117 673 läst · 588 svar
118k läst
588 svar
KarlsonHus - erfarenheter?
Sida 1 av 40
Medlem
· Norrbotten
· 1 inlägg
Hej,
undrar om det är någon som har erfarenhet av KarlsonHus? Vore kul att veta mer om dem och hur det fungerar?
Tacksam för svar
undrar om det är någon som har erfarenhet av KarlsonHus? Vore kul att veta mer om dem och hur det fungerar?
Tacksam för svar
Hej,
Vi har viss erfarenhet. Har kommit så långt att vi strax ska skicka iväg fabriksbeställningen efter det att vi skrivit kontrakt med en generalentreprenör. Kommer veta mer om drygt 1 år då vi förhoppningsvis har ett nytt hus.
Vi har viss erfarenhet. Har kommit så långt att vi strax ska skicka iväg fabriksbeställningen efter det att vi skrivit kontrakt med en generalentreprenör. Kommer veta mer om drygt 1 år då vi förhoppningsvis har ett nytt hus.
Jag skulle direkt avråda dig från Karlsonhus. Man lever mycket på gamla meriter och verkar ha svårt att sköta sina leveranser. Värt att veta är att Karlsonhus är en ren administrativ organisation med en handfull medarbetare, i princip allt upphandlas externt, allt från försäljning, teknisk kompetens till produktion.
Låt dig inspireras och hämta idéer från deras hus (som är otroligt fina), men välj en annan leverantör eller överväg att bygga lösvirke.
Låt dig inspireras och hämta idéer från deras hus (som är otroligt fina), men välj en annan leverantör eller överväg att bygga lösvirke.
Leveransskötsamheten vet jag inget om egentligen, men har inte hört något negativt förrän nu. Det stämmer att säljare, arkitekt, VVS-konsult och husfabrik som vi kommit i kontakt med/hört något om är fristående. Teknisk kompetens finns även internt.
Jag kan jämföra KarlsonHus med Trivselhus som vi inledde ett samarbete med. TH har egen husdesigner och det funkade mycket bra att ta fram ett hus med denne. Stor tillgänglighet även om vi inte skrivit kontrakt. I KH går allt via säljaren och det sparas in på arkitekttjänsten - även om man skrivit kontrakt och gått med på att betala 30 000 för ritandet om man inte skulle gå vidare med KH.
När det gäller säljarna har KH visat sig vara mycket bättre. THs säljare var svår att få svar av. KHs säljare har svarat på det mesta mellan himmel och jord - även på kvällar och helger (via mejl). Med TH gick det inte att göra de ändringar vi ville samt få pris på dem. Med KH har allt varit möjligt. THs tekniska kompetens är intern men var dryg att ha att göra med. På KH har jag varit i kontakt med extern kompetens som varit bra och intern kompetens via säljaren som varit bra.
Vi valde att hoppa av samarbetet med TH. Huset från KH ska levereras i oktober.
Personligen tycker jag att Ekomer-konceptet är mycket intressant och KHusen är ofta väldigt fina. Detsamma gäller THusen.
Jag kan jämföra KarlsonHus med Trivselhus som vi inledde ett samarbete med. TH har egen husdesigner och det funkade mycket bra att ta fram ett hus med denne. Stor tillgänglighet även om vi inte skrivit kontrakt. I KH går allt via säljaren och det sparas in på arkitekttjänsten - även om man skrivit kontrakt och gått med på att betala 30 000 för ritandet om man inte skulle gå vidare med KH.
När det gäller säljarna har KH visat sig vara mycket bättre. THs säljare var svår att få svar av. KHs säljare har svarat på det mesta mellan himmel och jord - även på kvällar och helger (via mejl). Med TH gick det inte att göra de ändringar vi ville samt få pris på dem. Med KH har allt varit möjligt. THs tekniska kompetens är intern men var dryg att ha att göra med. På KH har jag varit i kontakt med extern kompetens som varit bra och intern kompetens via säljaren som varit bra.
Vi valde att hoppa av samarbetet med TH. Huset från KH ska levereras i oktober.
Personligen tycker jag att Ekomer-konceptet är mycket intressant och KHusen är ofta väldigt fina. Detsamma gäller THusen.
Tyvärr har du fått rätt i mycket. Saker och ting gick relativt bra fram till Tolon. Därefter har det blivit problem. KarlsonHus har ett avtal med MM-hus i Vimmerby (MaterialMännen) som ska tillverka vårt hus. Vi har förskottsbetalat en stor del (hela stomleveransen) och KarlsonHus har förskottsbetalat en stor del till MM-hus. MM-hus använder vårt hus som är kraftigt försenat för att pressa KarlsonHus på pengar och sedan igår även oss. MaterialMännens advokat sa efter att ha tryckt på att vi verkligen sitter i skiten (eftersom vi rivit vårt hus, gjutit en platta och har en väntande arg byggare) att om vi vill se vårt hus inom överskådlig framtid måste vi göra en deal med dem, dvs. betala för något vi redan betalat för. Detta inlägg är en del av vår exponering av MM-hus, MaterialMännen och deras utpressningsmetoder.magnord skrev:Jag skulle direkt avråda dig från Karlsonhus. Man lever mycket på gamla meriter och verkar ha svårt att sköta sina leveranser. Värt att veta är att Karlsonhus är en ren administrativ organisation med en handfull medarbetare, i princip allt upphandlas externt, allt från försäljning, teknisk kompetens till produktion.
