Hej!

Vi har idag ett nybyggt hus (1 år gammalt) med krypgrund, och i hallen ligger det ekparkett 15mm. Nu har vi tänkt dra igång ett projekt där vi lägger elektrisk golvvärme och klinkers. Jag är ganska händig av mig, har kaklat innan och snickrat ganska mycket, och har ett förflutet som elektriker i industrin.

Frågorna är som följer, jag har läst en hel del på olika forum och bygganvisningar...

Har tänkt använda denna produkt för just golvvärmen
http://www.smarthem.se/2787/p/elektrisk-golvvarme/varmematta-t2-quicknet-90-for-klinkergolv/

1) Då vi har golvspån under, så verkar det räcka att man primar golvspånet, och därefter lägger golvvärmemattan. Korrekt? Hur fogar man samman olika mattor när man lägger en ny rad? Eller måste golvmattan passa perfekt?

2) När man lagt golvvärmemattan verkar det som om man enligt instruktion kan lägga fix direkt på den, och sedan klinkers på den. Vad är det för vits att hälla på flytspackel? I instruktionen för golvvärmen visar de två bilder, en där man först häller på spackel, en där man fixar direkt. Vad är det för skillnad?

3) Därefter på med klinkers.

4) När allt torkat efter nån vecka kan man börja försiktigt med golvvärmen.

Har jag uppfattat ovanstående korrekt?

Tack på förhand
S

Redigerat:
1. Japp, inget gips. Kör ett armeringsnät typ putsnät och fiberarmerat spackel.
2. Jag kör alltid färdig kabel som man spacklar in direkt i flytspacklet.
3. Ja, se till att du får full täckning av fix under plattan.
4. 3-4 veckor brukar det va innan man slår på värmen.
Köp kvalitet då det är ganska mycket jobb att byta om det blir nåt fel.

Njaa... kolla instruktionerna för golvvämemattan. den vill ofta ha typ 10mm spackel (av rätt typ) på sig. Det handlar om risken för värmesprickor, Vissa fabrikat är godkända att lägga direkt på spånskivan, och spackla på.

Om vi gissar att reglarna under spånskivan ligger på cc 600, så behöver du ha ett spackelskikt på typ 15mm (varierar lite mellan fabrikat) för att få rätt böjstyvhet på golvet. Det listas som krav för våtrum, men eftersom det handlar om risken för att klinkers skall lossna eller spricka så bör man följa stabilitetskreavet även i andra utrymmen

Armering och flytspackel är det rätta på golvspån om du ska lägga klinker och vill att det håller till 100%.

Jag hade dock hellre valt att lägga lös kabel också då det oftast är smidigare.
Den fäster du enkelt med buntband i armeringen som du häftat i golvspånet med häftpistol.

http://www.evbutiken.se/el/varme/golvvarme-varmekabel/acollection-c-933-7.aspx

Moment:

1. Prima golvspånet
2. Fäst armeringsnätet
3. Fäst värmeslingan i nätet
4. Flytspackla
5. Prima
6. Lägg klinker
7. Foga

Klart :)

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag kollade på en video när en installatör lägger den typ av golvvärme vi ska ha, och enligt denne så får man välja om man ska flytspackla golvvärmen eller om man fixar direkt. Det jag spontant kan tänka på är att det kanske blir svårt att få ytan jämn om man fixar direkt... golvvärmemattan är ju inte direkt jämn så det krävs nog en ganska säker hand för att smeta ut fixet jämnt och fint.

http://www.youtube.com/watch?v=gElMsA4nhag&feature=relmfu

Tack/S

steve5432 skrev:
Tack för era svar!

Jag kollade på en video när en installatör lägger den typ av golvvärme vi ska ha, och enligt denne så får man välja om man ska flytspackla golvvärmen eller om man fixar direkt. Det jag spontant kan tänka på är att det kanske blir svårt att få ytan jämn om man fixar direkt... golvvärmemattan är ju inte direkt jämn så det krävs nog en ganska säker hand för att smeta ut fixet jämnt och fint.

[länk]

Tack/S
Som sagt... Armering och flytspackel är det rätta på golvspån...

Lyssnar du i 16e sekunden så nämner han ordet betonggolv... och du pratar om trägolv... ;)

Sen skriver du... "den typ av golvvärme vi ska ha"...

Som sagt.... fundera nu på om det är så smart egentligen och om det inte är smartare att kolla in det där med lös kabel som vi tipsar dig om i detta fallet... ;)

När du ska lägga klinker på träbjälklag så SKA du armera och flytspackla...
Sätter du armering på golvspånet så är den golvvärmen du pratar om inte speciellt enkel att lägga ut då den inte får fäste på armeringen vilket gör att när du sen flytspacklar så flyter den upp och allting bli bara skit och du får göra om allting från början...

Den golvvärmen kanske fungerar bra på betonggolv än om jag även där hade flytspacklat, men då behövs ingen armering som är i vägen...
Dock undrar jag hur lätt det är att lägga fix direkt på slingan och plattor på det för hur blir det vid givarkabeln som är betydligt tjockare än värmekablarna... ;)

Hej!

