Tvättstuga
loffes: Tror inte man behöver golvbrunn i tvättstuga. Men vatten och avlopp (för tvättmaskinen) måste ju finnas och god ventilation.
Litskog: Jag tillverkade en sådan själv med lyckat resultat. Billigt och bra alternativ. Lakanssträckare är dessutom mycket enkel i sin konstruktion.
Frodda: Arbetskostnaden är väl ok tycker jag. Sen materialet är svårt säga, dels för de bra tag sen jag gjorde de och dels för de finns så många olika material. Kolla upp vad Ardex kostar och räkna ut om materialet är dyrt el ej.
: Blev själv rekomenderad av en servicekille från Cylinda att använda Ocean tvättmedel utan parfym. Har kört detta i 3 år och inga som helst problem. Han sa t.o.m. att Ocean är det BÄSTA som finns just nu på marknaden, träffade honom igen för några veckor sedan.
norrbottenstorpet: [citat] Du har säkert rätt men när kommer BKR att gälla vid enklare renovering i befintlig byggnad? Det krävs väl bygganmälanspliktig/bygglovspliktig ändring eller ROT-renovering för att reglerna ska gälla, eller?
lape07: Hej. Vi planerar att göra om en gammal bastu till tvättstuga. Den ligger som sig bör direkt intill badrummet. För att få tvättstugan lite ljusare och trevligare funderar vi på att inte ha en dörr emellan utan bara ett draperi som kan dras för vid behov (!? - läs gäster). Frågan är om tvättstugan då kommer att klassas som våtutrymme (vi tänkte inte ha en golvbrunn), eller om det
painless: Nej då, behövde inte bråka något alls. Samsung supporten är riktigt bra. en reperationsfirma var ut på plats först, då fick vi ställa ner den på nedervåningen på betonggolvet, när samma fel dök upp där så fick de komma ut igen.. de kunde väl inte konstatera några fel på stötdämpare o allt vad det nu är så de tog kontakt med samsung igen och sen fick vi hämta en ny, gick
KingHippo: Brix ser ut att kunna vara precis vad jag söker. Tackar för tipsen!
knipo: Maskinen fixad igen. Varför börja med det enkla när man kan ta det svåra först:S När inte vattnet pumpades ut misstänkte jag filtert eller pumpen. Rensade filtert utan resultat. Plockade bort slangen till pumpen helt o rensade den utan resultat. Fortsatte med att plocka bort pumpen och pillade på den utan resultat. Plockade då bort alla slangar inne i maskinen som det går vatten i o
barajag: Ok. Ja då är det ju bara på med en 13mm gips till, försök och få så att de överlappar varandra. Om underliggande gips slutar på en regel så nästa skikt slutar på regeln bredvid. Hur långt ner du ska sluta är ju en smaksak, men jag skulle sluta några mm ner på mattan, sedan efter att du kaklat dra en tunn silikonrand under.
Joukko: Vad tycker ni? Borra hål i väggen och få ut varma luften eller använda platta plaströr och dra upp genom bänkskivan, bredvid skåp och upp till utsug?
Johan Gunverth: Frågan är först i vilken av dina två trådar om samma fråga, du vill ha ett svar? :|
sara86: ]Vi håller på att bygga hus och är i full gång med planeringen av hjälpkök/tvättstuga och nu har vi problem med planera var vi skall ha skåp m.m.. Det kommer ju att vara en ingång som vi använder till vardags samt tvättstuga.. Någon som har bra tips åt oss?? vi har en planerare som också funderar men hennes idéer är vi inte nöjda med i nuläget.. Kunde inte ladda upp hennes
Jan-Å: Vi köpte en sån av märket UPO. Fungerar utmärkt förutom att det inte går att tumla kortare tid än 30 min. När vi hade småbarn krävdes minst en maskin av varje men med bara en tonårsson hemma är det här en bra lösning.
grymmeoffe: hade lite samma problem ville ha matta i tvättstugan i källaren men mattläggaren sa att det fick vi inte pga fukttransporter det behövde andas så han satte klinkers utan tätskickt eftersom det skulle andas:P
Kurtivan: I mitten av 80-talet förlängde jag tiden till renovering av vår toa/ dusch med att måla med vanlig väggfärg. Funkade i flera år även i duschen.
_coffe_: Jag har ett hus från -54 och min källare har ett helt oisolerat källargolv. Kan jag göra som så att jag enbart slänger på klinkers på golvet? Då har ju mitt golv fortfarande möjlighet att andas samt att vatten underifrån/ovanifrån kan tränga ner i fixet och bort till brunnen utan problem?!
anderton_swe: HTH har det,något pris vet jag inte. Dom hade strykbräda ifrån en låda, var riktigt fiffigt må jag säga
vicvolta: Hmm, det visade sig, när jag kollade lite mer noga, att det var en Elektro Helios... Men jag ska ta en ordentlg titt på avloppslangen, vi har ju katter så det är säkert deras fel på nåt vis... Annars får det bli svindyr servicetekniker :(
Korslyckan: Hej! Jag har setat här hela förmiddagen och läst i olika forum men främst i Tvättstugeforumet därför vill jag börja med att tacka för mycket bra information och synpunkter.:D Till mitt problem: Jag håller på och planerar nytt tvätt och pannrum. Anledningar, vedpannan är 40år och har inga accumulatortankar, intaget för ved är trångt, minimala möjligheter att lagra ved.
Hocke: En sån: http://www.tretti.se/tillbehor/electrolux-50281731005 plus sådana: http://www.tretti.se/tillbehor/electrolux-50291828007 Inte billig men bekvämt att bara handla.
Bjoern: Jo det kan du nog hitta, det finns ganska mkt olika. spara den du tar upp och beroende på hur mkt du bilar så ser du ju vad du kan trycka tillbaka för tingeltangel. Du kanske ser när du bilat hur det ser ut där nere, var försiktig när du bilar upp så du inte pajar muffen bara, har för mig att man torskar på att byta ganska mkt längd då om inte hela beroende på vad det är för rör.
TMC: I fredags kom till slut våra maskiner till tvättstugan så nu blir det byte från våra gamla trista Husqvarna när rörisen kommer och skall ta detta när han ändå skall ta sig an arbeten i vårt kök som är under ombyggnad. Skall bli spännande att se hur Mieles värstingar verkar när vi kör igång dom! Mvh TMC
pappan: Jag gjorde som BiFuel också föreslagit. Satte en hylla emellan. Då blir man av med problemet med en hög svårhanterlig pelare. Mkt lättare vid städ och service, och skönt att slippa oroa sig för att tumlaren ska ramla av. Köpte en kort "köksbänksskiva" i stavlimmad bok på IKEA och skruvade regel i väggen och ben i framkant (70x70 som fästes med små vinkelbeslag). Materialkostnad
christiancarlsson: Kollade med Elsäkerhets verket. Och de såg inga problem att göra så. Eftersom det ska vara torrt inne i skåpet och uttaget inte sitter närheten av golvbrunnen. Har ju kall och varmvatten ledningar som går in bakom diskbänk skåpet. Frågade om det inte va ngn fara om de skulle läcka. Men han menade att är det rätt ska de inte läcka. Man kan inte gardera sig för alla fel menade han.
gaia: [citat] ibland är man tvungen att kompromisa .... jag skrev vad jag skulle göra i ditt sits, du gör som du vill :) gaia
estwing: ja du får ej in 300 i väggarna...;) bara att såga upp i tak å golv å dra kanalerna.:D jag skall skapa en tråd hur hela huset blitt under å efter bygget... får bara ej tummen ur...q(;^;)p mvh estwing