A
Alke: [citat] jäklar... fick man inte vara värst nu heller... måste dra ut ett uttag på verandan också ;)
20 svar · 3,4k läst
E
Erik_D: Hrrm, ring en elektriker. Nödig kännedom verkar det vara väldans dåligt om i ditt fall
7 svar · 3,1k läst
A
AW: Om du har bostadsrätt (HSB) bör du nog inte ändra elinstallationen innan du talat med föreningen. Elen i en bostadsrätt ingår ju i den delen som föreningen ska underhålla och bekosta. Om du nu ska byta till jordat byt då allt yttre i lägenheten, alla brytare/lamputtag/m.m byt även all tråd Du kan räkna med 100 kr per apparat i snitt om du köper prylarna själv.
1 svar · 1,5k läst
E
Erik_D: Finns inget sådant krav till motorer heller, motorer som inte är "övervakade" skall ha motorskydd.
3 svar · 2,5k läst
B
Bj: den siste var ju klart en vinnare !
5 svar · 2,5k läst
P
Pake: Hej! Jag använder US Robotics trådlösa 100 Mbps. Fungerar klockrent! Perfekt när man vill tanka mellan burkarna i hemma nätverket. Det går att gradera upp till 125 Mbps! (http://www.usr-emea.com/products/p-wireless-product.asp?prod=net-8054&loc=emea)
32 svar · 4,8k läst
E
einpajo: Du har ingen bild på den?
2 svar · 2,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] ;D ;D...och en engelsk elektriker ska man inte stöta sig med! ;D ;D
7 svar · 5,1k läst
TLovskog
TLovskog: Hej, Du kommer få parallellkopplade telefoner (med överhörning). En kabel till patchpanelen för tele, där alla är parallellkopplade. Se den utmärkta tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1088324497 Roger B har en bild som förklarar.
4 svar · 4,5k läst
TummenMittI
TummenMittI: Det finns en alternativ lösning att hitta felet. Verktyget heter "Multi - Network cable tester" finns bl a på Biltema http://www.biltema.se/index.asp Sök på /DATA/NÄTVERK/NÄTVERKSVERKTYG/. Verktyget kostar 398:- Ev. felkoppling hittar Du direkt! mvh TMI
2 svar · 1,5k läst
E
El_-micke: hittade en sida med mycket lärdom www.sp.se har ni mera tips? mvh micke
0 svar · 1,6k läst
N
Nix: Jag hajjar Vi bor VERKLIGEN på vischan, som inte kan få det... (Fast det är ju ett landställe, så vi kanske klarar oss ;))
8 svar · 2,7k läst
M
Mellis: CADopia har ett program som heter IntelliCAD4 som i närmast är ett plagiat av AUTOCAD. T o m snabbkommandon fungerar här som i AUTOCAD. 30 dagar fritt, sedan 200 EUR. Rätt billigt... http://www.cadopia.com
22 svar · 15,3k läst
E
El_-micke: lite svårt att säga utan att se det "live" eller på en skiss beror på hur många grupper som finns ,var förbrukarna är placerade i förhållade till centralen mm micke ps .maila över en skiss .så kan du få några förslag
3 svar · 3,8k läst
S
Schwingen: Alternativet kan väl kanske vara, att man som jag har kittat glas med spröjs i båda bågarna(RM). Får väl kanske erkänna att jag nog tänkte mer på utseende än tjuven när jag valde det... ;D
3 svar · 2,9k läst
Matarese
Matarese: Se till att separera kyl och frys från jordfelsbrytaren, annars kan otrevliga saker upptäckas i frys- och kylskåp efter man ha varit bort rest ett tag. Hände senast mina föräldrar när de kom hem från 2 veckors husvagns semester. Som tur var så har de frysskåpet i tvättstugan där det fanns en golvbrunn… Ps. De bor på landet och så fort det mullrar (åskar) bryter jordfelsbrytaren.
