T
TN: Timell hade några fina frigolitplattor som jag sett många använda, dock kostar de en slant. Sök på tv4
0 svar · 1,6k läst
A
Adam: Jag vill ha bubbel kar.Hur ska man ansluta den?20 m kabel till närmsta uttag+Som är jordat o jordfelsbrytare? Eller en IP54 dosa 3cm från badkaret ut 60 cm från badkaret till en IP54 brytare och matas via´jordfelsbrytare.
0 svar · 1,1k läst
A
Adam: Nu kom jag på att väggen bastår an glas, kakel o betong.En gipsplatta ska limmas på.Men med vad då? PL400, cascos superlimer,klonkerlim???DEt ska dessutom funka som utfyllnadsmat 1-3mm. Save me!
0 svar · 2,8k läst
D
David: Ska du lägga stora mängder klinkers/kakel lönar det sig att ta en runda till Polen. Billigt och bättre utbud än i Sverige. Om du vill ha lite mer exklusivare varianter får du räkna med en leveranstid på 2 veckor till Polen. Sedan får du åka ned igen eller be dem transportera det. Kakel/klinkers väger en hel del så transport rekommenderas. Första rundan gjorde jag via östra Tyskland
1 svar · 988 läst
A
Adam: Den är inte så tung.Själv har jag "limmat" den på vanl, trägolv på 195x45.Inga problem. den är 2.5m hög.Längs ner vid golvet har jag en kant av 45x45 som jag kaklat in med golv mosaik+ silikon.För att det skulle hålla tätt.
1 svar · 1,8k läst
A
Adam: Det funkar perfekt med saltsyra. Det är bara att börja med lite koncentrat.Hjälper inte? Kör med koncenrerat. Ha massviss med vatten i närheten.Tänk på att göra det med öppet fönster.Det utväcklas mycket gas.O gummihandskar o glasögon. Och gör inte det på matta plator.Bara blanka! Annars skadar man plattor. Skölj noga!!!
3 svar · 4,0k läst
W
Willan: Hej, Är det svårt att kakla i badrummet (både golv och vägg)? Min far har kaklat sitt badrum snyggt, men han är lite osäker angående klinker på golvet (han har ej kaklat klinker på golv förut). Tror ni man bör använda sig av en fakman? det känns lite "risky" att kakla golvet, med tanke på golvlutning mot golvbrunnar osv samt risken för vattenskador. Har ni några tankar kring
0 svar · 3,3k läst
A
Alfons_Helikopter: Gipsväggen brukar se för illa ut när man rivit kakel. Vill man inte fortsätta riva tar man de värsta hålen med husfix och sätter sedan 6mm renoveringsgips på hela väggen. Kakelväggar är som påpekats tunga så limma och skruva ordentligt, var säker på var reglarna är. Till eldosor och prylar finns det förhöjningsringar. Överkursen är sedan att man försöker få förskjutning
2 svar · 5,9k läst
K
kilroy: Precis, det var inga problem att slipa bort klarlacken. Testade på en lucka nyss, ska ta resten i morgon. Anv. slipmaskin och finjusterade med papper + kloss. Ska använda en gul färg och inte lasyr, har färgkoden någonstans men hittar den inte just nu. Finns ett kök i Lidhultköks katalog med den färgen. Tittade också på Duverum men eftersom vi inte gillade färgen men ville ha luckor
2 svar · 4,9k läst
KarlXII
KarlXII: Helstekt oxe, Kurre. ;)
9 svar · 2,3k läst
A
Adagan: Visst hade jag det ;D Vi kan ta bok, så att det blir: Har du tips på bra renoverings- och planeringsbok/böcker till kök? Skadar aldrig att ta reda på massa saker innan man ger sig ut på hal is.
2 svar · 1,9k läst
Fasting65
Fasting65: Själva köksstommarna (äkta ekimiterad spånskiva) med luckor (massiv ek), granitskivor och specialbeställd diskho kommer kosta ca 118.000. Vitvaror drygt 70'. Tillkommer: el, golv, kakel, lampor, färg, och två dörrar...
