avvakta då ett svar på ert rekomenderade brev till Borohus, före ni anlitar någon).
Er motpart är Borohus och ingen annan om ni köpt huset nyckelfärdigt utan att ni anlitat någon egen entreprenör.
Entreprenören skall enligt konsumenttjänstlagen få en möjlighet att åtgärda sina fel och birster.
Be Borohus om en tidsplan för åtgärd, där Ni tydligt ger försäljaren en respit för åtgärd. var tydlig med att ni annars anlitar en egen som entreprenör som Borohus får betala fakturan från. ( avvakta då ett svar på ert rekomenderade brev till Borohus, före ni anlitar någon).
Er motpart är Borohus och ingen annan om ni köpt huset nyckelfärdigt utan att ni anlitat någon egen entreprenör.
Moderator
· Stockholm
· 52 335 inlägg
Nu tycker jag iofs att det framgår ganska tydligt av första inlägget att det handlar om en delad entrepenad.Krister17 skrev:Tråkig historia det där, men i första hand skall du vända dig till din loakala konsumentvägledare i din kommun där kan du få gratis hjälp med hur du kommer vidare.
Dvs. ren formellt har Borohus troligen inget ansvar för den dåliga byggaren.
Däremot så är det tydiligen en säljare som antingen är anställd v Borohus eller på annat sätt säljer deras hus med Borohus välsignelse. Iom. det så faller ett stort moraliskt ansvar på Borohus.
Om Borohus förmedlar byggare som gör sig skyldig till ren kriminalitet (eljobbet) så måste ju andra potentiella kunder fråga sig om det är ett husföretag man vill göra affär med.
OK Borohus har tydligen gett ett visst moraliskt stöd, men uppenbarligen inte så mycket som skulle behövas för att huset skall bli klart utan anmärkningar. För mig låter det som Borohus har (hittils) klarat sig lite väl enkelt ur den här knipan.
Lider med er, hoppas att det löser sig för er! Är väldigt nöjd med att vi byggt vårt hus själva, lejde bort resningen till ett bra snickarlag (Tony Söderströms bygg i Uppsala) i övrigt har allt varit på egen hand..skrämmande mycket arbetstimmar men bra har det blivit =)
Lycka till!
Lycka till!
Hej!hempularen skrev:Nu tycker jag iofs att det framgår ganska tydligt av första inlägget att det handlar om en delad entrepenad.
Dvs. ren formellt har Borohus troligen inget ansvar för den dåliga byggaren.
Däremot så är det tydiligen en säljare som antingen är anställd v Borohus eller på annat sätt säljer deras hus med Borohus välsignelse. Iom. det så faller ett stort moraliskt ansvar på Borohus.
Om Borohus förmedlar byggare som gör sig skyldig till ren kriminalitet (eljobbet) så måste ju andra potentiella kunder fråga sig om det är ett husföretag man vill göra affär med.
OK Borohus har tydligen gett ett visst moraliskt stöd, men uppenbarligen inte så mycket som skulle behövas för att huset skall bli klart utan anmärkningar. För mig låter det som Borohus har (hittils) klarat sig lite väl enkelt ur den här knipan.
Jag anser att Borohus centralt har varit väldigt bra och tackvare huvudkontoret visade återförsäljaren intresse för våra husproblem. Innan så fick vi inte mycket respons ifrån återförsäljaren,jag upplevde som om att han tyckte att vi var känsliga och petiga.
Jag har varit ganska arg på återförsäljaren eftersom jag tyckt att denna struntat i oss helt och hållet (tills efter jul då vi skickade bilderna till Borohus centralt).
Nu har vi fått ett mail där återförsäljaren kräver ett möte med oss alla då denna tråd kommit till hans kännedom och han är tydligen arg, men jag tänker inte låta mig skrämmas.
Jag står för det jag skrivit här och kommer det fram på mötet att återförsäljaren gjort sitt bästa för att lösa situationen och att han inte visste något om de saknade behörigheter ,så kommer jag att be honom om ursäkt.
Och för att vara rättvis måste jag säga att jag vet om en familj som tycker att återförsäljaren var helt underbar mot dem och de är helt nöjda med allt (De hade en annan byggare).
Tack för alla svar och råd jag fått!
Vi får se hur det går med detta, hoppas på att felen åtgärdas och att ingen ska få gå igenom detta.
Nja, man får inte registrera sidor i "ond-tro" som det heter.Siken skrev:
Den domän kommer att försvinna på begäran av vem som helst faktiskt ...
Det skulle jag inte heller göra,det känns rätt elakt även om jag tycker att han förtjänar det.tallmilan skrev:
Jag vill bara att felen i vårt hus ordnas och att byggaren tänker till nästa gång han bygger hus .