A
Alfons_Helikopter: Hade inte Comfort nåt sådant i förra katalogen?
2 svar · 2,3k läst
F
forskarfia: Tack för alla råd, tips och uppmuntrande ord! Jag är ledsen om jag varit otydlig i mina beskrivningar, det är självutjämnande flytspackel vi blandat och använt och det är i det övre skiktet i detta som sprickan uppstått. Har slarvigt använt ordet betong istället...sorry! ;) Golvet kommer sen (när vi är klara med väggarna - kaklet på dessa sätter vi nu) att primas - för
15 svar · 2,0k läst
M
Misse_o_Mojje: Är det det som kallas "spiktegel"? /Ulle
3 svar · 5,5k läst
A
AndersG: Håller på med detaljplanering av badrummet. Har sett på färdiga skåp som exempel. Exvis Marbodal har 704mm och 30mm bänkskiva. Om handfatet skall vara på 800mm höjd blir det bara 66mm kvar under skåpet för städning. Hur har ni löst detta?
0 svar · 5,7k läst
M
Marachinos: TACK... ..så mycket! Här kommer länken: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1033144266 Man kan höger klicka och sedan välja att Öppna i Nytt fönster eller så klickar man bara på länken. Sedan kopierar man länken som står i adress-fältet. Sedan klistrar man i det i texten, hänger du med? Åter igen Stort Tack för hjälpen! Trevlig helg!
7 svar · 3,4k läst
C
cams: Vi har Tibroköks Sigill oljad ek och som golv oljad ek. Över bänkskiva har vi vitaktig sjösten, bänkskiva också i sjösten. Tycker inte alls att det blir för mycket ek. De flesta som har sett vårt kök tycker att det matchar bra ihop.
4 svar · 3,4k läst
M
Madeleine: Skrev nedan om vår felaktiga bänkskiva. I går ringde IKEA och sa att de tar på sig hela ansvaret och kommer hit och byter ut hela bänkskivan och installerar en ny! :)
0 svar · 1,7k läst
B
Baspett: [citat] Om man alltid sköljer disken noga före diskning så kommer diskmaskinen inte att bli glad... En liten mängd fett i maskinen är att rekomendera "för smörjningen", alllt enligt maskintillverkare. :)
9 svar · 5,7k läst
A
Annas: Vet inte riktigt. De vi snackade med skulle armera. Antar att man lägger ngn slags armering i underkant...??
6 svar · 6,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nix, helt rätt tänkt. :) Det finns en minimitjocklek på spackelskiktet har jag fått för mig (att tänka på när man spacklar ner mot en golvbrunn). Kolla med kakelkillen/-tjejen.
7 svar · 3,7k läst
J
jeppe: Tanken med tegel är hämtat från allmänbadet i sundsvall. Det blir en skön värme och fuktighet. Men det kan vara som du skriver att det kan vara svårt att få upp värmen.... /Jeppe
4 svar · 1,9k läst
D
DrBig: Jag håller på att renovera tvättstugan i vårt gamla radhus -59. När jag tog bort kaklet som satt upp till halva väggen rasade putsen bort som satt under. Nu är betongen blottad och jag ska börja bygga upp nytt. Jag vill ha helkaklat och klinker på golvet, golvvärme. Hur ska jag börja? Vad ska sitta närmast betongen? Ska jag regla för att få luftspalt? Vilket matrial bör jag ha?
0 svar · 2,7k läst
B
BoByggarn: [citat] Detta är just ett av problemen med att köpa ifrån IKEA. Och även om du får tillbaka lite pengar, så tycker jag inte det motsvarar den "sveda och värk" man tvingas leva med under kökets livstid :'(
3 svar · 2,3k läst
L
Link: Hej ! Det luktar lite när man kör programmet och en fullständig pyrolys tar tid. som tur är stänger programmet av sig själv i alla fall på min. sen får du en bättre isolerad ugn som är billigare i drift samt att den går att montera brevid kyl/frys. Mvh Mattias
4 svar · 1,9k läst
A
AndersG: Bara så att ni vet.. Vi köpte en LVI TFR-45 för mässpris, 1100 SEK i Älvsjö ;)
23 svar · 8,2k läst
C
chrsko805: Om du läser i t.sex Miras brschys så skall du låta fukten vandra genom golvet. Däremot under duchen så kan du lägga fuktspärr.
