Fönster & Dörrar
Oldboy: Om det verkligen är mellan glasruta och båge det drar så är kittet kass och det behöver kittas om. Det görs från utsidan på glaset/bågen. Säkert att det inte drar mellan båge och karm, dvs pga dålig tätlist? Det är oändligt mkt vanligare. Det är ibland svårt att avgöra exakt var det drar. Är det kallt ute kan vanligt kallras på insidan av fönstret kännas som om det drar.
123abc: Är det ett överfalsat dörrblad? Om så är fallet så behövs gångjärn för överfalsade dörrar. Jag tycker inte det ser ut som en överfalsad dörr men det finns en dekorlist. Vilket material är dörrbladet uppbyggt av då dessa gångjärn ofta används i metalldörrar. Finns det översiktsbilder istället för närbilder.
Rejäl: För att fodret ska ligga plant, gissar att du har gerade hörn och om fodret lutar in mot väggen så glipar det i gerningarna..
Aegopodium: [citat] Gammal tråd, jag vet. En enkel idé är också att sätta dit en liten smyglist eller kvartslist. Går att klistra fast.
Vispen74: Jag tror att de stora hustillverkarna erbjuder lösningen med 200 fönster för att det inte går att förmontera på fabrik i blocken annars. Jag hade valt 210 fönster som går ner till golv om det är breda fönster, om det funnits möjlighet. På smalare fönster tycker jag att det ser bättre ut som på bild i tidigare inlägg så man slipper små fickor i väggen som golvet går in i.
Walle85: Lätt att mäta sig till om den är symmetrisk, dvs. om den har blivit kapad.
: Svenskt trä är min favorit på nätet, övertydlig beskrivning fanns där. https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/ Jag gör enligt ovan, upp med dörren en bit, en hålkäl av tec7 eller någon äcklig PU-fog, ett tröskelbleck och en långburk när det är klart. Men först ska jag beställa dörren.
Anders_Nilsson: Bilder hjälper. För 75 papp tror jag en fönsterrenoverare kan gör mycket. Kanske räcker med isärtagning och uppriktning.
mattie_river: [citat] Det roliga är att jag nu fått svar från fönsterföretaget. Enligt deras eget material om monteringen så står det att AMA ska följas i tillämpliga delar. Det gör de alltså inte...
123abc: Jag hade låtit extralåset (ASSA 309 Connect) sitta kvar och sedan bytt det andra till vad du vill ha. Jag hade valt det som passar bäst i vardagen istället för att bry sig om tidsenligt. Om du har extralåset kvar så finns det möjlighet att låsa dörren så att det inte är möjligt att låsa upp via ett smart lås eller vad du väljer att använda.
123abc: Det är inte avgörande för om det är möjligt eller inte utan påverkar endast arbetsbördan vid ett byte. Om du vill kontrollera så räcker det att lossa de två skruvarna till nyckelskylten och sedan kontrollera bakom nyckelskylten på utsidan, det klarar du av. [bild] Antingen byter du till ett låshus som Lock Guard passar till eller så monteras ett Yale dorrman lås hus in. Kontrollera
rurkan: [citat] Hej! Skulle gärna vilja se bilder på detta:) Håller på hemma själv och vet inte hur jag ska göra riktigt men ditt sätt verkade väldigt bra
krambriw: Glasfiberspackel Plastic Padding?? Därefter finare spackel i omgångar om så behövs, slipa tills det blir bra
Knetha: [citat] Tack ! Planen är att senare montera ett elektroniskt lås och kanske en ny dörr, så av den anledningen vill man hålla lite budget just i nuläget.
thella82: Vad tror ni om förutsättningarna att lyckas om man har detta lås?
123abc: Det man normalt gör är att lossa hela handtaget för att sedan ta ur låscylindern. Kanske är det enklare att köpa ett låsbart handtag till det andra fönstret, det går att lossa envägsskruv och få loss handtaget.
Rabbithole: 0,5 på glaset bör du nog ha. Under 0,8 på hela konstruktionen.
NicNil: Det förutsätter jag, googlar man då finns ju lösningen på detta eminenta forum, vare sig det är 2 timmar eller 40 år
Lukas Holmqvist: [citat] Vi valde en av deras Ekonomidörr för 19.995 ink montering och låspaket, dom har även beställningsdörrar. Tips är ju beroende på er budget och vad ni eftersöker. Kontakta dom så kommer dom garanterat hjälpa dig framåt. Tror att deras hemsida heter www.ytterdorrspecialisten.se där finns deras kontaktuppgifter. Har för mig att dom är ett familjeföretag, sonen där hjälpte
Lindabell: [citat] Tack för svar! Det har sett ut så sedan det byggdes, dvs saknas överbleck, men nu byttes lite panel och man gjorde om så att smygen går utanför fasadpanelen. Tidigare rann vattnet ner bakom fodret längs med panelen och ut i fönstret, nu finns ingenstans för vattnet att rinna ut. Men nu ska ett bleck sättas över fodret iaf så det blir förhoppningsvis rätt.
klaskarlsson: [citat] Vi har haft det nu ca 1 år. Dock svårt att mäta på elräkningen, som förutom olika utetemp olika år dessutom innefattar två st laddbara bilar som drar lite olika beroende på användning. Men just kallraset var mycket bättre i vintras än innan dess.
Kjell_G: Hade en extra innerdörr med assa2014. Tog ut och rundslipade kolven. Satte in låskistan i grovköksdörren och behöll ”the Doors knob”. Slaget är vunnen, motståndet besegrat men kriget är långt ifrån slut…
Hedenhod: [citat] Tack ska du ha - jag tar en titt.
sinuslinus: [citat] Effektivast är att ha större avstånd mellan glasen. Sen måste det vara drevat och fogat mellan karmen och väggen också om man ska få mest effekt med bulleråtgärder. Hur mycket skillnad det gör i praktiken med bullerglas vet jag inte.
Stefan Bengtsson: [citat] Samma fråga ställdes i denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-80-tals-foenster.464615/post-4866124