Okej jag kollade inte så noga på vilket underlag han använde, jag förutsatte nog att om man primar golvspån så blir det som en betongplatta... så därför brydde jag mig inte om det :) Viktigast är ju att det är ett dött material... annars släpper det nog.

Dum fråga, men varför måste jag prima en gång till efter att jag har flytspacklat? Kollade lite igen på när Timell (vet att han inte står högt i kurs här inne) lade värmegolv och då fixade han direkt på flytspacklet...

En sak jag tänkt på... vi har ett element i hallen med genomföring i golvet där vi kommer klinka. Vi ska inte ta bort elementet, så hur gör man smidigast med klinkersen där vid de två rören? Jag tänkte ta en klinkers, borra två hål i den med betongborr dör rören och sen med knäckverktyget knäcka den på mitten vid hålen, så jag lägger en bit från varje håll. Är det rätt? Notera att jag är en amatör så vill gärna göra det enklaste....
Vänligen

Alla gör vi som vi vill... ;)

Jag försöker bara vara hjälpsam och berätta hur man bör göra om man ska utföra ett fackmässigt arbete som ska hålla ordentligt och då är det de momenten jag drog upp som man ska följa... :)

Sen hur alla dessa Timell och liknande människor gör det uttalar jag mig inte om för jag anser att de gör totalt fel i många situationer, men naturligtvis rätt i vissa fall...

Jag skrev följande i en gammal tråd för längesedan om just detta fast då utan golvvärme...

Paul-Staffanstorp skrev:
Klippen jag syftade på var förresten från denna sidan...
[länk]
Direktlänk till del 1...
[länk]
Direktlänk till del 2...
[länk]

Men som sagt... golvgips ska det vara så man är på säkra sidan med att det ska hålla.
...och det ska limmas och inte skruvas som Timell anser. ;)
Upptäckte dock tyvärr att de nu ändrat sina länkar så de inte funkar längre, men jag hittade deras skriftliga förklaring vilken alltså är TOTALT felaktig när det gäller att lägga klinker på träbjälklag.

http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/lagg-klinkers-i-koket-4fc37fd904bf72228b0061d1

Primer är bara till för att förbättre vidhäftningen av de olika materialen och jag primar hellre en gång för mycket än för lite då det tar så lite tid i anspråk.
Lägger man klinker inom 24h på flytspacklet så ska man i normalfallet inte behöva prima men som sagt gör jag det ändå för jag vill ha 100% vidhäftning.

Vad beträffar elementrören så hade jag gjort något likvärdigt i det fallet, ungefär som när man lägger parkett/laminat.

Summa:

Vid betonggolv utan golvvärme:
Prima och lägg klinker.
Vid betonggolv med golvvärme:
Prima, lägg kabel, flytspackla, prima, lägg klinker.
Alt. med mattan du hänvisar till så skippa flytspacklet, men jag hade flytspacklat 7 dagar i veckan.
Vid träbjälklag utan golvvärme:
Prima, limma golvgips, prima, lägg klinker.
Alt. prima, armera, flytspackla, prima, lägg klinker.
Vid träbjälklag med golvvärme:
Prima, fäst armering, fäst värmekabel i armering, flytspackla, prima, lägg klinker.

LYCKA TILL :)

T
Såg också senaste Äntligen Hemma och det var inte många rätt Martin gjorde, bland annat så lade han själv en elslinga som egentligen bara en elektriker får lägga. Sedan så flöt han utan armering vilket troligtvis kommer medföra att golvet spricker. Han primade inte innan han lade klinkersen. Tipset på att knäcka plattan som han gjorde blir fult och tyder på lathet. När han han fogade gick han på ALLDELES för tidigt och började tvätta rent plattorna osv........

tank77 skrev:
Såg också senaste Äntligen Hemma och det var inte många rätt Martin gjorde, bland annat så lade han själv en elslinga som egentligen bara en elektriker får lägga. Sedan så flöt han utan armering vilket troligtvis kommer medföra att golvet spricker. Han primade inte innan han lade klinkersen. Tipset på att knäcka plattan som han gjorde blir fult och tyder på lathet. När han han fogade gick han på ALLDELES för tidigt och började tvätta rent plattorna osv........
Hade ju inte sett detta utan det jag hänvisade till var ett avsnitt från 2008 så det var nog därför länkarna slutat fungera men nu har jag tittat på det senaste bara för jag var nyfiken och se hur många rätt jag hittade... ;)

...eller snarare felaktigheter... ;)

