Byggnadsfysik
Pontstone: Hejsan och tack för svar! Det lutar just nu åt Caparols produkter Capitect.
Tim_one51: Den är inte bärande för bjälklaget men min fråga var om vi förutsätter att samma material använts uppåt i huset vad är då en lämplig balk. Men tack för at du utförligt läste igenom mina seriösa frågor och kom med ett icke sarkastiskt svar........
Husvagnsthord: Tack för snabb input. klaskarlson. Idag ligger plåt. I stort sett direkt på takstolarna. Som inte direkt är överdimensionerade. Dom är 3x5 tum dvs 75X125 och är väl att betrakta som standarddimension från den tiden. Dom kommer få sällskap av 300 mm kerto. Densiteten på lättbetongen spelar ju roll. Men även tjockleken. Kan jag tycka. Block för yttervägg är väl idag +300 mm. Det
tlundberg: Ja, jag har lurat på tanken. Blir kanske så att jag kör på en enkel 145:a när det väl blir dags för takstolar. Och sen den dagen jag får lust att inreda ovanvåningen tar jag bort 25mm och förstärker upp med en till tillsågad 145a
roland53: [citat] Misstänker att plåtreglar som bygger kanske 20 mm är bättre än att skruva dikt an. Avståndet i sig blir ljuddämpande. Är inte överens med mig själv om detta luftutrymme ska fyllas med typ glasullsisolering. Det hade varit bra för ljudisoleringen men kanske inte fullt så bra då det är en källaryttervägg? Vad anser ni andra?
MagnusSt: Det får ju såklart lösa med olika experimentella konstruktioner. Tyvärr är min erfarenhet av när lastbilschaufförer kommer med gods så ska man lasta av snabbt som attan för de ska vidare till nästa ställe. De vill nog inte att man håller på o krånglar med olika lösningar. Det bästa är nog att försöka hyra in nån med lastmaskin med gafflar eller liknande så att et går snabbt
Gabbe1: Min erfarenhet är att redan när stommen är rest och taket lagt så har syllisoleringen satt sig flera mm, dvs långt innan några badrum har hunnit påbörjats. När det gäller sättningar så tror jag att det är ett större problem att träreglarna oftast krymper några mm när de torkar.
andeol: Jag tog mitt förnuft till fånga och öppnade upp den nya väggen så att den kan förstärkas till det nya taket. Det var inte så farligt mycket jobb och skivmaterialet kan jag skruva tillbaka igen när det är färdigt. Tack för input. Jag sa till snickaren att jag hoppas att resten av huset är bättre byggt än garaget, han höll med :)
Cobra80: Hej, Har ett hus från 1929 med oisolerat källargolv. Är nu lite sugen på att göra om delar av det till badrum och en hall ca 15 m2 Alltså bila ur/gräva ur/isolera gjuta nytt golv. Är en 1/5 plansvilla med källare (suterräng hus). Tänkte höra lite med er ifall ni kan hjälpa mig att upplysa mig om farorna angående att gräva ur källaren. Det är en yttervägg som ska grävas fri
Oldboy: Om vinden inte ska användas så borde en rejäl bjälke, typ 6x8", kunna läggas på tvären mitt över de befintliga bjälkarna och skruvas ihop. Tvärbjälken vilar/fästs i långväggarna. Så är det i min egen och grannens skånelänga/torp, där vindarna fungerade som sädesmagasin. (Vilket skulle kunna förklara varför "isoleringen" utgjordes av havre.)
osiris: Anders Häggstam på Ziz http://www.ziz.se/start.htm
Peter2400: Jag läste på ett annat forum att det behövs ca 1600 lux för att någonting ska växa. Utomhus är det ca 100000 lux en klar dag och innanför ett fönster blir det då ca 30000 lux. Jag vet inte om man kan räkna såhär, men det borde behövas ca 5M2 ljusinsläpp för att lysa upp 100M2 till 1500 lux, vid klart väder.
hempularen: Du kan kolla på Moelven och deras beräkn. program. Du behöver limträ minst 90x270 verkar det som, men även då får du rätt kraftig nedböjning. Drygt 50mm.
P-plats: Nu sitter konsolen på plats och snickaren har varit här och inspekterat. Han trodde fortfarande inte det behövdes göra någon extra förstärkning så detta är kanske överkurs men jag kan i alla fall sova bättre om natten... [bild] Satte den med några franska träskruv i nylonplugg och några gängstänger i ankarmassa.
sblixten: Du får lista ut åt vilket håll golvbjälklaget går(tvärtom som plankolvet går/gick). Om denna vägg är parallell med golvbjälklag är den med stor sannolikhet inte bärande.
huggan: Du använder denna formlen för att beräkna nedböjningen 5*Q*L^3/384*E*I. Nedböjning ska inte vara mer än L/400. Q är utbredda lasten i Newton L är spännvidden E är 210 000 för stål I är ett värde som är beroende på vilken typ av balk som används och vilken dimension
TheJo: Ett par frågor på samma ämne. Tänkte sätta upp 3-5 st https://www.byggmax.se/skivmaterial/hyllplan/hyllplan-p09030 med https://www.byggmax.se/forvaring/vaggskenor-och-konsoler/konsol-vit-p257222 Kan man ha 40cm djupa hyllplan till konsolerna som är 30cm? Hur många konsoler bör jag ha per hyllplan? Hyllorna kommer vara i "jordkällaren" (en gammal mjölkkammare) så det som kommer stå på
larsbj: Om jag knappar rätt så är heb 100 på gränsen, så en 120 kan bli bra.
Jonatan79: Sålänge du inte rör takstolen eller en avväxling av fd takstol är det bara att tuta på, var försiktig från början så går det säkert bra. Hur tjock är väggen förresten?
mdab: Gubbtjyv. Den rödmarkerade väggen ser definitivt ut att vara bärande eftersom det finns en motsvarande på övervåningen som takstolarna vilar på.
Edward Sandberg: [citat] Ojdå trodde det var vanligt att man nyttjade befintlig byggnad, har man dessutom sådan tur som jag har och kan bygga 3400 i takhöjd utan att behöva ta hänsyn till taklutning på ladan är det åtminstone i min värld en "no-brainer".:)
bjornligan: Oj det var kanske lite otydligt. Tänkte inte ha takstolar utan lägga reglar mellan 2 olika höga väggar.
Mikael_L: Starta helst samma tråd på endast ett ställe: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/252440-lyfta-tak-och-hoja-bygga-hogre-vaggar.html
mangelino: Hej, jag har följande konstruktion: Grundmuren/plint Lättbalk 45x220 (cc 600) Spånskiva 22mm Pelare (95x95 limträ) balk Jag har räknat att pelare ska ta upp en kraft av 21kN och lasta den av på lättbalken under. Balken sitter direkt på grundmuren. Min fråga är: klarar lättbalk kraften? Behövs den förstärkas medan att lägga till 2 bitar träregel i livet? Tack Massimiliano
sophiet: [citat] Tack! Ska bege mig ut och kolla snarast.
mr_bygg: [citat] Frågan blir knepig. Du anger ingen yta och inga dimensioner på betongpelarna. Självklart skulle det fungera. Det är bara att titta på broar eller liknande konstruktioner. Såg häromkvällen en avsnitt av Grand Design där de byggt ett hus med en utbyggnad på ca 100 kvm om jag minns rätt med ett helt platt tak med en trädgård på som bars upp i hörnen.