Matti_75
Matti_75: En mjukfog som gör att inte vattnet tränger in
2 svar · 269 läst
·
Intet
Intet: [citat] Kan och kan, kan man ju, men de är en del av den ihoplimmade stommen så tar du bort dom faller hela dörren. Möjligen skulle det gå att skarva på en nederdel genom att hugga bort halvan du skall fästa den i. Sedan skall nya spanjoletter monteras. Jag tror att det blir betydligt enklare att köpa en begagnad eller i värsta fall, ny dörr ifall du inte har elhyvel och limknektar. I
6 svar · 439 läst
·
A
ann-marie.gunnarsson: [citat] Tack! Det var det jag trodde men var rädd för att ha sönder något. Låset är ju från 1965...
2 svar · 362 läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Alla tre glasen satt ihop i ett paket (isolerglaskassett) när det lyftes in i karmen i fönsterfabriken. Det som blir annorlunda hos dig är att karmens tyngd tillkommer, men den är obetydlig i sammanhanget.
24 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: Om dörren tiltar trots att handtaget inte är i tiltläge har troligen rullen som låser tiltarmen till dörrbladet hoppat ur kammen i armen. Med handtaget i öppningsläge skall tiltarmen som sitter i överkant vara låst till dörrbladet och funktionen blir då som ett vanligt gångjärn i överkant. I vädringsläge är tiltarmen olåst och kan röra sig i relation till dörrbladet vilket
5 svar · 464 läst
·
B
Bengt65: [citat] Tack för informationen 😊
7 svar · 4,7k läst
P
: Förrådsdörrar brukar ha små uttag för låskista och slutbleck vilket gör att man får modifiera dörr och karm rätt rejält för att kunna montera doorman, jag har gjort det så det är inte ogörligt men en hel del jobb för att få det bra. Batterierna har förmåga att ta slut på vintern när det är kallare i förrådet så se till att byta så fort låset varnar. I övrigt funkar det
4 svar · 624 läst
1
123abc: Rampamuff hade jag löst det med det går även att borra upp hålet och limma i en trästav. MacGyver lösning är att stoppa in tandpetare eller trändstickor som fungerar som en träplugg. Var sedan noga med att dörrdelen styr rätt och inte är belastad när du skruvar fast den.
4 svar · 321 läst
1
123abc: Det är så som du kommit fram till, det är för gammalt helt enkel. Antingen gör du om så ett nytt låshus passar eller så kompletterar du med en Toalettregel som jag beskrivit i andra trådar och då endast använda det befintliga låshuset för trycket och igenhållande funktion. https://www.byggahus.se/forum/threads/konvertera-lashus-fran-nyckel-till-vred.513840/
1 svar · 391 läst
·
PontusHa
PontusHa: Lyckades du hitta denna gummilist?
1 svar · 584 läst
·
E
erik_qwerty: [citat] Ok, jag har träbjälklag här, vilket ställer till det om man ska bygga något stadigare innanför fönstren, jag har annars tänkt på det alternativet också. Känns inte som nån bra idé att ställa ett par stolpar på parketten. Kanske en balk i botten också då, iofs? Men det sitter också radiatorer i vägen, så det skulle dra med sig lite mer meck där.
7 svar · 509 läst
·
Isakare
Isakare: Jag ser ingen glipa att prata om i bakkant varken uppe eller nere på nån av dörrarna, och då finns inget att knäcka. Det ser dessutom ut som hela dörren är låg, inte att den hänger. Köp slitringar till gångjärnen så du får upp dörren, eller flytta upp gångjärnen, och börja där ifrån att knäcka eller justera karmen.
6 svar · 621 läst
·
D
daddywonderland: Har sett att ämnet varit uppe tidigare men inte läst att någon har lyckats reparera sin ytterdörr. Jag har en dörr från BorDörren, https://www.nordan.se/produkter/bor/pardorr/pluto-892pg som har spruckit i listen nedan glaskasetten. Materialet verkar vara ett HFD/MDF. Frågan är ska jag slipa bort det dåliga och fylla i med ex kemiskt trä och sedan måla om dörren eller ska jag byta ut
0 svar · 248 läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Kolla in de amerikanska fönsterrenoverarna (youtube, t.ex). De pillar bort rötan och smetar på epoxy. Tveksam hållbarhet. (Mina fönster har också vissa rötangrepp, men de har snart 100 år av misskötsel) ;)
1 svar · 336 läst
·
1
123abc: Skruva bort stoppstiftet längst till vänster samt lossa täcklocket som fortfarande sitter kvar så kan du dra ur allt, ofta är det lättast att lossa dörrbladet när man jobbar ensam. Rengör även då gammalt fett kan ha smuts i sig som kilar under en kula samt kan orsaka vibrationer vilket kan ge ökat ljud. När du är färdig och har rätt funktion så kan du smörja den igen.