2 svar · 2,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag vet inte vad du hittat för kökslådor men ännu har jag inte sett ett Ikeakök som är i närheten av dom lådor som Ballingslöv levererade till mig - förvisso inte Ballingslövs standardlådor men ändå. Kanske är flimsiga pastbitar en gammal sanning. B använder i många fall lådor och beslag från Blum vilket en stor del av köksbranschen verkar göra (inte Ikea vad jag vet)
65 svar · 27,6k läst
A
AndersG: Vilken luftanläggning?? Toppfläkt? Vi tänkte själva ha en spiskåpa och toppfläkt på vinden
1 svar · 1,7k läst
B
BAS: Gurra har det: http://www.ab-gustavsberg.com/ Välj exempelvis den svenska flaggan. Gå in på Produkter=>Bideer
2 svar · 3,2k läst
K
klint: Tackar för alla svar
3 svar · 3,8k läst
K
L
Lilla_vargen: För att få tag på materialet: när jag bytt däck på båten, har jag hört med en proffesionell båtbyggare / -renoverare, som hänvisat mig till en välsorterad brädgård (inte vanliga Beijers, utan en specialare). Där har jag kunnat köpa det virke jag vill ha och i de dimensioner jag vill ha. Samma tillvägagångssätt för att få veta hur infästning, nåtning mm skall ske.
1 svar · 2,7k läst
B
buffy: Var där och hämtade vår köksfläkt idag, men det var inte mycket till butik. Det fanns några kyl/frysar någon spis och fläkt, men jag kan inte kalla det butik. Har inte packat upp fläkten ännu, men vi är iallafall nöjda med priset. Klart billigast! Buffy
1 svar · 1,5k läst
M
Marthin: Vore intressant och se hur de olika köksleverantörerna förhåller sig prismässigt jämfört med varandra. Så man kan jämföra olika kök i samma prisklass.
0 svar · 2,6k läst
A
Adam: Tänk på vad försäkringsbolaget säger ifall det händer nåt! Ring ditt försäkringsbolag och be om rådgivning. LF har det. Det är inte bara att installera ett kar. Har du brunn är det ganska så enkelt. I annat fall, har du problem.
2 svar · 4,0k läst
B
buffy: Låter ju intressant. Har du lust att återkomma när du pratat med glasmästaren? Pris, ideér osv... Tack på förhand...
3 svar · 2,4k läst
A
AndersG: "Har hittat IGF och Thermex men annars är det dåligt med leverantörer av just svarta spiskåpor" Vi köper troligtvis en rostfri från Franke Finland. Halva priset mot thermex. Om du skall ha svart så kan du i princip prata med en lokal plåtniklas och få en måtsnickrad.
2 svar · 2,4k läst
G
General_Failure: [citat] Det beror nog mycket på hur mycket man använder avloppet men jag har för mig att för ett "vanligt" hushåll så rör det sig om 20-30 år.
5 svar · 9,4k läst
W
Willan: Kurre, du har helt rätt!! Vi skall bygga nytt och jag tar hellre granitskivor i köket än ett bubbelbad. Både min man och jag älskar att bada och jag har funderat ganska mycket på hur praktiskt det är med ett bubbelbad (som är hörnbadkar dessutom). Fördelarna med ett bubbel/hörn badkar är att det är snyggt! Det är dte enda jag kan komma på. Nackdelarna jag ser är att man kanske
16 svar · 4,3k läst
W
Willan: Hejsan, Min dröm är att ha svarta granitskivor i köket. Någon som det vad det kostar per kvm? Och har någon något tips på leverantör som säljer detta till extra förmånligt pris? Tackar på förhand!
0 svar · 2,0k läst
B
BoByggarn: Jag håller med GF, med lite varsamhet kan ni antagligen knacka loss befintliga plattor och återanvända dessa. Passa då också på att se över tätskiktet, har ni funderat över att lägga in golvvärme (om det inte redan finns) då kalla klinkers inte är så skönt. (förutom nu i högvärmen...)
3 svar · 1,9k läst
G
GANDALF: Centro kakel i Albano (Stockholm) säljer 15x15 för 55:- Jätte-trevlig personal! och det går att pruta på deras andra sortiment dock inte på klippvaran! ;D
3 svar · 3,3k läst
B
BAS: Limmet som håller väven är "van" vid en belastning på några 100 gram per m2. Kakel med fix väger ca 10-20 kg per m2. Dessutom förstörs vävlimmet av kakellimmet. Ska det vara vattentätt? I så fall är det bara att börja från början med tätskick m.m. Följ anvisningarna som finns på byggmarknaden m.fl. ställen.
2 svar · 6,1k läst
H
Honey-Bunny: Hej! Vet inte om det fortfarande är så, men när vi snackade med dem förra året så var det HTH-kök som ingick.
0 svar · 3,7k läst
M
Midas: Var väl en av de sämsta tidningar som jag har inhandlat. Varför betala för en tidning som till 99% består av reklam? Fick Ballinglövstidning 2 dagar senare, den innehöll mer matnyttigt
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.