24 008 läst · 57 svar
24k läst
57 svar
Projekt: Bygger ett spa
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Skåpet till mitt spa börjar ta form. Här testar jag att styra frekvensomvandlarna till pumpmotorerna med domoticz
https://www.youtube.com/watch?v=bMu0dZXTGzA
https://www.youtube.com/watch?v=bMu0dZXTGzA
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Kina grejor. Måste tyvärr beställa nya när jag i dag insåg att jag hade köpt 230v motorer och 380v omtiktare. Men är huvudet dumt får plånboken lida
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Jag har inte beställt dom nya frekvensomvandlana men jag återkommer md länk då. Styr dom gör jag med 0-10v qubino.
Har lite tid nu men helt klart ska vi hjälpas åt att bygga roliga saker
Har lite tid nu men helt klart ska vi hjälpas åt att bygga roliga saker
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Svårare än vad jag trodde att hitta frekvensomvandlare med en fas ut. Men det börjar gå vägen. Få se vad dom svarar i natt.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Så här ser det ut på och i värmepumpen. Denna värmer både bad , hus och garaget. Tur man valde en stor pump när den monterades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Har du så stora pumpar måste ju dom vara 3 fas pumpar. Och då finns det en uppsjö av dom i Kina till rimligt pris. Köpte ju fel första gången och det var 1.5kW 3 fas och dessa kostade endast 1000kr st med frakt till Sverige. Dessa har jag provat mot 0-10v och det fungerade bra.jbr skrev:
Nu i dag betalade jag för dom nya 1 fas 230v ut och dessa kostade ca 1500kr st med frakt. En motsvarande i Sverige med hygglig rabatt kostade ca 4500kr. Dock tycker jag nog det är rimligt det med men budgeten är långt övertrasserad och pengarna slut .
Köpte från denna sida http://www.encvfd.com
Men han var inte så intresserad av att sälja 2 men jag tyckte att det kunde bli början till fler affärer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det vore så väl...Tomas Andersson skrev:
Så vitt jag vet existerar det tyvärr endast enfaspumpar i spavärlden och det beror väl på att den, i dessa sammanhang, lilla europeiska marknaden inte är tillräckligt intressant för att gå ifrån det konceptet.
Detsamma gäller värmare. Det finns förvisso trefasvärmare om man vill retromodda eller bygga eget men alla nordamerikanska bad levereras med enfasvärmare.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Men om du har 4kW pump då måste väl bara den ha typ 20A säkring men såg att den jag beställde fanns i 3.7kw jobbigtjbr skrev:Om det vore så väl...
Så vitt jag vet existerar det tyvärr endast enfaspumpar i spavärlden och det beror väl på att den, i dessa sammanhang, lilla europeiska marknaden inte är tillräckligt intressant för att gå ifrån det konceptet.
Detsamma gäller värmare. Det finns förvisso trefasvärmare om man vill retromodda eller bygga eget men alla nordamerikanska bad levereras med enfasvärmare.