64 944 läst · 278 svar
65k läst
278 svar
Drömhuset har blivit rena rama mardrömmen! Snälla,vad kan vi mer göra?
Stå på er ordentligt nu, tycker också att felen ska rättas till MEN inte att byggaren ska bygga fler hus på det sätt han gjort hos er. Försäljaren måste också agera och ta sitt ansvar, det var ju på hans rekommendation ni tog entreprenaden. Hur har det gått med försäkringsbiten, går det att få klarhet i detta? Vore ju intressant om den s.k byggfelsförsäkringen nån gång löste ut för någon byggare i vårt avlånga land!
Kjell G
Kjell G
Vi har faktiskt inte kommit så långt med försäkringsbiten, det har varit en massa fram och tillbaka.Kjell_G skrev:Stå på er ordentligt nu, tycker också att felen ska rättas till MEN inte att byggaren ska bygga fler hus på det sätt han gjort hos er. Försäljaren måste också agera och ta sitt ansvar, det var ju på hans rekommendation ni tog entreprenaden. Hur har det gått med försäkringsbiten, går det att få klarhet i detta? Vore ju intressant om den s.k byggfelsförsäkringen nån gång löste ut för någon byggare i vårt avlånga land!
Kjell G
Vi får se hur det blir efter mötet, vill inte säga något mer eftersom återförsäljaren tycker att vi smutskastat honom i denna tråd.
Du har inte smutskastat din återförsäljare utan han har smutskastat sig själv p g a kortsiktigt tänkande. Min kommer också att tycka att jag smutskastar honom när jag publicerar namnet på byggföretaget som har ruinerat hela min familj men som man bäddar får man ligga q(;^pIsabel76 skrev:
Oj har det gått så långt med ert byggföretag? Usch vad jobbigt!openmind skrev:
Har ni anmält detta?
Visserligen tycker jag att återförsäljaren har viss skuld i det hela eftersom det var han som rekommenderade byggföretaget, MEN den som i slutändan har gjort alla dessa fel är byggaren och vi vet inte om kanske även återförsäljaren blev lurad av byggaren.
Vi har anmält företaget till ARN. Just nu väntar vi på svar från vår jurist, sedan kommer att publicera och offentliggöra allt :xIsabel76 skrev:
Läs om vår mardröm här:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/136707-ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.html
Har ni sett något liknande?
Redigerat:
openmind skrev:
Men oj!!!
Ni har nog det värre än hos oss!
Men får ni ingen kompensation för dessa fel?
Kan de åtgärdas överhuvudtaget?
Kompensation räcker inte utan byggföretaget måste göra om hela övervåningen! De kommer att bli tvungna att göra det eftersom dessa problem är extrema och är oacceptabla.Isabel76 skrev:
Som ni ser på bilderna har skarvar i bjälklag försvagats och säkerheten i huset påverkas direkt. Vi märker att det släpper mer och mer med varje dag som går.
Först var det cirka 1,3 cm. Nu har det sjunkit cirka 1,7 cm. I morgon försvinner hela min familj genom golvet kanske, eller q(;^p
I vårt hus ligger olika bärande innerväggar (ytterväggarna verkar stabila, det har vi testat) på olika nivåer som har skapat felaktiga lutningar och belastningar i bjälklagen. Företagets ”kompetenta arbete” har påverkat hela husets konstruktion (skarvar) negativt och har skapat problem med golvet på hela övervåningen. P g a samma anledning har vi fått även väggar och framkanter på bottenvåningen som lutar och skevar eftersom de belastas felaktigt (p g a sneda och lutande bjälklag).
Redigerat:
Det är den #%>$ återförsäljarens ansvar att sånt här inte ska inträffa! Man måste kvalitetssäkra alla efterföljande led. Jag blir så trött på stöddiga företag som behandlar sina kunder som skit. Dem ska jagas med blåslampa!! Tack för att denna typ av forum finns, så man kan sålla bort de oseriösa! Jag hoppas allt löser sig för er, ni har mina sympatier!Isabel76 skrev:
Medlem
· västmanlands län
· 7 inlägg
Hej Isabel!Isabel76 skrev:
Förjäkligt det ni råkat ut för!
Det är en intressant tråd det här, men hoppas för din skull att den kan ta slut snart.
Jag vill absolut inte spä på din oro, bara göra dig uppmärksam. Har byggaren kvar din nyckel? Se till att få tillbaka den sfsm. Vem vet vad han kan hitta på annars. Sälja den?:x Ni har väl larm? (Svara inte på det) Hoppas att ni fått tillbaka nyckeln och att allt löser sig för dig och din familj.
Mvh Daniel
Att husfirmor kan få fortsätta med detta skojjeri i sverige beror på att köparna är rättslösa och det vet husfirmorna.
Det finns inga seriösa husfirmor utan bara mer eller mindre skurkaktiga sådana.
Rent professionellt så skulle byggbranschen inte klara av en jämförelse med någon annan branch.