1. Bryter ALDRIG bort foder med bräckjärnet mot karmen då den riskerar bli skadad !
2. Han har tydligen inte sett en barkspade förr utan sliter sönder mattan med ett bräckjärn. Hhmm...
3. 1 del primer, 3 delar betong... VAD yrar mannen om... 3 delar vatten blir lättare... haha
4. Stor pensel att dra ut primern med ju... NOT... ;)
5. Egen utläggning av värmekabeln inget som elektrikerna gillar att installera sen.
6. Lite roligt när man kollar att han använder Weber 615 fix som inte är avsedd för golvvärmegolv. ;)
(http://www.weber.se/fileadmin/user_.../produktguider/produktguide_plattsattning.pdf)
7. Nog står det även på Webers fix att det ska vispas upp efter den stått och mognat också. ;)
8. Missade som sagt primning innan plattsättningen.
9. Varför ens jämföra fogblandningen med bearnaisesås när det står hur man ska blanda den på påsen !
10. Rent för snabb avtvättning. 7kvm kan man med lätthet foga hela innan tvättningen ju.
11. Ska man tvätta 4-5ggr som han säger så försvinner ju allt bruk från fogarna. haha
12. Allt det som han gnuggar bort med lakan är ju i princip borta vid normal tvättning om man gör rätt.
(själv går jag över grovt med svampen en gång så man får bort sådant som sitter på plattorna och samtidigt jämnar till fogarna lite lätt och sen när det torkat till mer kör man med ren svamp en gång och då försvinner nästan allt det sista som ska tvättas bort tycker jag. Dock kan man på en ren svamp tvätta fyra drag med långsidorna om man vinklar svampen 2 av gångerna.) ...Ett bra tag senare när det är helt torrt kan man efterpolera med torr trasa vid behov.

Kanske är lite gnällig men jag tycker det är sååå trist när en massa hemmafixare tar lärdom av sin idol och det bara blir en massa fel... :x

T
Angående punkt 4 så ska man egentligen borsta ut primer och alltså inte använda en roller, detta på grund av att primern då bara lägger sig uppe på ytan och inte tränger ner i materialet.

tank77 skrev:
Angående punkt 4 så ska man egentligen borsta ut primer och alltså inte använda en roller, detta på grund av att primern då bara lägger sig uppe på ytan och inte tränger ner i materialet.
Helt korrekt...
Själv använder jag en tapetborste som är minst dubbelt så bred som den lilla han använder.

Men det var ju mest en skitsak att gnälla på då det mest är tidsbesparande och inte felaktigt utfört så klart... ;)

Bara kul att gnälla på honom :p

Paul-Staffanstorp skrev:
Alla gör vi som vi vill... ;)

Jag försöker bara vara hjälpsam och berätta hur man bör göra om man ska utföra ett fackmässigt arbete som ska hålla ordentligt och då är det de momenten jag drog upp som man ska följa...
Stort tack för detta. Jag är av naturen lite ifrågasättande och frågvis av mig, och som ni andra påpekade så kändes det lite konstigt detta som herr Timell visade. Men samtidigt är ju detta ett av de största hemmafixarprogram i svensk tv, så visst höger man på ögonbrynen när det sker grova missar. Alla går ju inte in här och frågar proffsen, utan de kör glatt på.

Har några små frågor, bagateller förmodligen

1) Var hittar man detta armeringsnätet? Har kollat beijers och cheapy men de hade bara armeringsnär för typ garage- och husplattor

2) Den primern som man ska borsta på flytspacklet, är det samma som jag ska borsta på spånskivan?

3) Hur långt ut mot parkettgolvet ska jag lägga avgränsningen för flytspacklet, coh hur långt ut ska klinkersen ligga? Det blir förmodligen en nivålist i ek här mot det befintliga parkettgolvet.

4) Man rekommenderar smältlim fär att fästa kablar, funkar det med karlssons klister eller silikon? Eller blir det otrevliga realktioner mot kabeln eller nåt? Äger ingen limpicka...

5) Vid val av plattor, detta blir en bred yta 2 m djup coh 3.5 meter bred. Vi har funderat på antingen vanliga fyrkantiga svarta klinkers, icke glaserade eller rektangulära plattor som man lägger på bredden med trevägskorsning där fogarna möts. Vad anser ni är snyggast, vad är vanligast att lägga? Vi står lite i valet och kvalet.

6) Behövs isolerskivor mellan primern och golvvärmekabeln? Huset är från 2004, smålandsvillan krypgrund.

Tack på förhand
S

Redigerat:
1. Kolla efter "rot-nät" det är små mattor av armering. Finns överallt på typ K-rauta.
4. Det bör vara smältlim för att det inte ska ta all evighet att få tork på limmet. Köp en pistol för nån hundring.

Hej igen!

Är näst intill färdig i planeringen. Har gjort en bild:

golvvrmehall.jpg
Uploaded with ImageShack.us

Kommer att lägga golvvärme enligt följande skiss.

Om någon har något smakråd, vart ska klinkersen sluta, vid linje 1 eller linje 2? Vill inte att klinkersen tar överhand i hallen...

En annan fråga är hur man gör med golvsocklarna. Det går en från B till D, och nu kommer det ju bli en nivåskillnad mellan parketten och klinkersen. Hur tänker man här?

Sen sista frågan, jag kommer förmodligen att få kapa en av plattorna, jag antar att jag lägger de kapade bitarna där de syns minst, dvs vid dörren och inte inne mot rummet? Hur ska jag börja lägga klinkers, med avseende på hörnen A, B, C och D?

Tack på förhand
S

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.