M J
M J: När klipparen väl är igång så håller den ju rent över avgränsningskabeln och minst en decimeter utanför (beroende på robot) så du behöver ju inte vara just över avgränsningskabeln med röjsågen, det ska klipparen ta hand om. Men nära blir det ju ändå.
1 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Jag vet efter empiriska prov att 12% är rejäl lutning för en väg. På 2:ans växel utan att gasa så snurrar motorn på 4500 varv och det går sådär en 50-60 km/t. Vägen utför Billingen lutar en del. Protte
11 svar · 12,0k läst
M J
M J: [citat] "Perfekt" skrev jag inte, det blir som när man klipper själv. Men definitivt utan tuppkammar, och snabbt och effektivt går det. Resultatet kan du bedöma själv, jag är den enda som lagt ut bilder på resultatet i tråden http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/198860-klippresultat-med-robotklippare.html Och jag klipper definitivt inte 24/7, jag har den i friggeboden för det
6 svar · 2,2k läst
K
knotobert: Jag har inget problem med bredden, vi har gräsmatta runt baksidan och ena sidan/lite vid hörnet på framsidan av kåken, sen på framsidan har vi en stenlagd gång som angränsar mot "stora" gräsmattan och på andra sidan den stenlagda gången finns en mindre gräsplätt. Jag har inga trånga passager någonstans, som minst kanske 2.5m om inte mer... Det enda jag bekymrar mig över är om jag
19 svar · 26,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Precis som MBygga skriver bidrar gräsklippet till givan. Jag kör en giva på våren, en halv giva i mitten av juli och en halv till i slutet av augusti. Det är ju så att säga ingen som gnäller längre för att det skall klippas gräs. :D
19 svar · 13,6k läst
E
earl gray: Jag hade problem med min när den stod i auto läge, den stod kvar i laddstationen, jag ändrade och skrev in klipp tiderna manuellt istället, att den skall starta 07:00 och klippa 24 timmar alla dagar, för att testa...
2 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det borde du kunna tjata dig till goodwill på. Farsan fick samma problem på sin 230 förra sommaren och fick bytt på goodwill.
1 svar · 1,0k läst
AnneFi
AnneFi: Personligen tycker jag att det är snyggast att gräva ut ordentligt. Har gjort det på min rhododendron och kommer att göra det på mina andra träd. Planterar man sedan marktäckare och hostor så blir det inte så mycket att rensa [bild]
1 svar · 3,4k läst
S
SvPa: [citat] Förlåt, skrev förbaskat fel, det ska givetvis vara en Automower 308 som klipper 800 kvadratmeter...vete tusan varifrån jag fick 850 ifrån
66 svar · 13,3k läst
·
J
JonasQ: Hoppsan... fick ett oväntat bidrag till budgeten och diverse omständigheter (bl.a. närhet till butik/service) gjorde att det fick bli en Stiga 127. Efter mer noggrann mätning av tomten visade den sig vara ca 600 m2 så 127:ans kapacitet på 1200 m2 bör förhoppningsvis räcka till :-) Får väl fortsättningsvis posta feedback och frågor i Stiga-tråden. Mvh... /Jonas
16 svar · 3,3k läst
prototypen
prototypen: Kör ett spår med grästrimmern, ända ner i jorden och rötterna för begränsningstråden. Nästa år har du stora bekymmer att hitta tråden då den har växt över. Överarbeta inte öar, lite tjockare träd skadas inte av krockar. Vi har haft problem med ett stenparti, det måste vara en tvär kant så AM inte kan åka backe upp. Vi hade betessläpp i går och nu ser det riktigt fint ut.
5 svar · 1,1k läst
L
Longitud: [citat] Tackar för infon
11 svar · 5,7k läst
·
S
swemax: Aha! Läste inledningen av det stycket lite slarvigt Tusen tack! Kommer nog att funka kalas
2 svar · 1,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Det finns ingen signalförstärkare till AM 3-serien som det finns till 2-serien. Är det för att det inte behövs vid större installationer för 3-serien eller är det något som HQ gjömt bort?
0 svar · 899 läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Mycket märkligt men den info som du har låter ju bra. Tyvärr så har jag inget namn på den personen som jag pratade med. Ringde 036/364000 -243. Personen var nästan lite otrevlig och var mycket bestämd på att HQ har företräde då de var först(1995). Hoppas själv att de kommer fram till en lösning men senast jag hörde något så gick det trögt. Hela branchen tjänar på om de
14 svar · 2,8k läst
E
eddy: Min tomt är 1300kvm å den har inga släntar alls men däremot har jag en liten väg som leder till baksidan så jag är fundersam om den väl kommer runt dit så hittar den säkert aldrig tillbaka ? jag har gräsmatta uppdelat med grusgång imellan men vet ej om HQ tar sig dit eller måste man lyfta över den ibland ?(den delen ska bort i framtiden då det ska byggas ett uthus där) jag har
7 svar · 1,3k läst
E
esbjornn: Det är nytt för i år. I detta fall missade återförsäljaren pga av ovana. Det löste sig på 15 minuter efter att de och Huskvarna öppnat.