1 svar · 1,5k läst
B
BoByggarn: Idag finns det inen anledning till att inte välja inbyggnadsugn eller d:o micro. Ventilationen är löst, du har oftast ett värme utsläpp på framsidam - ovanför luckan. Men där är luften redan ordentligt kyld. Väljer ni en varmluftsugn, och har den i midjehöjd, så får man dock lätt en värme och ång dusch innan man har lärt sig "ducka" ordentligt när man öppnar luckan. Men
2 svar · 4,0k läst
C
common: T-röd
8 svar · 2,6k läst
L
Lilla_My: Antar att för att duscha får man stoppa ner lämplig kroppsdel i toastolen och sedan spola... ;D
7 svar · 5,0k läst
C
common: Vi har Form ek. Vi är otroligt nöjda med köket. Vi hade samma funderingar som MKa att det kunde bli lite för mycket, var rädda att det skull kännas som en bastu. Vi bröt av med rostfria skåpssocklar och en bänkskiva som liknar de gamla perstorpsskivorna som mormor hade. De rostfria socklarna bildar en fin gräns mellan golvet (ektiljor från rappgo) och köksluckorna. Håller också med
3 svar · 4,0k läst
KarlXII
KarlXII: Känn på slangarna vid golvvärmefördelaren.Är de varma går det ut varmvatten i slingorna.. Första stället det märks på golvet är på ytor med klinkers.
2 svar · 2,2k läst
M
M: Någon som vet ungefär hur Karla(Tibrokök) ligger i prisnivå?
0 svar · 3,1k läst
A
Adagan: Jag ser skillnaden direkt: Kvinna = Utseendet Man = Praktiskt Detta ger en kompromiss: Vi går på kvinnans önskemål. Det är enklast för då kan man sedan säga: Vad var det jag sa! Vi har idag en diskbänk på 90*50 cm med en ho med avrinning/avställnings yta. Det är praktiskt. Min andra hälft vill inte ha en avrinningsyta/avstälnningsyta. Vad skall man göra av all disk som är nydiskad
6 svar · 4,5k läst
S
stockhult: Jag själv har laggt in Forbos Ek tilja i köket, tycker det är ett bra allternativ, ett parkett golv som bygger 14mm samt är omslipningsbart 2 ggr om jag inte minns fel. varmt golv, jag själv rev ur den gammla plastmattan ersatte denna med en "knarrkyddsmatta" av skumgummi, det blir inte kallt Pris..hmmmm dyrt: 495:- /m2 1:a sort men 2:a sort är lika fint, leta lite så hittar du
1 svar · 1,9k läst
H
Hammerhead: [citat] Tråkigt, eftersom det är miljövänligare (avfallet transporteras i avlopp istället för med lastbil). Mer belastning på reningsverk, men mindre belastning på återvinningsstationerna (kompostering eller vanliga hushållssopor).
6 svar · 1,5k läst
C
Charisma: En annan tanke när det gäller bänkskivor: Jag har sett ett snyggt kök där man som bänkskivor hade kakel, samma på köksön. Det tycker jag var läckert, men hur är det i verkligheten, det måste finnas en anledning till att det inte syns lika ofta som annat material i dessa sammanhang? Eller? Någon med erfarenhet? Det är ju värmebeständigt och tåligt, men hur är det med smutsiga
14 svar · 5,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Är badrummet så pass nyrenoverat att det har fuktspärr? Har det inte det så skulle jag nog riva kaklet och göra "rätt". Det är trots allt ganska mycket jobb med att bara kakla.
5 svar · 3,0k läst
A
AndersG: Beror myckey på vad du vill ha och annat. Min svåger som köpt en gammal bindgård i Bergslagen har en köksspis med tillhöriga ackumulatortankar som primär värme, elpatron som backup. Funkar bra för de som orkar hugga och bära ved och som stiger upp tidigt i ottan för att gulla med djuren ;)
4 svar · 6,1k läst
B
byggherreNR1: Ok KarlXII ett rostfritt är alltid lätt att hålla rent, men om det är mycket blankt är det mycket jobbigt att få handfatet att se rent ut. Med rätt behandling kan nog betong bli rätt ok tror jag. Skall man ha praktiska så gäller nog vanliga handfat, men varför inte satsa på något sånt här på grästtoaletten isället?
2 svar · 2,5k läst
B
BoByggarn: Visst går det att få till det med så stora plattor, men ni kommer få ett litet h-e att få det bra. Max 10 * 10 bör plattor i ett litet utrymma vara för att det ska bli bra.
4 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.