11 704 läst · 65 svar
12k läst
65 svar
Tradera [frågor relaterade till budgivning etc/mod]
Sida 1 av 5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna tråd är utbruten härifrån (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-foer-misstaenkta-annonser.html). /Daniel_n, moderator
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Får verkligen hoppas att fire68 blir avstängd, verkar totalt oseröst att ha auktion och sen sätta i system att bryta mot reglerna genom att vägra sälja, dessutom verkar han inte ens fatta att det är fel...
Denna tråd är utbruten härifrån (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-foer-misstaenkta-annonser.html). /Daniel_n, moderator
Får verkligen hoppas att fire68 blir avstängd, verkar totalt oseröst att ha auktion och sen sätta i system att bryta mot reglerna genom att vägra sälja, dessutom verkar han inte ens fatta att det är fel...
Redigerat av moderator:
Hur ofta väljer man reservationspris eller lägsta budnivå? Det är större chans att det blir högre slutpris om man låter auktionen börja på noll.
Men ärligt, om jag skulle auktionera ut t.ex. Kapex och det slutade på 31 kr skulle jag inte skicka iväg sågen bara för att slippa få negativt omdöme hehe. Jag menar, vi vet ju inte under vilka omständigheter det skedde, men nog luktar det oseriös säljare.
Men ärligt, om jag skulle auktionera ut t.ex. Kapex och det slutade på 31 kr skulle jag inte skicka iväg sågen bara för att slippa få negativt omdöme hehe. Jag menar, vi vet ju inte under vilka omständigheter det skedde, men nog luktar det oseriös säljare.
Men kan du inte tänka dig att sälja den för 31 kr (förståeligt) så bör du ju inte heller har ett utropspris under 31kr?End skrev:Hur ofta väljer man reservationspris eller lägsta budnivå? Det är större chans att det blir högre slutpris om man låter auktionen börja på noll.
...och så vill du givetvis bli bemött on du själv vinner något och ser fram
emot det bara för att bli lurad av någon med usel moral??
Det handlar inte om att "slippa få negativt omdöme hehe" :@
Det handlar om att följa regelsystemet så att ALLA kan känna sig någorlunda trygga med att göra affärer...
Det handlar om att följa regelsystemet så att ALLA kan känna sig någorlunda trygga med att göra affärer...
End skrev:Hur ofta väljer man reservationspris eller lägsta budnivå? Det är större chans att det blir högre slutpris om man låter auktionen börja på noll.
När jag säljer maskiner och andra dyrare prylar på Tradera väljer jag att lägga ut varan till det lägsta pris jag kan tänka mig att sälja varan för. Det tycker jag är ett bra sätt att vara ärlig mot eventuella köpare. Ett reservationspris tycker jag inte är lika tydligt även om det fyller samma funktion.
Ett sätt att "lösa" det på är att bjuda via bulvan (ngn kompis) mycket högre.End skrev:Hur ofta väljer man reservationspris eller lägsta budnivå? Det är större chans att det blir högre slutpris om man låter auktionen börja på noll.
Daniel_N skrev:
Och hakar ingen på så blir man inte av med saken till oskäligt lågt pris (oskälig enligt egen uppfattning). Som bonus ger man och får man givetvis toppomdömen (om en affär som i verkligheten inte ens blev av).
Så här görs det i stor utsträckning på tradera, så det är inget jag kommit på.
Gör oftast som phl, men lägger jag ut en sprillans maskin för en spänn utrop och den går för 14 spänn så svär jag tyst i en halvtimme (har två ungar), tar en promenad och sparkar på några träd, och så skickar jag skiten (gråtande) och tackar för affären. Det är jag som tagit risken, och det är inte köparens fel. Inga bulvanbud eller vägran efteråt för min del. Kalla mig obstinat om ni vill men sån är jag.
Och får betala för auktionen, men det kanske väger upp att slippa skicka nåt för 'billigt'Mikael_L skrev:Ett sätt att "lösa" det på är att bjuda via bulvan (ngn kompis) mycket högre.
Och hakar ingen på så blir man inte av med saken till oskäligt lågt pris (oskälig enligt egen uppfattning). Som bonus ger man och får man givetvis toppomdömen (om en affär som i verkligheten inte ens blev av).
Så här görs det i stor utsträckning på tradera, så det är inget jag kommit på.
Heder åt dig! d^_^b
Det är sådana säljare som man som köpare vill handla med!
Bulvanbud är ju inte tillåtet - men iaf bättre än att vägra sälja till slutbudet.
Tycker dock att man som säljare ska sätta ett startbus som man kan leva med att sälja för - även om man givetvis hoppas på betydligt mer.
Det är sådana säljare som man som köpare vill handla med!
Bulvanbud är ju inte tillåtet - men iaf bättre än att vägra sälja till slutbudet.
Tycker dock att man som säljare ska sätta ett startbus som man kan leva med att sälja för - även om man givetvis hoppas på betydligt mer.
Danne78 skrev:Gör oftast som phl, men lägger jag ut en sprillans maskin för en spänn utrop och den går för 14 spänn så svär jag tyst i en halvtimme (har två ungar), tar en promenad och sparkar på några träd, och så skickar jag skiten (gråtande) och tackar för affären. Det är jag som tagit risken, och det är inte köparens fel. Inga bulvanbud eller vägran efteråt för min del. Kalla mig obstinat om ni vill men sån är jag.
Humulus skrev:...och så vill du givetvis bli bemött on du själv vinner något och ser fram
Det är fortfarande en definitionsfråga, mitt exempel på Kapex var visserligen grovt men tanken var att markera. Jag tror inte någon med vett i skallen är beredd att bli av med Kapex för 31 kr oavsett regelsystem. Jag försökte bara se saken ur en annan vinkel, säljaren kan ha fått skambud och då förstår jag honom om han vägrar sälja. Men personligen tror jag inte att det gick till så här i hans fall men i och med att auktionerna är så gamla så kan vi inte se vad det var och vad priset slutade så det är lite godtyckligt att hoppa på honom. Du pratar om trygghet, ponera att du vinner Kapex för 31 kr, vad säger ditt samvete? Tycker du fortfarande att du har rätt att få sågen för 31 kr och åberopa trygg handel?
Om du annonserar ut någonting så har du föraningar om vad slutpriset kan hamna på. De allra flesta väljer utropspris från 1 kr för det brukar inte sluta med skambud på Tradera, men det kan hända i sällsynta fall och då är det lätt att vara efterklok och säga att man borde lägga skäligt utropspris. Skiljer det sig 20-30% eller till och med 40% lägre än andra motsvarande objekt så får man gilla läget. Men blir det riktigt skambud ser jag ingen mening med att genomföra affären oavsett Traderas regler.Daniel_N skrev: