Men snälla MathiasS, menar du att jag inte har haft glädje i mitt IKEA kök???

DET kan jag lova att jag har. Många gånger och på många sätt  ;D
Och det spelar mig absolut ingen roll om köket är från IKEA eller Ballingslöv när det gäller storleken på glädjen.
Mitt kök ska vara praktiskt, hålla hög kvalité, tilltala mig estetiskt och förstås vara hemmets hjärta.
Att köksbudgeten också räckte till många flaskor Rioja vin tackar jag IKEA för.
Mao jag är superduperjättenöjd  ;D


En liten fråga till;
har du provkört Volvos nya XC90?
Nähä, men du- återkom i ämnet när du gjort det ;)

Carpe Diem!
 
Min erfarenhet av Ikea-kök och andra kök är som skillnaden mellan Saab 9-3 och Opel Vectra, dvs i grunden samma bil... Men marknadsförda på olika sätt.

Dessutom tycker jag som Skodaägare att de orättvisa påhopp på det märket som förekommit på det här forumet är fullständigt grundlösa. 8)
 
emyran skrev:
Men snälla MathiasS, menar du att jag inte har haft glädje i mitt IKEA kök???

DET kan jag lova att jag har. Många gånger och på många sätt  ;D
Och det spelar mig absolut ingen roll om köket är från IKEA eller Ballingslöv när det gäller storleken på glädjen.
Mitt kök ska vara praktiskt, hålla hög kvalité, tilltala mig estetiskt och förstås vara hemmets hjärta.
Att köksbudgeten också räckte till många flaskor Rioja vin tackar jag IKEA för.
Mao jag är superduperjättenöjd  ;D


En liten fråga till;
har du provkört Volvos nya XC90?
Nähä, men du- återkom i ämnet när du gjort det ;)
Neeeeeiiiiijjjj.........! Jag menar inte att man inte kan vara glad åt ett IKEA kök. Jag säger dock att Mathias är funtad på sådant sätt att han trivs bättre i ett kök med det lilla sista i form av kvalitet på snickerier etc, och därför tycker det är värt dom extra kronorna för att få detta. Om det heter IKEA eller inte spelar ingen roll, det är kvalitetskänslan jag vill ha, och ingen kan säga att det är samma känsla i IKEA som i vissa dyrare kök. IKEA fungerar *tillräckligt* bra, men saknar det sista. Om det lilla sista är värt pengarna kan bara kocken själv avgöra. Du valde att köpa vin för pengarna, jag dricker inte så det fick bli massivt trä i luckorna och valnötsbänkskiva istället..... ;)

Jodå jag har tagit en svängom i volvos höghus. En XC90 ingenting att erbjuda mig....fyrhjulsdriften är hopplös (lång diskussion för annat forum), bilen är höjd istället för sänkt med sämre väghållning som följd, motorn lämnar övrigt att önska, osv osv...biltypen är inget för mig helt enkelt. Kanske som andrabil, men vem har råd med det? Jag vill ha en sportkombi med prestanda som får en hel del "riktiga" sportbilar att rodna och det har jag.... 8)

Tänk va bra det är att smaken är som baken..... ;)
 
Hmm kom på att det är fredag idag!  :D

Dags att inventera vinförrådet och välja ut kvällens röda  ;)  

DET är livskvalité!  ;D

För att vara ärlig så vet jag inte så himla mkt om bilar, vi har inte nån XC utan en helt vanlig V70, som duger bra åt oss. Vi ser bilen som ett transportmedel som ska vara trygg, säker och skön att åka i.

 
Hade planer på att plocka fram nåt nytt Bulgariskt ur IKEAS vinbänk ida men jag tar la säkra volvon som får halva kvarteret att dregla och åker och köper mej en flaska Rioja...skål myran.. ;)
 
HA HA HA :D :D :D

Skål!

 
MathiasS skrev:
Det är säkert sant, men om du sammanväger femton års glädje från att använda ett härligt kök i toppklass (må det vara ballingslöv, Tibro eller vad som), tror du inte det uppväger lyckan av att spara 60kSEK om 15 år?
NEJ!
 
Mitt inlägg i debatten ( vilken jag tycker har urartat en de :-/l) är följande: För mig är det viktigt att köket är funktionellt och vackert. Jag vill ha ett kök i massivt oljat trä så att när jag spiller mitt glas Primotivo på så är det lätt att ta bort och om jag råkar repa skåpsidan kan jag bara slipa av och olja upp. :)
Dessutom har vi väldigt få lite möbler i huset och det lilla vi har vill vi ha bra klass på.

Att det sedan inte kostar mer att köpa ett massivt ekkök handgjort än ett från ex Ballningslöv i laminat är bara en hel massa plus i kanten. ;D

Ikea kök är på intet sätt fel, de kan vara jättefina, men det är något speciellt att inte ha spånskiva utan massivt trä sedan är det upp till var och en att känna hur mycket denna känsla är värd.

Va sjutton jag har tom sett folk på forumet som lägger ner pengar på kristallkronor ;).
 
MathiasS skrev:
Det är säkert sant, men om du sammanväger femton års glädje från att använda ett härligt kök i toppklass (må det vara ballingslöv, Tibro eller vad som), tror du inte det uppväger lyckan av att spara 60kSEK om 15 år?

För mig är det likadant med bilen. Jag är bilintresserad. Jag kan välja mellan att transportera mig till jobbet i en rutten vit volvo 240 varje dag, eller så njuter jag av varje meter på väg dit i min Audi S4 BiTurbo med 320hk/500Nm. Båda varienterna fungerar, men den ena gör det med finess som skänker mig glädje i vardagslivet..... :D

Givetvis kostar både köket och bilen, så man får försaka utlandssemester och annat som andra har råd med, men det är det värt. Lev i nuet!!!
Jag håller med Mathias S helt och fullo :)
Ett kök och bilen använder du dagligen en utlandssemester är underbar, men den är bara en vecka.
För MIG räcker det att åka utomlands vart tredje år.
 

Enligt Ving reklamen:
Känslan sitter i lääänge!    :D  


Jag tycker känslan räcker ganska kort, resan ger snarare mersmak. Så helst vill jag resa två gånger per år, minst  ;)


Nu fick vi tyvärr inte välja IKEA kök.   :'(
Så iår blir det kanske bara en och enhalv resa.
 
emyran skrev:
Enligt Ving reklamen:
Känslan sitter i lääänge!    :D  

Nu fick vi tyvärr inte välja IKEA kök.   :'(
Så iår blir det kanske bara en och enhalv resa.
Om man inte reser med ving då? Sitter känslan kvar kortare? :D
Jag tycker det är skönt om man kommer iväg till fjällen.
Det räcker

Varför får ni inte välja IKEA?
 

Vi bygger på totalentreprenad.
Säljaren vägrade oss välja bort HTH köket. ???
Vi försökte verkligen eftersom vi ville ha större frihet att välja inredningen i det för oss viktigaste rummet.
Men det blev totalstopp. Nej det gick absolut inte.

Angående fjällen, håller jag fullständigt med :)
Gärna en vecka på vintern. På sommaren stannar vi helst i Sverige. Men när mörka hösten kommer, ja då vill vi gärna till solen! ;)

 
Jag skulle inte accepterat det. De har ingen rätt att vägra. Det är du som är köpare och ska bestämma vad du vill köpa eller inte.

Har ni redan tecknat avtal ?
Jag skulle nog säga, får jag inte välja det jag vill ha, väljer jag en annan husleverantör.

Vi har plockat bort t o m dörrtrycken för att vi inte gillade modellen ;D
 
Som sagt enligt säljaren fick vi inte välja att plocka bort köket. Det var väldigt trist för oss.

Sweli: Stämmer ditt påstående även om vi köper på totalentreprenad? ???
"Jag skulle inte accepterat det. De har ingen rätt att vägra. Det är du som är köpare och ska bestämma vad du vill köpa eller inte."


Jo man kan nog säga att vi redan har skrivit kontrakt ;)
Inflytt om några veckor :D
 
Totalentreprenad handlar om att bygga pakethuset som du köper.

Köket är en "inredning" i huset.

Jag har inte hört någon annan hustillverkare som vägrar att ta bort den från beställningen. Det som kan hända är att de drar av så lite pengar att många drar sig för att ta bort den.

Vi har plockat bort så mycket från paketet att vi har bara kvar väggarna, taket, fönster, dörrar och några wc och handfat. Resten handlar vi själva, t o m värmepannan.

Även om du har en totalentreprenad, du kan bestämma hur mycket du vill att entreprenaden ska göra.

T o m på Älsbyhus kan du plocka bort köket :-/

Stå på dig och låt inte luras av ordet "totalentreprenad"

Det låter mera som om din hustillverkare säger: "du väljer totalentreprenad" = du har inga val, du får vad vi vill.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.