8 svar · 5,6k läst
B
barabas: Finns det nå'n uppgradering så att den inte känner av när det kommer räkningar? :D
7 svar · 3,2k läst
E
El_-micke: koppla ihop de bägge antennerna i en splitter eller antennförstärkare nere sätter du ett kombiuttag tv/radio(det sitter signal delnings filter i dom micke
1 svar · 3,8k läst
M
muppen: ja det räcker nog, men om man vill koppla in bevattning i trädgården? ;D
7 svar · 3,5k läst
RoTe
RoTe: Sen är det något om procent av boytan oxå... Vi började med en dator, som krävde jordat i ett rum. Sedan kom en till och en till och en till, alla i olika rum. Efter den andra eller om det va den tredje så sa elektrikern att om man ska göra det korrekt så ska hela huset jordas och så blev det. Inte alls så dyrt som man kan tro, gick verkligen fort och smidigt för honom att dra jord
3 svar · 3,0k läst
M
Mr_Smurf: [citat] Tekniken går framåt, hur är det med linuxservern för SC.. har den stöd för andra kort? Det vore smidigt om man kunde köra något av korten med flera tuners så man kan spela in på en kanal och se på en annan. Och stödjer den flera kort tro? Om man har två SC inkopplade så kanske båda vill se på tv eller spela in på olika kanaler..
12 svar · 4,4k läst
Z
Zany: Använder DVD-decrypter + AutoGK enligt följande guide http://www.divx-digest.com/articles/autogk.html [citat] Hehe, skulle inte tro det va! :)
24 svar · 2,7k läst
Fasting65
Fasting65: Treotham som importerar grejorna tar ett jävulskt överpris för grejorna - det är ett som är säkert. Om du har möjlighet - köp brytarna från Tyskland som jag gjorde, här i Sverige kan vi ju snart bara köpa virket till ett hus.
14 svar · 7,1k läst
H
Hobbyfixarn: Köpte Clas Ohlsons elektrisk häftklammer maskin och den ska dom få tillbaka :(, minst hälften av all klammer missade. Ibland kunde jag köra 10-20 klammer utan problem men sedan blev det lika många som bara trycktes in halvvägs eller att dom fastnade i "pistolen". Tacka vet jag dom manuella grejorna, dom räcker när man inte är proffs och köper proffsgrejor...
5 svar · 3,8k läst
A
Alke: ja som pocke säger blir det tyvärr väldigt dyrt.. ska du ha lås med lite säkerhet får du räkna med ca 4-10.000 per lås/dörr + installation och ev. styrning, men det är klart.. skulle du kunna nöja dig med ett vanligt lås i ytterdörren (entredörren altså) och bara en microbrytare i detta lås som då skulle styra ett motorlås på din altandörr (step15 lr liknande), så skulle det
2 svar · 4,5k läst
A
Alke: måste rekomendera att du vänder dig till en polisgodkänd larmfirma.. securitas direct anlitar "diverse" firmor för sina installationer. och dyrt dessutom (har inte koll på falcks "firmor" men tror de har i princip samma uplägg). dessa företag tar dessutom ut ohyggliga sevicekostnader. ser du till att firman kan skriva ett anläggarintyg så vet du att du har gjort allt du kan för att
7 svar · 4,3k läst
M
Mats: Onekligen en snygg lösning med extra plint för telen. Men kan du inte ta en 110 plint så känner sig telia hemma ;D
10 svar · 5,0k läst
M
muppen: Pust-jag blir bara mer förvirrad..men det är väl värmen, 120000 kr No WAY!!!!
11 svar · 3,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Uppfattar inte ev ironi så jag tolkar det som en fråga... Detta gäller oftast bostadsrättslägenheter där föreningen har gemensam tvättstuga, men lägenhetsinnehavaren ändå köpt egen tvättmaskin av bekvämlighetsskäl. Då KAN det ju vara aktuellt att ta med den vid flytt.
6 svar · 1,2k läst
M
muppen: Leve danmark!
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.