52 svar · 2,4k läst
·
L
Lussekattis: Vi tänkte limma tillbaka blecken (samt skruva såklart) men undrar vad vi gör med limresterna som sitter kvar sedan innan (verkar va nått silikon)? Är det bara att limma över eller måste man ta bort det? Här på bilderna ser ni också det drev som finns, ser det korrekt ut?
6 svar · 729 läst
·
T
Tomas.Gullberg: [citat] Har varit o kontakt med en snickare samt låssmed/ glasmästare. Han hade aldrig sett detta system. Varken han eller kolleger i branschen
2 svar · 254 läst
·
1
123abc: Det är tappbärande gångjärn med inkast och ska justerbrickor användas. Om du använder slitringar så kommer det fungera som ett lyftgångjärn men det är inte riktigt rätt att göra så.
2 svar · 343 läst
·
S
sinuslinus: Vadå en bräda under? Har de tänkt att vattnet ska rinna ner in under bottenstycket för att sen droppa ner på ett underbleck?? Såg nu att du lagt till en annan ritning. Ser ju hellustigt ut. Skriv och fråga hur de tänkt sig. Vad är det för tillverkare?
12 svar · 797 läst
·
1
123abc: [citat] Yale Linus ersätter den inre låscylindern i detta fallet och då kan vredskylten eventuellt ställa till det. Yale Linus fungerar inte så bra ihop med lås där man låser 360° då Linus inte är medveten om förändrar låsstatus om någon låser eller låser upp med vred eller nyckel. Om endast Linus används så fungerar det bra. Vredskylten bör demonteras och bytas mot en annan
8 svar · 1,1k läst
·
F
Frikost: Det får bli så!
2 svar · 435 läst
Demmpa
Demmpa: Nivålist, rullstolsramp i ek, [bild] [bild] [bild] Eller planhyvlad eklist som du sågar/fräser till lämplig storlek/utformning, [bild]
1 svar · 267 läst
·
Henningelvis
Henningelvis: [citat] Du kan nog lägga en fog om du vill. Jag vet inte vad som är bäst, men jag har använt Butyltätning på patron med fogpistol för att täta liknande fogar. Sedan är ju varken trä eller betong vattentätt, så om vattnet blir stående länge kommer det ju att komma in.
9 svar · 983 läst
·
N
Nephew: [citat] Ja, det har du. Använd linoljefärg och linoljekitt. Gamla beprövade metoder.
13 svar · 6,8k läst
·
Mjukvarutönten
Mjukvarutönten: Läste denna (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lossa-nedre-alu-listen-pa-elitfoenster-bild.430096/) och ser verkar ju absolut som att man kan ta av den där aluminiumprofilen i botten av fönstret. Men har någon en rekommendation på hur jag gör med som där ”sakerna” vad det nu heter? Som sitter ”längst in”, dvs närmst mitten. Den fasade/snedställda trädelen. Den ser ju ut
0 svar · 378 läst
·
R
Rejäl: [citat] Jag tror att du behöver gå längre med med dina sido foder på dörren så att du får det tätt samt ett vettigt dörrbleck som säkerhetsställer så att inte vattnet letar sig in..
9 svar · 693 läst
·
S
Småbrukaren: Köper ett stycke planhyvlad ek i lämplig tjocklek. Eventuellt två tjocklekar för att göra en snygg övergång. En snickare hade använt en klyvsåg för att få rätt höjd på varje bit. Sedan limmar man ihop bitarna. Och limmar/skruvar tröskeln i golvet.
1 svar · 543 läst
·
O
olofh: Ok. Då funkar ju bredden men höjden är 136. Och där finns marginal att ”skrapa” ut till 138 = modulmått 14?
4 svar · 451 läst
·
K
Kjell_G: [citat] Perfekt lösning på mitt problem efter målning av ytterdörr 👍🏻
7 svar · 9,5k läst
FG
FG: [citat] Ja det kan bli problem med den ökade vikten. Han har väl i princip rätt i att det inte blir någon större skillnad mellan Grundels och att byta innerrutan till energiglas. Fönsterrenovering är rätt kostsamt, speciellt om man ska byta glas. I princip är det samma kostnad som att byta till nya fönster. Om du har ett hus från 1910 och fönster från 1960 så kan det vara ett
6 svar · 930 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.