Att utan konsekvenser lura av hela svenska folket en massa pengar gick ju nästan asfaltskartellen.
Att lura sveriges alla hyresgäster att betala bedrägeriet kring enstegsmetoden gick ju..
Vi behöver en professionell motpart till mäklarskojare och byggare som ägnat sig åt dessa bedrägerier i stort ostraffat.
Går det så går det människorna breder ut sig se bara på programmet robbinsson där avskrapet gaddar ihop sig och manövrerar ut seriösa robbinsson tävlande.
Vi bygger med odugliga byggare på uppmaning av odugliga affärsidkande husmånglare..och våra barn hanteras av läkare från Astrid Lindgrens sjukhus näe vad jag skäms...
Det finns inga seriösa husfirmor utan bara mer eller mindre skurkaktiga sådana.
Rent professionellt så skulle byggbranschen inte klara av en jämförelse med någon annan branch.
Att utan konsekvenser lura av hela svenska folket en massa pengar gick ju nästan asfaltskartellen.
Att lura sveriges alla hyresgäster att betala bedrägeriet kring enstegsmetoden gick ju..
Vi behöver en professionell motpart till mäklarskojare och byggare som ägnat sig åt dessa bedrägerier i stort ostraffat.
Går det så går det människorna breder ut sig se bara på programmet robbinsson där avskrapet gaddar ihop sig och manövrerar ut seriösa robbinsson tävlande.
Vi bygger med odugliga byggare på uppmaning av odugliga affärsidkande husmånglare..och våra barn hanteras av läkare från Astrid Lindgrens sjukhus näe vad jag skäms...
Jag är förbryllad över att inte fler privatpersoner anlitar projektledare -dvs en professionell motpart - när man ska bygga hus. Jag är också förvånad att marknaden inte har uppstått i Sverige. Jag har i alla fall uppfattningen att det inte är speciellt vanligt. Känslan jag har är att det är betydligt vanligare i exempelvis Storbrittannien och Spanien. Möjligen beror det på att där kan man knappast skriva på ett avtal utan hjälp av en Solicitor eller Notarie?byggarätt skrev:
Hur som helst - och inte till någon hjälp för trådskaparen, tyvärr - så finns det så oerhört mycket som talar för att en privatperson som funderar på att bygga småhus bör anlita en projektledare och/eller en jurist, direkt i början av processen. Kostnaden på max 200 000:- (motsvarar väl 200-250 timmars arbete för en bra projektledare) är ju försumbar om du ska bygga för en total projektkostnad på kanske 3-5 MSEK.
Man vinner en hel del på detta bara genom "screening", det är jag övertygad om. Alltså att om hustillverkaren, mäklaren, entreprenörerna, KA, stadsbyggnadskontoret direkt märker att Herr & Fru X har med kompetens till bordet, så kommer de helt enkelt inte att våga köra det gamla vanliga lurendrejar-upplägget (och gör de det så hinner det synas innan åtaganden har ingåtts).
Som tidigare sagt, jag jobbar som byggherre dagligen och min fru jobbar som arkitekt. Vi skulle ändå inte ge oss på att bygga ett hus utan projektledare. Personligen skulle jag kunna göra det om jag var tjänstledig under tiden, men samtidigt som heltidsarbete - aldrig.
Jag förstår inte riktigt vad smutskastningen av återförsäljaren skulle ha bestått i? TS köper ett Borohus via deras återförsäljare som rekommenderar en totalentreprenör för hela bygget. Han säger sig dessutom kunna gå i god för byggaren och som en extra trygghet så berättar han att byggaren ska ansvara för alla Borohus i länet. Så här i efterhand så var det ett stort misstag av TS att lita på återförsäljarens rekommendation, vilket till och med säljaren själv också borde kunna hålla med om.Isabel76 skrev:
När det sedan började uppstå problem så var återförsäljaren inte särskilt pigg på att hjälpa till innan TS gick direkt till Borohus centralt som uppenbarligen fick återförsäljaren på andra tankar och började visa ett intresse för problemen. Knappast särskilt positivt för återförsäljaren som uppenbart visat ett ointresse för att ta något ansvar innan Borohus huvudkontor tog honom i örat.
Jag tycker att TS varit väldigt tydlig med att det är byggaren som orsakat alla problem. Att Borohus huvudkontor istället hjälp TS när problemen uppstod när återförsäljaren inte varit särskilt intresserad av att se sitt ansvar i hela soppan.
Personligen tycker jag att informationen som TS ger är saklig men jag har inga problem att förstå att återförsäljaren tycker tråden är minst sagt obekväm, men det har knappast med att TS på något orättfärdigt sätt smutskastat honom. Det som tråden snarare tydligt visar är hur det gick när TS litade på återförsäljarens rekommendationer och framförallt vilket intresse återförsäljaren visade upp när det uppstod problem. Två punkter som blivande husköpare troligen tycker är hyfsat viktiga faktorer när de väljer vem eller vilka de vill köpa sitt hus av.