Redigerat:
Det här var ju det värsta jag läst här!!!Heureka skrev:Tyvärr har du fått rätt i mycket. Saker och ting gick relativt bra fram till Tolon. Därefter har det blivit problem. KarlsonHus har ett avtal med MM-hus i Vimmerby (MaterialMännen) som ska tillverka vårt hus. Vi har förskottsbetalat en stor del (hela stomleveransen) och KarlsonHus har förskottsbetalat en stor del till MM-hus. MM-hus använder vårt hus som är kraftigt försenat för att pressa KarlsonHus på pengar och sedan igår även oss. MaterialMännens advokat sa efter att ha tryckt på att vi verkligen sitter i skiten (eftersom vi rivit vårt hus, gjutit en platta och har en väntande arg byggare) att om vi vill se vårt hus inom överskådlig framtid måste vi göra en deal med dem, dvs. betala för något vi redan betalat för. Detta inlägg är en del av vår exponering av MM-hus, MaterialMännen och deras utpressningsmetoder.
Har ni skaffat en entreprenadjurist? Det borde ni göra och det fort som bara den!
Hej Isabel,
Vi har så långt varit i kontakt med jurist via Villaägarnas som säger att vi har mycket starka kort. Vi kan visa vår förskottsbetalning, KarlsonHus förskottsbetalning och avtalet KarlsonHus och MM-hus emellan. Min erfarenhet av jurister så långt är inte god. Jag har bara stött på advokater som har utnyttjat rättstvister för egen vinning. De har dragit ut på allt för att tömma kassan och sedan föreslagit en meningslös förlikning som klienten förlorar på. Anyway, jag lär snart veta om en jurist behövs. Fram tills dess tänker jag använda media.
Jag tackar för din hjälp och du kan mycket väl ha rätt.
Vi har så långt varit i kontakt med jurist via Villaägarnas som säger att vi har mycket starka kort. Vi kan visa vår förskottsbetalning, KarlsonHus förskottsbetalning och avtalet KarlsonHus och MM-hus emellan. Min erfarenhet av jurister så långt är inte god. Jag har bara stött på advokater som har utnyttjat rättstvister för egen vinning. De har dragit ut på allt för att tömma kassan och sedan föreslagit en meningslös förlikning som klienten förlorar på. Anyway, jag lär snart veta om en jurist behövs. Fram tills dess tänker jag använda media.
Jag tackar för din hjälp och du kan mycket väl ha rätt.
Det kommer sig av att vi har handlat i god tro, vilket visat sig vara mycket dumt. Vi kunde inte ordna en bankspärr via vår bank och även vår bankrådgivare tyckte att en förskottsbetalning var en bra lösning.
KarlsonHus har i våra ögon gjort fel som tagit emot en förskottsbetalning när de har dålig ekonomi. De har också gjort fel som förskottsbetalat MM-hus utan säkerhet. Avtalet KarlsonHus och MM-hus emellan har vi en kopia på så vi vet att MM-hus förpliktigat sig till att tillverka KarlsonHus hus även om KarlsonHus har skulder för att vinsterna ska skuldsanera KarlsonHus, vilket MM-hus tjänar på i längden då de båda företagen startat ett gemensamt bolag. MM-hus skulle kunna tillverka klart stommen och leverera den för att deras konflikt med KarlsonHus inte ska drabba en kund, men använder den för att t.o.m. pressa oss på pengar. Det finns fel och fel i det här sammanhanget. MM-hus har lovat oss vårt hus och sedan gått över till utpressning.
KarlsonHus har i våra ögon gjort fel som tagit emot en förskottsbetalning när de har dålig ekonomi. De har också gjort fel som förskottsbetalat MM-hus utan säkerhet. Avtalet KarlsonHus och MM-hus emellan har vi en kopia på så vi vet att MM-hus förpliktigat sig till att tillverka KarlsonHus hus även om KarlsonHus har skulder för att vinsterna ska skuldsanera KarlsonHus, vilket MM-hus tjänar på i längden då de båda företagen startat ett gemensamt bolag. MM-hus skulle kunna tillverka klart stommen och leverera den för att deras konflikt med KarlsonHus inte ska drabba en kund, men använder den för att t.o.m. pressa oss på pengar. Det finns fel och fel i det här sammanhanget. MM-hus har lovat oss vårt hus och sedan gått över till utpressning.
Vi kommer att välta båda företagen om så krävs. Vår uppfattning är dock den att KarlsonHus har varit släpphänta och negliganta men samtidigt gett oss en rimlig förklaring och svarat på frågor. MM-hus VD spottar oss i stället i ansiktet genom att ignorera vår önskan att höra hans (sammanhängande) förklaring. Han har under processens gång ibland sagt att MM-hus bara är en fabrik som tillverkar om de får betalt och ibland att han släcker bränder åt KarlsonHus genom att skuldsanera. Han har ändrat version beroende på läget.