8 svar · 31,8k läst
M
MBygga: [citat] Anledningen till olika kapacitet är nog hastigheten de rör sig med, AM305 rör sig ganska långsamt jämfört med LD M är min bedömning. AM305 klipper max 600 kvm så har du 650 kvm gräs är den nog i underkant då borde du välja AM308 som klipper max 960 kvm under gynnsamma förhållanden. AM kan styras via guidelinan att starta på annat ställe än laddstationen viss % av
1 svar · 5,4k läst
S
skoa: Hej. För det första..är ny i detta forum och vill tacka alla för att det finns:) Nu till mitt problem. Min lilla HQ 305 klipper min matta fantastiskt. Förutom att när den kör parallellt i min slänt så vill den stanna ibland. Felet är då att den varnar för att den har lyfts. förmodligen är det tipsensorn som löser ut. vet ni om den går o justera eller stänga av? Är det ända på
0 svar · 2,6k läst
Ramnemark
Ramnemark: Ja de står i ritningarna på huset att slangarna ligger mellan 1-1,5m ner. Men har ingen koll alls på vad de var gjorda i för material :) Tack för svaret
2 svar · 2,0k läst
M
MBygga: [citat] När det gäller Landroid har det inte kommit någon uppdaterad mjukvara än så det är osäkert hur en uppdatering kan gå till. Inget är skrivet om det ännu heller. HQ tror jag uppdateras via serviceverkstad, tror inte man kan/får göra det själv.
1 svar · 1,1k läst
M
marcus75: Ytterligare info: när den står direkt över guide 2, visar den värdet 300, men om den står precis bredvid guide 2 (men med ingen del över guide 2) visas g2: -260. nån som har tips på hur jag ska få den sluta följa begränsningskablarna när den ska till laddstationen och bara gå på guide 2? tack, marcus
2 svar · 5,4k läst
M
matspeter: Jag tror att en 2.0 räcker till din tomt. Man ska inte hänga upp sig för mycket på kvadratmeter. Det är många faktorer som kanske påverkar mer. Grässort , gödsling , tomtens komplexitet osv. I mjukvaran på Landroid M ,där man ställer in klipptider , finns ett autoläge. Ställer man in tomtstorlek 1000 kvm anpassar klipparen automatiskt behovet till 27 timmars driftig, vilket den
1 svar · 1,4k läst
N
nattdis: Är nyfiken på om du har fått ordning på problemet, vår Automower 305a har nämligen exakt samma problem?
4 svar · 14,0k läst
M
matsuken: Hej, Jag planerar att köpa den nya AM 330X. På en del av tomten har jag en brant slänt. Klipparen behöver inte vända i slänten då det finns yta både nedanför som ovanför. Släntens lutning uppskattar jag till runt 45% dvs samma som 330X's kapacitet. Nu till mina frågor: skulle det vara en bra ide att göra slänten till en biyta och bara lyfta över roboten till den vid torr väderlek?
0 svar · 1,8k läst
M
MBygga: [citat] Absolut, du har en viktig poäng där :). När det växer som bäst i Juni-Juli har förstås maskinerna betydligt jobbigare att hinna med.
11 svar · 2,2k läst
M
MBygga: [citat] Hur motiverar du den rekommendationen? Det handlar ju trots allt om 50% högre pris, som du då får en betydligt ljudligare klippare för. Dessutom undrar man ju i hur många kvadranter Boschen kommer att dela upp earl grey's tomt i för att täcka helheten. Ju fler kvadranter desto längre klipptid blir vad jag förstått.
11 svar · 2,4k läst
·
M
mmange halmstad: [citat] Tack!? Samma som din gjorde klipper mellan 10 min- 30 min, sen åker den och laddar:(
11 svar · 2,4k läst
M
mmange halmstad: Oj, kan någon flytta detta inlägg? det ska ju vara under Worx Landroid 1.0
1 svar · 758 läst
G
glinton: Hemsidan ser minst sagt hemmbyggd ut. Inte så profisionellt. Men kan så klart vara ok ändå. Men man blir lite skeptisk...
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.