13 639 läst · 9 svar
14k läst
9 svar
kostnad be jurist upprätta köpekontrakt?
Håller på att köpa ett hus privat.
Vad är rimligt pris / eller vad brukar en advodat/jurist ta för att upprätta köpekontrakt och köpebrev?
Säljaren och vi (köpare) träffades i ca 30min hos en sådan och juristen förde lite anteckningar typ våra namn personnummer, tillträdesdag, köpesumma, handpenning osv. Han har mailatde oss ssedan en förhandskopia som vi inte hade några synpunkter på och sen har vi fått hemskickat kontrakt i 2ex som vi och säljaren ska skriva på ihop med egna vittnen. Antar att han bara fyller i uppgifterna i ett standardkontrak?
Juristen gjorde också en sökning när vi var där för att se vilka pantbrev o servitut som belastade fastigheten.
Vad är ett rimligt pris för detta?
..och ja, jag vet att man kan ladda ner kontrakt och köpebrev gratis på nätet men nu ville säljaren ha det "riktigt" gjort och det är även han som betalar..
Vad är rimligt pris / eller vad brukar en advodat/jurist ta för att upprätta köpekontrakt och köpebrev?
Säljaren och vi (köpare) träffades i ca 30min hos en sådan och juristen förde lite anteckningar typ våra namn personnummer, tillträdesdag, köpesumma, handpenning osv. Han har mailatde oss ssedan en förhandskopia som vi inte hade några synpunkter på och sen har vi fått hemskickat kontrakt i 2ex som vi och säljaren ska skriva på ihop med egna vittnen. Antar att han bara fyller i uppgifterna i ett standardkontrak?
Juristen gjorde också en sökning när vi var där för att se vilka pantbrev o servitut som belastade fastigheten.
Vad är ett rimligt pris för detta?
..och ja, jag vet att man kan ladda ner kontrakt och köpebrev gratis på nätet men nu ville säljaren ha det "riktigt" gjort och det är även han som betalar..
Nu är jag helt okunnig i ämnet, men tycker om att gissa.
Jag gissar att det tar honom max 2-4 timmar (max 4 alltså
). Vad tar en advokat i timmen? 1000-2500 kr?
Om vi antar att det inte är Peter Althin ni har anlitat och han inte är en klåpare, så 3-4 tusen kanske?
Jag gissar att det tar honom max 2-4 timmar (max 4 alltså
Om vi antar att det inte är Peter Althin ni har anlitat och han inte är en klåpare, så 3-4 tusen kanske?
Kolla på denna länken. Byggahus-forumets jurister granskar köpeavtalet för en mkt rimlig penning.
https://www.byggahus.se/juridik
https://www.byggahus.se/juridik
Vi skötte annonsering och visningar själva, och tog hjälp med avtalsskrivningen. En stor mäklare ville ha 10´ för den tjänsten, Swedbanks jurist 7500 och till slut valde vi en mäklare som ville ha 5000.
Totalt kostade det oss 5100 kr att sälja huset. Känns ok.
Totalt kostade det oss 5100 kr att sälja huset. Känns ok.
Satt med mäklaren och köparen max en timma. Avtalet togs fram under mötet. Tillkommer gör nog lite arbete med att föra pengarna hit och dit och lösa in ev lån mm. Men 6 tim lät saftigt, eller slött. 
Tror vi betalde 500 i avgifter till bankmannen. Kanske att säljaren också betalade 500 med. Ja, för köpekontraktet.
Jag retar mig kraftigt på att det flesta (alla?) som säljer saker och tjänster med lätthet kan dra av hälften på priset bara man knorrar lite!
suck
Jag retar mig kraftigt på att det flesta (alla?) som säljer saker och tjänster med lätthet kan dra av hälften på priset bara man knorrar lite!
Här var det inte fråga om att föra några pengar mellan konton ens. Bara upprätta köpekontrakt och köpebrev, skicka ut en förhandskopia där alla direkt samtyckte och sen skicka ut utskrift på "lite finare papper".cederbusch skrev:
Signeringar, bevittningar och pengaöverföringar sköter vi själva efter att vi fått hem det fina kontraktet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimlig kostnad installation bergvärme samt frånluftsvärmepump nybygge
Värmepumpar -
Dubbelgarage. Kostnad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är rimlig kostnad för betongsågning i bjälklag
Utbyggnad och tillbyggnad -
Beräkning av driftkostnad för villa
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.