Ikea är klart mest prisvärda, men har tyvärr ett begränsat antal moduler och tillval om man jämför med konkurrenterna.

Efter leverans från Ballingslöv fick vi byta ut 1/3 del av luckorna då färgskiftningarna var för stora. Vår arbetsbänk i ek från Dansk formplatteindustri hade en stor vit blaska sedan de spacklat igen ett kvisthål. Köksleverantörerna verkar tro att kunderna inte skall reklamera undermåliga varor. (Kvalitetskontroll??)

Om de fortfarande gör pengar då de får byta ut 1/3 av köket (vi pratar inte bara HW utan även transporter) måste de hade jätte bra marginaler på sina produkter.

Om vi hade haft pengar hade vi troligen köpt ett Kvänum eller Lidhultskök för att slippa alla problem.

Nu när köket står på plats är vi nöjda. Undrar om Ballingslöv är det?
 
Är det någon som köpt ett Vedums kök? I så fall, är ni nöjda med det?

mije
 
japp... och jag är nöjd, men samtidigt har jag ju inget att jämföra med ::). man skaffar ju bara ETT kök.
 
Har sett ett IKEA-kök och ett Tibro-kök av snarlik modell som monterats av samma snickare inom kort tid. På IKEA-köket syns det betydligt fler skarvar och glipor. Det går åt fler täcklister för att snygga till det köket. Och bänkskivan lär de ha fått beställa om fyra gånger innan de fick den med de mått som var beställda ...! Och de har fått köra tillbaka och köpa till alla möjliga lister och täcksidor... Men visst, grundbeställningen av IKEA-köket kostade hälften så mycket. Hur det blev i slutänden är en annan sak.
 
Vi kompletterade vårt Ballingslövskök för ett antal år sedan.
Då jag upptäckte att luckor och hyllor passade till Ikeas skåp/lådor (behöver endast borra nya hål för gångjärnen som givetvis inte stämmer exakt) blev det Ikeas innerskåp. Fördelar:
- ~halva priset
- stabilare (ja det är sant)
När det gäller kökslådorna är Ikeas ljusår bättre än Ballingslövs som gick sönder första året. Ballingslövs har plastdetaljer som är endast ca 5 mm[sup]2[/sup] och ska ta upp hela kraften i lådan då man smäller in den.

PS
Kollade garaget. Även jag hittade en Volvo bakom Chevan och betongblandaren.
DS
 
BAS skrev:
Vi kompletterade vårt Ballingslövskök för ett antal år sedan.
Då jag upptäckte att luckor och hyllor passade till Ikeas skåp/lådor (behöver endast borra nya hål för gångjärnen som givetvis inte stämmer exakt) blev det Ikeas innerskåp. Fördelar:
- ~halva priset
- stabilare (ja det är sant)
När det gäller kökslådorna är Ikeas ljusår bättre än Ballingslövs som gick sönder första året. Ballingslövs har plastdetaljer som är endast ca 5 mm[sup]2[/sup] och ska ta upp hela kraften i lådan då man smäller in den.

PS
Kollade garaget. Även jag hittade en Volvo bakom Chevan och betongblandaren.
DS
Jag vet inte vad du hittat för kökslådor men ännu har jag inte sett ett Ikeakök som är i närheten av dom lådor som Ballingslöv levererade till mig - förvisso inte Ballingslövs standardlådor men ändå. Kanske är flimsiga pastbitar en gammal sanning.

B använder i många fall lådor och beslag från Blum vilket en stor del av köksbranschen verkar göra (inte Ikea vad jag vet) - skillnaderna är alltså inte så stora i många fall.

Att använda Ikeas stommar är nog inte helt fel - har blivit rekommenderat att göra så av "riktiga" kökssnickare" - dock är ju utbudet aningens begränsat i vissa fall. Men finns skåpen i rätt dimensioner så..... Det man kanske skall tänka på är förstås att Ikea lär leverera vita skåp vilket inte dom större kökstillverkarna gör längre, man brukar fanera stomarna för att likna luckorna och det är verkligen ett lyft att slippa det vita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.