Hoppas återförsäljaren snart inser att det är mot byggaren han ska rikta sin ilska och inte bli sur på TS för att de berättat vad de varit med om. Precis som Borohus huvudkontor tidigt insett så ligger det minst lika mycket i hans intresse att se till att det hela löser sig och att TS blir nöjd.
Till skillnad från TS återförsäljare så var Borohus säljare i dalarna (som också var vår totalentreprenör) glad över att vi skrev om våra problem med honom på byggahus. I ett mail tackar han oss och berättar att försäljningen ökat när folk läst om våra problem, så uttrycket ”all reklam är bra reklam” kanske stämmer ändå och då borde TS återförsäljare snarare vara glad istället.
Det kommer den inte alls, i Sverige gäller "först till kvarn" när det handlar om domäner, dock får man naturligtvis inte begå varumärkesintrång, men om någon vill tvinga till sig en domän som innehåller ett varumärke så måste varumärkesägaren begära en Tvistlösning (ATF) via IIS.se, kostnaden ligger på mellan 8,000-20,000kr beroende om det är en privatperson eller företag, samt hur många personer som skall avgöra tvisten, om man vinner återbetalas hälften.tallmilan skrev:
Men man måste ju inte registera deras namn som domän för att sprida information, om man länkar ord och sätter rubriker på sidan och sedan länkar till sidan med en relevant länk text så hittar Google den och den kommer att hamna i sökindex.
/Marcus
Redigerat:
Utanför trådens ämne =stickspår ala hämd, MEN Marcus har ju helt rätt - du kan/får registrera precis vilket ledigt domännamn som helst!
Liksom du får lägga upp vilket email-namn som helst hos telia, tele2, telenor mm - om de är lediga. Och om du vet hur, kan du skicka mail med valfritt avsändarnamn utan att äga kontot!
Anser nån att det är varumärkesintrång blir det process - men det var ju nåt annat, här gällde det personnamn. Vad jag vet är de inte intrångsskyddade?? Kalle Svensson ®
Tror ändå att information på detta forum når avsedda, i avskräckande syfte, bättre.
Liksom du får lägga upp vilket email-namn som helst hos telia, tele2, telenor mm - om de är lediga. Och om du vet hur, kan du skicka mail med valfritt avsändarnamn utan att äga kontot!
Anser nån att det är varumärkesintrång blir det process - men det var ju nåt annat, här gällde det personnamn. Vad jag vet är de inte intrångsskyddade?? Kalle Svensson ®
Tror ändå att information på detta forum når avsedda, i avskräckande syfte, bättre.
Och hur kvalitetssäkrar du Projektledaren?frjo7205 skrev:Jag är förbryllad över att inte fler privatpersoner anlitar projektledare -dvs en professionell motpart - när man ska bygga hus. Jag är också förvånad att marknaden inte har uppstått i Sverige. Jag har i alla fall uppfattningen att det inte är speciellt vanligt. Känslan jag har är att det är betydligt vanligare i exempelvis Storbrittannien och Spanien. Möjligen beror det på att där kan man knappast skriva på ett avtal utan hjälp av en Solicitor eller Notarie?
Hur som helst - och inte till någon hjälp för trådskaparen, tyvärr - så finns det så oerhört mycket som talar för att en privatperson som funderar på att bygga småhus bör anlita en projektledare och/eller en jurist, direkt i början av processen. Kostnaden på max 200 000:- (motsvarar väl 200-250 timmars arbete för en bra projektledare) är ju försumbar om du ska bygga för en total projektkostnad på kanske 3-5 MSEK.
Man vinner en hel del på detta bara genom "screening", det är jag övertygad om. Alltså att om hustillverkaren, mäklaren, entreprenörerna, KA, stadsbyggnadskontoret direkt märker att Herr & Fru X har med kompetens till bordet, så kommer de helt enkelt inte att våga köra det gamla vanliga lurendrejar-upplägget (och gör de det så hinner det synas innan åtaganden har ingåtts).
Som tidigare sagt, jag jobbar som byggherre dagligen och min fru jobbar som arkitekt. Vi skulle ändå inte ge oss på att bygga ett hus utan projektledare. Personligen skulle jag kunna göra det om jag var tjänstledig under tiden, men samtidigt som heltidsarbete - aldrig.
Grannen har varit PL hos ericsson men nyss gått i pension och när vi diskuterade vilka erfarenheter vi fått med oss genom åren/hur vårt yrkesliv påverkat oss, fick jag svaret:
"Påverkat? det har inte påverkat mig, Jag har fattat beslut":wow:
(han är numera vald till ordförande i min samfällighet så att katastrofen fortsätter här är inte så konstig...)
Kan även vara en liten delförklaring till ericssons problem - svårigheten att hitta kompetent personal.
Så hur hitta en bra proj.ledare?? - vilket givetvis skulle göra att folk slapp mycket idioti som vi får höra om här.